Ghar01تورکمن نیوز- میراث فرهنگی: معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: در شهرستان گالیکش تاکنون 35 غار شناسایی‌ شده است. 

تورکمن نیوز به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، حمید عمرانی‎رکاوندی در بازدید مسئولان میراث فرهنگی گلستان از کهن‌ترین غارهای شمال کشور در گالیکش اظهار کرد: کهن‌ترین غارهای شناخته‌ شده استان در شهرستان گالیکش وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی از این غارها طبق بررسی‌های انجام‌ شده سکونت‌گاه انسان‌های اولیه در استان گلستان بوده است.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان مهم‌ترین غارهای باستانی این منطقه را «چفت، ثم و دخمه» بیان کرد و افزود: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بوده که این غارها با بیش از 80 هزار سال قبل سکونت‌گاه انسان‌های اولیه بوده است.

عمرانی‎رکاوندی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از غارهای شناسایی‌ شده این منطقه در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

وی با اشاره به مطالعات باستان‌شناسی پرفسور «مک برنی» باستان‌شناس آمریکایی در سال 1342 گفت: براساس مطالعات انجام‌ شده از سوی این باستان‌شناس، انسان‌های اولیه در این غارها از گوشت کرگدن و گوزن قرمز برای تغذیه استفاده می‌کردند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان افزود: نسل این‌گونه حیوانات در این منطقه منقرض‌ شده است.

عمرانی‎رکاوندی با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری در این منطقه گفت: در صورت برنامه‌ریزی می‌توان از ظرفیت‌های این مکان‌های باستانی نظیر غارها در جهت جذب گردشگر استفاده کرد.

گفتنی است؛ در این بازدید مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان گلستان به همراه مشاوران، فرماندار گالیکش، بخشدار مرکزی گالیکش و برخی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای دهستان نیلکوه حضور داشتند.

لازم به ذکر است، غارهای منطقه دهستان نیلکوه در تیرماه و مردادماه 1342 توسط پرفسور مک برنی مورد بررسی و گمانه‌زنی باستان‌شناختی قرار گرفت.

«غار کیارام یک»، با مختصات طول جغرافیایی 47 – 55 و عرض جغرافیایی 17 - 37 و غار کیارام دو، با مختصات طول جغرافیایی 47 – 55 و عرض جغرافیایی 14 - 37 در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتر با روستای پادلدل قرار گرفته‌اند.

«غار کیارام یک» با مشخصات «اثر تاریخی غار وسط دلدل» در شش کیلومتری ضلع شرقی روستای فرنگ در سال 1379 به شماره 2722 و با قدمت پارینه‌سنگی میانه، عصر آهن و اسلامی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

مجموعه غارهای تاریخی دهستان نیلکوه از بخش مرکزی «گالیکش» به‌نام غارهای «دره چفت»، «لاک چی فرنگ» و «غار پادلدل» (وسط دلدل) به نام «کیارام» در فاصله 35 کیلومتری از مرکز این شهرستان قرار دارد.

قدیمی‌ترین غار مسکونی شمال کشور در فهرست آثار ملی به نام وسط «دل‌دل» (کیارام) ثبت‌ شده که در فاصله 800 متری از روستای «پادلدل» و هفت کیلومتری از روستای «کیارام» قرار دارد، اما با نام «کیارام» شناخته می‌شود.

گفتنی است؛ در راستای برنامه‎ریزی مطلوب برای بهره‎مندی از جذابیت‎های تاریخی و باستانی استان گلستان برای جذب گردشگران، مسئولان میراث فرهنگی استان گلستان از کهن‌ترین غارهای شمال کشور در گالیکش بازدید کردند.

مطالب مرتبط:

برنامه‌های بزرگداشت هفته سلامت در مینودشت تشریح شد

4 کشته در تصادف مرگبار دو خودرو سواری در جاده آجی قوشان-گنبد

فرمانده انتظامی گلستان: توجه ویژه نیروی انتظامی در راهبرد ار

طوفان باعث خسارت به واحدهای مسکونی در استان گلستان شد

همایش تجلیل از حضور پرشور مردم در انتخابات شورای شهر گنبد کا

آخرین وضعیت کاندیداهای مجلس دهم/تائید صلاحیت 2299 نفر در تهر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram