itnanews TNاخبار فرهنگی - تورکمن‌نیوز - شاید ۱۷ مردادماه، بهانه ای باشد تا در کنار یادآوری نقش خبرنگاران به مسئولان و تذکر این امر که  آن‌ها موظف هستند براساس اصول قانونی جواب خبرنگاران را به درستی بدهند و پاسخگوی افکار عمومی باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  روزهای موجود در تقویم با نام های زیادی مزین شده اند، نام هایی که با تاریخ و قصه هایی که پشت خود دارند، به روزهای بی جان جان می دهند، اما شاید تنها یک روز است که خبر رسیدن به آن نیازی به چک کردن تقویم ندارد؛ خبرنگاران خوب می دانند، هر موقع حجم نشست های خبری مدیران و دعوت نامه های روابط عمومی ارگان ها در چند روز متوالی به شدت افزایش یافت، به روز خبرنگار نزدیک شده اند.

17 مردادماه همزمان با شهادت شهید صارمی به دست نیروهای طالبان در افغانستان به نام خبرنگار در تقویم مزین شده است و شاید تنها روزی از سال باشد که مسئولان با آغوش باز خبرنگاران را می پذیرند و آن‌ها را تکریم می کنند.

خبرنگاران کل روزهای سال درگیر ارتباط گیری با مسئولان و جواب شنیدن از آن ها در حیطه پاسخگویی به مشکلات مردم هستند، اما از آن جایی که مدیران شهری و استانی ما روابط عمومی های یک طرفه خود را بهتر می پسندند، ترجیح می دهند، خبرها از کانال امن سایت روابط عمومی به دست خبرنگاران برسد تا مبادا یکی از سوتی های روزانه آن ها در رسانه ای منتشر شود.

حیطه خبرنگاری یکی از حیطه های پراسترس و البته پردردسر در دنیای امروزی است که زبان برنده و مطالبه گری این قشر در جامعه، استرس و دردسر آن را نیز بیشتر کرده است؛ در نظام های سیاسی جهان از این شغل با عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می کنند و نقش ویژه ای در جهت دهی به افکار عمومی جامعه و جهان دارد؛ اما متاسفانه این شغل نیز مانند بسیاری دیگر از مشاغل موجود در کشور، روند صحیح رشد خود را نگذرانده است و به جز در دوره های خاصی از تاریخ مطبوعات، بعضا دچار آفت هایی از جمله میرزابنویسی مدیران، مجیزگویی آن ها و یا بازیچه دست احزاب و جریان ها بودن، شده است که همین امر سبب برخورد نامناسب امروز برخی مدیران در سطوح مختلف با این قشر شده است.

بررسی جراید، سایت‌ها و خبرگزاری های 20 سال گذشته نشان می دهد که بسیاری از روزنامه ها برای جذب بودجه و البته حفظ مخاطب به سمت جریان های سیاسی خاص و مطالب زرد رفتند و به اصطلاح روزنامه های زنجیره ای و زرد را به وجود آوردند.

روندی که با حضور برخی چهره های خبری در عرصه سیاست اوج گرفت و امروز شاهد حضور برخی روزنامه ها و سایت های  صددرصد سیاسی هستیم که به جای پرداختن به موضوع های روز جامعه، در یک اقدام هماهنگ و تحت فرمان یک اتاق فرماندهی مشترک مطالبات حزبی خود را دنبال می کنند، روندی که در سهم خواهی برخی جریان های سیاسی از کابینه دوازدهم به خوبی می توان آن را مشاهده کرد.

در کنار وجود این آفت، وجود برخی روزنامه های وابسته به دولت و تعریف و تمجید آن ها از عوامل دولتی و اجرایی کشور، امر را بر مدیران دولتی اشتباه کرده و موجب شده از دید آن ها همه خبرنگاران، حقوق بگیران بی جیره و مواجب دولت باشند که فقط حق دارند خوبی های دولت را بگویند و اگر انتقادی کنند یا مزدورند و یا وابسته به ارکان خاص و یا با نیت های سو به دنبال کسب خبرند که استحقاق آن ها در کم ترین حالت فحش و مشت است.

گویی این بلندگوهای جامعه خود بلندگویی ندارند تا مطالبات صنفی خود را به گوش مسئولان امر برسانند؛ اما شاید این مشکل به دلیل نبود بلندگوها نباشد، وجود خبرنگارانی که قلم خود را به جناح های سیاسی و اصحاب دولت فروخته اند و حتی حاضر نیستند در حمایت از هم صنفی های خود، علیه اربابان خود مطلبی بنویسند، نوعی از هم گسیختگی در این صنف به وجود آورده که هر مسئول دولتی و یا نمایندگان مجلس به خود اجازه می دهند، هر نوع برخوردی که دوست دارند با این قشر داشته باشد.

شاید این روز بهانه ای باشد تا در کنار یادآوری نقش خبرنگاران به مسئولان و تذکر این امر که  آن ها موظف هستند براساس اصول قانونی جواب خبرنگاران را به درستی بدهند و پاسخگوی افکار عمومی باشند؛ این نکته را نیز با خبرنگارانی که قلم خود را به گروه های مختلف فروخته اند، متذکر شویم که همکاران وظیفه همه ما پرداختن به مطالبات مردم و نظام از مسئولان و پیگیری مشکلات جامعه و حرکت صحیح قطار مسئولان در ریل انقلاب است.

شاید این روز بهانه‌ای شود تا برخی از این خبرنگارنماها به خود بیایند و برخی مسئولان نیز در کنار به به و چه چه های دو روز آتی، در دیگر ایام سال نیز پاسخگوی خبرنگاران و اصحاب رسانه باشند، تا این قشر مجبور نباشد برای پیگیری مطالبات مردم ساعت ها پشت در آن ها بایستد و یا چندین ماه منتظر نشست خبری یک ساعته آخر وقت اداری آقای رئیس باشد، تا شاید برای او هم این فرصت فراهم شود تا یک سوال از انبوه سوال هایش را از آقای رئیس بپرسد و امیدوار باشد تا آقای رئیس به سوال او جواب درست بدهد.

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: sahebnews.ir

مطالب مرتبط:

اسامی 104شهید حادثه منا که امروز به کشور بازگشتند

حمیدی: ممنوعيت کشت شالي در گنبد قطعی است

‌محکومیت شکارچیان متخلف در کلاله

استان گلستان به مقصد گردشگری در کشور تبدیل شود

سهم گلستان در صنعت دام و طیور کشور ارتقا پیدا کند

یارانه‌های قطع شده سه روز مانده به انتخابات وصل شد+سند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram