khabrnegarآموزش خبرنگاری - تورکمن‌نیوز: در مباحث گذشته مطالبی در مورد چگونگی گردآوری، تدوین و تنظیم خبر بیان شد. اکنون می‌خواهیم بدانیم خبرنگارانی که در پی کسب اطلاعات از رویدادها و تنظیم و تولید خبر می‌روند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند.

 در مورد حرفه  خبرنگاری چه می‌دانید؟ خبرنگار باید چه توانایی‌هایی داشته باشد؟ آیا همه‌ی خصوصیات خبرنگاران موفق، اکتسابی است؟ راه‌ها‌ی موفقیت در این شغل چیست و چه کارهایی باید انجام دهیم تا خبرنگاری موفق شویم؟

از خبرنگار و وظایفی که برعهده دارد تعاریف گوناگونی بیان شده است. در یک تعریف از خبرنگار گفته شده است "خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دوره تخصصی و همچنین با توجه به مسوولیت اجتماعی که این حرفه بر عهده‌ی او واگذار کرده، وظیفه‌ی کسب، تهیه، جمع‌آوری و تنظیم اخبار و ارسال آن را برعهده دارد. ( روزنامه‌نگاری نوین، دکتر نعیم بدیعی)

تعاریف دیگری هم در مورد خبرنگار، ویژگی‌ها و وظایف او بیان شده است. از جمله آن که خبرنگار جوینده‌ی حقیقت است و با استفاده از استعدادهای ذاتی و تسلط حرفه‌ای سعی دارد واقعیت را به تصویر بکشد. او کشف واقعیت و اطلاع‌رسانی به مردم را وظیفه‌ی خود می‌داند.

خبرنگار به طور مداوم در مسیر خبر قرار دارد و در پی کسب اطلاع از اخبار و جریانات روز برای خود و تکمیل  بانک اطلاعات شخصی خویش است  و سعی می‌کند با استفاده از معلومات عمومی خود جویای علت‌هایی باشد که معلول آن به صورت آسیب‌های اجتماعی و فردی در جامعه بروز کرده است.

خبرنگار گوش و چشم مردم است و سعی دارد با قدرت تفکر و سرعت انتقال سریع خود، مردم را در جریان مسایل روز قرار دهد.

 خبرنگار دارای شم خبری است و با داشتن ذوق و استعداد خبرنگاری، کنجکاوی، تیزبینی و نکته‌سنجی و ضریب هوشی بیش از هوشمندی متوسط جامعه، وظایف خود را به انجام می‌رساند.

 با آنچه گفته شد می‌توان ویژگی‌های خبرنگار را به دو دسته تقسیم کرد.

1 - ویژگی‌های فردی

2- توانایی‌های حرفه‌ای و تخصصی

اکنون هریک از این دو ویژگی را مورد بررسی بیشتر قرار می‌دهیم.

1-   ویژگی‌های فردی

مهم‌ترین ویژگی‌های فردی خبرنگار را می‌توان این چنین برشمرد:

کنجکاوی – خبرنگار فردی کنجکاو و پیگیر با انگیزه‌هایی قوی برای یافتن علل و عوامل رویداد‌ها و فرایندهای مختلف است. فردی که به سادگی از کنار رویدادها و وقایع گوناگون عبور می‌کند و علاقه‌ای به دانستن علت وقوع و دلایل بروز حوادث از خود نشان نمی‌دهد، نه قادر به  یافتن سوژه‌های جالب و با ارزش خواهد شد و نه می‌تواند چنین سوژه‌هایی را بپروراند.

تیز بینی و نکته سنجی: از دیگر خصوصیات یک خبرنگار تیزبینی  و نکته سنجی است. گاهی یک سخن ساده یا یک رویداد معمولی، سر نخ‌هایی  به دست می‌دهد که به تولید گزارشی جذاب و خواندنی می‌انجامد، به شرطی که در اختیار خبرنگاری تیزبین و نکته سنج قرار گیرد.

خبرنگار باید دارای ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه باشد. از تیزبینی و نکته سنجی و درک مناسب ارزش‌های خبری به عنوان شم خبری نیز یاد می‌شود.

سرعت انتقال: سرعت انتقال عامل مهمی در موفقیت خبرنگار محسوب می‌شود. این توانایی به درک بهتر و سریع‌تر از موضوعات مهم می‌انجامد و در گردآوری اطلاعات، طرح سوالات دقیق و عمیق و جمع‌بندی منطقی آنها تاثیرگذار است.

فردی که از سرعت انتقال مطلوبی برخوردار است می‌تواند از پیوند دادن سریع یافته‌های خود به نکات جدیدی دست یابد و سوژه‌های خبری تازه‌ای را فراهم کند.

 ادامه این مبحث و سایر خصوصیات خبرنگاران را در بخش بعدی بخوانید.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

 

مطالب مرتبط:

تبريك رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان گلستان بمناسبت روز خبر

آموزش‌های نظری خبرنگاری/فرآیند تهیه خبر(1)

پیام تبریک استاندار گلستان به مناسبت روز خبرنگار

آموزش‌های خانواده برای کاهش طلاق در شهرستان آزادشهر ارائه می

مراسم تشییع جنازه یارمحمد آخوند نظری / هم‌اکنون در قارا بولا

حماسه حضور گلستانی ها را 360 خبرنگار و عکاس انعکاس می دهند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram