Aeme01.jpgتورکمن نیوز به نقل از اولکامیز- دایان دوگونچی : کریم آخوند جاور خطیب و امام جمعه اهل سنت گنبد در سخنان نمازجمعه خود در سیزدهم تیرماه 93 مطابق با ششم ماه رمضان گفت :

" امام جمعه واسطه بین ملت و دولت است. ما گاهی اوقات از مسئولان انتقاد می کنیم و گاهی از مردم . " در این باره نکاتی را من باب تذکر و یادآوری عرض می کنم چرا که براین باورم که تذکر و ارشاد و نقد بر همگان لازم است :

1- آخوند جاور سخن بسیار بجا و شایسته ای را بیان فرمودند که بیانگر نگاه والا و سطح دید وسیع وی نسبت به مسائل جامعه می باشد که حاکی از وظایف مهم ائمه جمعه می باشد که قابل تقدیر است.

2- این سخن جایگاه و مقام والای ائمه جمعه در جمهوری اسلامی ایران را بازگو می کند. در واقع ائمه جمعه مورد وثوق و رجوع مردم و نظام هستند و رهبران دینی جامعه به شمار می روند و با انتقادهای بجا و شایسته از مسئولان نقش مهمی در اصلاح امور جامعه به ویژه تقویت عملکرد آنها و کاهش کاستی های مسئولان می باشند.

3- این جمله آخوند جاور در مصلای اهل سنت گنبد بیانگر این نکته است که ائمه جمعه ترکمن صحرا هم به مانند دیگر مناطق کشور باید به دنبال بیان واقعیت ها و حقایق جامعه باشند و از هر گونه محافظه کاری و عدم شفافیت بیرون بیایند و به عملکرد مسئولان نیز توجه دقیق و نقادانه داشته باشند. در واقع آنها به عنوان معتمدان ملت و بزرگان قوم به مشکلات و کاستی های مردم حساس بوده و برای رفع آن تلاش نمایند. برای این منظور خواسته و دردهای های مردم را خوب بشنوند و به گوش مسئولین برسانند و به عنوان امام جمعه یک شهرستان از مدیران و مسئولان مطالبه نمایند و از آنها پاسخ بخواهند.

4- ائمه جمعه بعنوان نمایندگان غیرمستقیم مقام معظم رهبری که مقام اول نظام جمهوری اسلامی ایران است از قدرت و ارج و منزلت بسیار بالایی برخوردارند. نقش وعظ و ارشاد و از آن مهمتر هدایت و نظارت به عملکرد مسئولان و مدیران شهرستانی و حتی استانی را مد نظر داشته باشند.

5- ائمه جمعه می توانند مسئولان درستکار و شایسته را تشویق و حمایت کنند و مسئولان پر اشتباه و ضعیف را نسبت به اشتباهاتشان آگاه و اصلاح نمایند و در صورت بی کفایتی از طریق مجاری قانونی در صدد جابجایی آنها بر آمده تا نیروهای کارآمدتر و قویتر به عرصه بیایند و به مردم بیشتر خدمت کنند .

6- به نظر این قلم، ائمه جمعه ترکمن صحرا نه تنها غم دین و آخرت مردم را داشته باشند بلکه دغدغه دنیای و زندگی مردم را هم فراموش نکنند . همچنانکه مردم را به تدین و تقوا دعوت می کنند اما در کنار آن شایسته است که به کارو تلاش هم اهمیت ویژه ای بدهند . جوانان را به کار تشویق کنند و مدیران را به کارآفرنی و اشتغالزایی دعوت نمایند .

7- دین و دنیا دو امر وابسته و مکمل هستند و یکی بدون دیگری ابتر و ناتمام است. بی تردید اگر دنیای مردم اصلاح شود دین مردم هم اصلاح خواهد شد و برعکس اگر مردم دچار فقر اقتصادی باشند دین آنها تضعیف می شود.

8- ائمه جمعه به مشکلات روزمره دنیوی و مادی مردم توجه بیشتری داشته باشند. اگر هر مسئول و مدیری به مشکلات مردم توجه نکند و در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کند امام جمعه می تواند در جایگاه خود از حق و حقوق مردم دفاع کند.

9- پیامبر اکرم به درستی و صراحت می فرمایند : " کسی که معاش ندارد معاد هم نخواهد داشت " . روحانیون محترم به این امر مهم و حیاتی توجه بیشتری داشته باشند و از پررنگ تر کردن یک بخش دین پرهیز نمایند بلکه به همه جوانب دین بپردازند . رزق و روزی حلال نوعی مجاهده است و بزرگترین عبادات به شمار می رود. در قرآن نیز بارها به این نکته تاکید شده و دو کلمه پر معنای دین و دنیا اغلب در کنار هم آمده است و حتی تعداد بسامد آنها در کتاب وحی برابر می باشد و این برای همه ما درس و عبرت است .

10- ائمه جمعه معزز منطقه هم دین و هم دنیای مردم توجه کنند و یکی را فدای دیگری نکنند بلکه در وعظ و ارشاد و سخنان خود جانب انصاف را نگه داشته و هر دو را بصورت متعادل و عاقلانه به کار ببرند. طوری نباشد که به نوعی مردم به رهبانیت سوق پیدا کنند و دنیا هیچ و پوچ انگاشته شود. بلکه دنیا و زندگی انسان ها به مانند دین و آخرت مهم است. دنیا مزرعه آخرت است و برای رسیدن به آخرت باید از پل دنیا بگذریم. در دعاها هم می خوانیم : خدایا ما را در دنیا و آخرت سعادتمند کن.

11- این قلم پیشنهاد می دهد که ائمه جمعه ترکمن صحرا به مانند ائمه جمعه مناطق دیگر برای تشریح و تفهیم درست و موثر موضوعات مختلف دینی - فرهنگی – سیاسی – اجتماعی – هنری - ادبی – تاریخی- روانشناسی – جامعه شناسی - هنری و ورزشی، اولا به مطالعه کتب مختلف بیشتر بها دهند . فقط به مطالعه کتب دینی بسنده نکنند بلکه از علوم دیگر هم یر در بیاورند . دوما از مشاوران آگاه و صاحب نظر و دانا و پخته استفاده نمایند . این دو مهم بدون شک آنها را توانمندتر و مسلح تر خواهد ساخت و نفوذ کلام شان را در جامعه به مراتب افزایش خواهد داد .

12- بعنوان برادر کوچکتر اما یک متحد و منتقد درخواست می کنم که ائمه جمعه محترم از هر گونه خودمحوری و استبداد رای و تفسیر های سطحی و استناد به احادیث ضعیف به شدت پرهیز نمایند. بیشتر به قرآن بعنوان سند اول مسلمانان رجوع کنند و در فهم آن بکوشند. سعی کنند جلوه رحمانی و وسیع دین را به نمایش بگذارند. تساهل و تسامح را مدنظر داشته باشند و از سختگیری های بی مورد دوری کنند. به تحقیق و مطالعه روی بیاورند. به استفاده از مشاوران دانا و آگاه باور داشته و به خرد جمعی پایبند باشند.

13- قران در همه امور بالاخص در امورات مهم جامعه برای هدایت و تاثیرگذاری و و تصمیم گیری درست، به اصل بنیادین علم و آگاهی و بصیرت و دانش و حکمت و استفاده از فکر و نظر و مشورت با افراد باتجربه و دلسوز و عالم توصیه می کند.

14- ائمه جمعه ترکمن صحرا ت به غلبه رحمانیت خدا بر قهر و غضبش توجه کنند و مردم را ابه دین و خدا امیدوار کنند نه اینکه دلزده نمایند. اخلاق را اساس دین بدانند چرا پیامبر هدف از بعثت خود را تکامل اخلاقی بشر دانست .

15 - کلام آخر علمای محترم نسبت به مشکلات جامعه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و برای رفع آن با جان و دل بکوشند . از انتقاد استقبال کنند و خود نیز اهل نقد باشند چرا که انتقاد باعث رشد و پیشرفت می شود . به خود بیشتر زحمت مطالعه کتب دینی و غیر دینی را بدهند. حتما از مسائل سیاسی روز آگاه باشند و به رسانه ها اهمیت دهند. آگاهی و بصیرت خود را نسبت به مسائل مختلف سیاسی ، اجتماعی فرهنگی و . .. افزایش دهند . به روز باشند و خلاق و ارنباط مسئولانه و اگاهانه با اقشار مختلف جامعه داشته باشند و با دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهها مراوده علمی و نظری داشته باشند و جاذبه شان بیشتر از دافعه باشد. توانایی تحلیل و تبیین و تشریح مسائل مختلف را درخود به وجود آورند. چرا که دانایی توانایی می آورد. بقول فردوسی بزرگ :
توانا بود هر که دانا بود / ز دانش دل پیر برنا بود

والسلام علی من التبع الهدی

مطالب مرتبط:

گزارش تصویری اولین جلسه کمیته ترانزیت ریلی کشور در مرز ترکمن

جلسه شورای روستای «آق‌قایه» با حضور امام جمعه گنبدکاووس برگز

امام جمعه گنبدکاووس بر پاسداشت دستاوردهای انقلاب تاکید کرد

افتتاح خانه سلامت و مرکز فیزیوتراپی بندر ترکمن

برگزاری یادواره شهدای دهستان سلطانعلی در مصلی نماز جمعه ساری

معرفی کتاب: سیری در تاریخ ادبیات ترکمن به قلم دکتر امان قلیچ

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram