Hamayesh Shams 1اخبار فرهنگی-تورکمن نیوز-  دبیر همایش علمی «مخدومقلی فراغی» شاعر و عارف شهیر ترکمن از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این شاعر درمحل موسسه آموزش عالی غیر دولتی شمس گنبدکاووس خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، 'امین هیوه‌چی' درهمایش علمی «مخدومقلی فراغی» که با حضور برخی محققان و پژوهشگران شعر و ادبیات ترکمن و برخی مسئولان گنبدکاووس برگزار شد، افزود: علاوه بر دبیرخانه دائمی، درخواست تدریس دو واحد درسی ادبیات ترکمن با تکیه بر اشعار مختومقلی فراغی در دانشگاه‌ها به صورت اختیاری، از سوی دبیرخانه این شاعر به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است.
وی افزود: دبیرخانه دائمی «مخدومقلی فراغی» در نظر دارد کتاب سروده‌های این شاعر نامی ترکمن را به کتابخانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ارسال نماید تا استادان و دانشجویان برای مطالعه یا انجام فعالیت‌های تحقیقی از آن بهره‌مند شوند.
هیوه چی اضافه کرد: امسال همایش علمی مختومقلی فراغی که به مناسبت دویست و هشتاد و چهارمین سال تولد این شاعر برگزار می‌شود، مورد استقبال خوب پژوهشگران قرار گرفت و حدود 70 مقاله علمی به دبیرخانه رسیده است.
وی تصریح کرد: از بین مقالات ارسالی به دبیرخانه، هیات داوران سه اثر را برتر دانستند که امروز توسط ارائه دهندگان برای شرکت کنندگان قرائت می‌شود.
دراین همایش که با اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی و هنری همراه بود، فرماندار، امام جمعه و برخی مسئولان و مردم این شهرستان و نیز برخی محققان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به نمایندگی ازطرف استاندار حضور دارند.
«مخدومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای آجی‌قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده‌اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق تقه در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می‌شود.
«مخدومقلی فراغی» بزرگترین شاعر ترکمن‌ها محسوب می‌شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می‌شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می‌شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 868 هزار نفرجمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن و سیستانی و دیگر قومیت‌ها هستند ضمن اینکه 350 هزار نفر از جمعیت این استان در شهرستان گنبدکاووس سکونت دارند.

مطالب مرتبط:

آتش‌نشانی گرگان تجهیزات کافی برای مهار آتش در ساختمان‌های بل

ارتقاء کیفیت پژوهش/ ۱۳ دانشگاه ایرانی در لیست برترین‌های دنی

رونمایی از دیوان شعر یکی از علمای اهل سنت توسط وزیر فرهنگ ار

هفت الماس در واپسین دقایق مقابل شهرداری گرگان تن به شکست داد

نظارت بر فرآیند خرید گندم در استان گلستان افزایش می‎یابد

ساماندهی عرضه گیاهان دارویی در شهرستان گنبدکاووس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram