miras 15oاخبار میراث فرهنگی و گردشگری-تورکمن‌نیوز-  سازمان میراث‌فرهنگی در دولت یازدهم، شهرهای تبریز به ‌عنوان «شهر جهانی فرش»، اصفهان به ‌عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی»، لالِجین به ‌عنوان «شهر جهانی سفال» و مشهد به ‌عنوان «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه ‌قیمتی» را ثبت کرد.

حالا بهمن نامورمطلق معاون این سازمان از معرفی اولین کاندیدای روستای جهانی ایران هم خبر می دهد. بخش هایی از اظهارات این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار ما  را می خوانید:

■ انتخاب این شهرها با توجه به شاخص‌های موجود و عوامل و عناصری که باید رعایت کنند روند بسیار دشواری است؛ از این‌رو، هر کشوری که موفق به ثبت یک شهر در این حوزه شود، می‌تواند این موضوع را به‌عنوان یکی از افتخارات خود محسوب کند.

■ ثبت شهر جهانی موجب برندسازی و شناخته شدن آن رشته خاص صنایع‌دستی در آن شهر در مقیاس جهانی می‌شود که به‌دنبال آن، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی و تجاری و گردشگری می‌تواند برای آن شهر مفید باشد.

■ ما شهرهای کاندیدای خود را به شورای جهانی معرفی کردیم و این شورا این چهار شهر را تأیید کرد. بدین‌ترتیب، ایران پس از چین، در سطح جهانی، از نظر تعداد شهرهای جهانی صنایع‌دستی در رتبه دوم قرار دارد. در سال جاری هم قرار است دو شهر و یک روستا را برای ثبت به شورای جهانی معرفی کنیم.

شهرهای نودشه کرمانشاه به‌عنوان «شهر ملی گیوه»، گنبد کاووس به‌عنوان «شهر ملی زیورآلات و فرش ترکمن» و در نهایت شهرضا به عنوان «شهر ملی سفال» برای معرفی انتخاب شدند. علاوه‌ بر این، چند پرونده دیگر نیز در دست بررسی است که کاشان به عنوان شهر نساجی و شیراز به‌ عنوان شهر خاتم از جمله آنها هستند. از میان روستاهای «کلپورگان» بلوچستان و «رویین» در خراسان‌شمالی و چند روستای دیگر در نقاط مختلف کشور هم دو یا سه روستا به ‌عنوان روستاهای ملی انتخاب می‌شوند و یکی از این روستاها به عنوان نماینده برای ثبت روستای جهانی معرفی خواهد شد./تسنیم

مطالب مرتبط:

همایش جهانی حمل و نقل در کشور ترکمنستان

۶۲.۵ درصد روستاهای استان گلستان از آب شرب بهره‌مند شدند

جشنواره جهانی فیلم فجر و لباس ترکمنی بر تن بازیگر مطرح سینما

افتتاح نخستین مرکز کارآفرینی گنبدکاووس

تئاتر خیابانی به مناسبت بزرگداشت سالروز جهانی تئاتر در جوار

گزارش تصویری نخستین تمرینات تیم ملی والیبال ایران با لوزانو

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram