TurkmensNews Sistanihaتورکمن نیوز - آداب و رسوم سیستانی‌ها: عید فطر از مهمترین اعیاد مذهبی مردم ایران در هر منطقه ای با آداب و رسوم خاص است و سیستانی های ساکن گلستان نیز با اقامه نماز عید و سنت هایی همچون کمک به مستمندان، صله رحم و پخت شیرینی این عید را گرامی می دارند.

سیستانی ها اعتقاد دارند که شب عید فطر همه اعضای خانواده باید در کنار هم باشند و با هم افطار کنند.
نظافت منازل، خرید لباس نو، تهیه شیرینی و میوه های تازه فصل و برنامه ریزی برای دید و بازدید از دیگر رسوم سیستانی ها در روزهای آخر ماه رمضان است.
سیستانی ها همانند سایر مسلمانان در روز عید علاوه بر اقامه نماز عیدفطر، با دادن فطریه به یاری نیازمندان می پردازند، آنها پس از نماز نیز به منزل بزرگان، سادات، شهدا و همسایه و فامیلی که عزیزی را از دست داده و به تازگی عزادار شده است رفته و به آنها تسلیت می‌گویند.
از سوی دیگر دراین روز افرادی که در شهر زندگی می کنند با پوشیدن لباس های سنتی و محلی به روستای محل تولد خود رفته و روز عید را جشن می گیرند؛ سیستانی ها همچنین به این مناسبت به زیارت اهل قبور رفته و آش نذری پخش می کنند.
کمک به ایتام و فقرا از دیگر آداب عید فطر است و مردم در این روز در مساجد جمع شده و نذورات خود را پخش می کنند و با تشکیل مجامع مردمی اقدام به فعالیت‌های منسجم نیکوکاری و اطعام ایتام و مستضعفان می کنند.
سیستانی ها همچنین در این روز غذاهای محلی پخته و به عنوان نذری در گلزار شهدا و مزار درگذشتگان خود پخش می کنند.
پخت غذاهای سنتی و شیرینی‌های محلی به مناسبت نخستین سالگرد فرد متوفی خانواده و توزیع آن در بین افراد مستمند از دیگر آداب و رسوم سیستانی های گلستان در روز عید سعید فطر است.
پیشینه رویت هلال ماه در روستاهای سیستانی نشین شمال کشور حکایت‌های جالبی دارد، پیش از اینکه رادیو و تلویزیون وارد جامعه ایران شود، روستائیان برای رویت هلال ماه به پشت بام ها می رفتند و ساعت ها منتظر می‌ماندند تا ماه شوال را مشاهده کنند، بزرگترها بعد از رویت هلال ماه به چهره یک کودک یا یک فرد مومن و نمازخوان نگاه می‌کردند، نگاه کردن به ‌آینه و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد (ص) بعد از رویت هلال ماه هنوز هم به عنوان یک رسم در بین پیرمردان سیستانی، مرسوم است.
این درحالیست که اینک پایان ماه مبارک رمضان و رویت هلال ماه شوال از سوی ستادهای استهلال و از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده و سیستانی ها نیز همراه با دیگر مردم کشور، خود را برای اقامه نماز عید فطر آماده می کنند.
از قدیم در بین سیستانی ها رسم بوده ،کسانی که نذر و نیازی دارند با تهیه شیرینی، آن را در محل برگزاری نماز عید فطر و قبل از اقامه نماز بین مردم توزیع می کردند، همچنین طبخ آش و توزیع آن در صبحگاه عید بین مردم از دیگر آداب و رسوم قدیمی این روز در بین این قوم است.
در بین زنان سیستانی نیز رسم است که در روز عید فطر به صورت دسته جمعی به خانه فردی که جلسات ختم قرآن مجید در طول ماه مبارک رمضان در منزل او برگزار شده است ،می روند و با دادن هدیه و شیرینی از او قدر دانی می کنند، همچنین عده ای با تهیه و بسته‌بندی آجیل مشکل گشا بعد از نماز مغرب روز عید در مسجد بین بانوان نمازگزار توزیع می کنند.
سیستانی ها در تمامی اعیاد و جشن ها، شیرینی و نان های سنتی تهیه می کنند که برخی مانند نان برکت یا نان سال ویژه عید نوروز است و برخی مثل چلبک (چَ) و قلیقی (قِ) در بیشتر جشن ها و از جمله عید فطر تهیه می شود.
یکی دیگر از آداب و رسوم سیستانی ها به ویژه در روستاها قبل از فرارسیدن عید فطر آماده سازی خمیر توسط زنان برای پخت نان با تنور هیزمی و کلوچه خرمایی محلی است.
در روز عید نیز سفره در بسیاری از خانه ها پهن و از دوستان، فامیل و نیازمندان با کلوچه و چای پذیرایی می شود.
همچنین قربانی کردن دام یا یک مرغ زنده در بین مردم دراین روز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
یکی دیگر از سنت های خوب قوم سیستانی صله رحم و رفتن به دیدار یکدیگر و برقراری صلح و دوستی بین افرادی است که با هم کدورت دارند.
سیستانی ها سه روز قبل از فرا رسیدن عید فطر به نظافت و خانه تکانی می پردازند و لباس های جدید تهیه می کنند.
از سوی دیگر نخستین کار سیستانی های گلستان در روز عید فطر، همانند سایر مسلمانان پرداختن زکات فطریه است و از زمان‌های قدیم رسم بر این بوده که روز عید زکات فطریه را قبل از برآمدن خورشید به دست خانواده‌های نیازمند برسانند.
فرستادن عیدی از سوی خانواده داماد برای عروس خود از دیگر رسم های سیستانی ها است.

* از محمد آذری محقق فرهنگ عامه

مطالب مرتبط:

واگذاری ۹ هزار سند املاک بنیاد علوی به مردم در استان گلستان

آغاز سرشماری نفوس و مسکن از سوم مهرماه در استان گلستان

ناوگان فرسوده حمل و نقل روستایی گلستان وام می‌گیرند

ازدواج فوتباليست مشهورکشورمان و خانم بازيگری که از خودش بزرگ

اترک مناسب‌ترین نام برای راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان

ایجاد ۱۴ هزار شغل در استان گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram