TurkmensNews Telegram TN

Jomjomeh 30 Mاخبار علمی-تورکمن‌نیوز- دانشمندان بر این باورند که جمجمه بچه میمونی که در کنیا کشف‌شده، می‌تواند نمونه‌ای از اولین اجداد مشترک همه انسان‌های زنده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  این بچه میمون که جمجمه آن تقریبا به‌اندازه یک لیمو است، حدود ۱۳ میلیون سال قبل زندگی می‌کرده و ممکن است که از اعضای خانواده‌ای باشد که درنهایت همان جد مشترک انسان و میمون‌های بزرگ لقب بگیرد. این فسیل جدید در لایه‌های سنگی در ناحیه ناپودیت در غرب دریاچه تورکانا و در شمال کنیا کشف شد.

این فسیل احتمالا به دلیل فعالیت‌های آتش‌فشانی که موجب مدفون شدن جنگلی که این میمون در آن زندگی می‌کرده، تاکنون باقی‌مانده است. این جمجمه که کاملا حفظ‌شده، حتی مجراهای گوشی در کاسه سر خود دارد. تمام انسان‌ها و میمون‌های بزرگی که امروز زندگی می‌کنند، از یک جد مشترک پدید آمده‌اند، اما تاکنون دیرینه شناسان نتوانسته‌اند، این جد مشترک را برای بیش از۱۰ میلیون سال قبل دنبال کنند، بنابراین مشخص نیست که جد مشترک ما چه ظاهری داشته و یا اینکه آیا منشا آن به آفریقا (و یا جاهای دیگر) بازمی‌گشته یا خیر.
نیانزاپیتکوس السی بخشی از گروه نخستی‌هایی است که بیش از 10 میلیون سال در آفریقا زندگی می‌کرده‌اند. چیزی که کشف السی نشان می‌دهد این است که این گروه به منشا میمون‌ها و انسان‌های زنده کنونی نزدیک بوده است

نیانزاپیتکوس السی بخشی از گروه نخستی‌هایی است که بیش از ۱۰ میلیون سال در آفریقا زندگی می‌کرده‌اند. چیزی که کشف السی نشان می‌دهد این است که این گروه به منشا میمون‌ها و انسان‌های زنده کنونی نزدیک بوده است.

Jomjomeh 30 1 M

این نمونه جدید “نیانزاپیتکوس السی” نام‌گذاری شده است، برای نام‌گذاری این‌ گونه، از واژه السی که در زبان بومی تورکانا به معنی جد است، بهره برده شده است. دانشمندان تصور می‌کنند که نیانزاپیتکوس السی در هنگام مرگ، تنها ۱۶ ماه داشته است. تاکنون تعداد انگشت‌شماری استخوان  و دندان از گونه‌های نیانزاپیتکوس کشف شده بود، اما دانشمندان در مورد ظاهر و قدمت این گونه هنوز مطمئن نبودند. جمجمه جدید همچون میمون‌های گیبون، دارای پوزه بسیار کوچکی است،  اما اسکن‌های انجام‌شده نشان داد که جمجمه دارای مجراهای گوشی است که به شامپانزه‌ها و انسان‌ها نزدیک است.

فرد اسپور، استاد انستیتوی تکاملی دانشگاه کالج لندن، گفت: “گیبون ها به رفتار سریع و آکروباتیک خود روی درخت‌ها شناخته شده‌اند. اما گوش‌های درونی السی نشان می‌دهد که میمون می‌توانسته، رفتاری بسیار محتاطانه‌تر برای حرکت داشته باشد.”

این یافته جدید، قدیم‌ترین جمجمه کشف‌شده از میمون‌های بزرگ در سوابق فسیلی محسوب می‌شود. انسان‌ها حدود شش میلیون سال بعدازاین، از میمون‌ها جدا شدند و احتمالا تقریبا ۷ میلیون سال پیش یک جد مشترک با شامپانزه‌ها داشته‌اند.

ایزاک نینگو از دانشگاه استونی بروک و نویسنده ارشد این مطالعه جدید، گفت:” نیانزاپیتکوس السی بخشی از گروه نخستی‌هایی است که بیش از ۱۰ میلیون سال در آفریقا زندگی می‌کرده‌اند. چیزی که کشف السی نشان می‌دهد این است که این گروه به منشا میمون‌ها و انسان‌های زنده کنونی نزدیک بوده است.”
دانشمندان می‌گویند، باوجود فوران آتش‌فشانی نزدیک و مدفون شدن جنگلی که این بچه میمون در آن زندگی می‌کرده، فسیل‌ها و درختان بی‌شماری حفظ‌شده‌اند که این فسیل هم جزئی از آن است. این فعالیت‌های آتش‌فشانی حتی می‌تواند به دانشمندان برای تاریخ‌گذاری‌های فسیل‌ها کمک کند

دانشمندان می‌گویند، باوجود فوران آتش‌فشانی نزدیک و مدفون شدن جنگلی که این بچه میمون در آن زندگی می‌کرده، فسیل‌ها و درختان بی‌شماری حفظ‌شده‌اند که این فسیل هم جزئی از آن است. این فعالیت‌های آتش‌فشانی حتی می‌تواند به دانشمندان برای تاریخ‌گذاری‌های فسیل‌ها کمک کند

کریگ فیبل، استاد زمین‌شناسی و انسان‌شناسی در دانشگاه راتگرز در نیوبرانزویک و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ” ناپودیت، چشم‌انداز نادری از آفریقای ۱۳ میلیون سال پیش در اختیار ما قرار داده است. آتش‌فشانی نزدیک، جنگلی که این بچه میمون در آن زندگی می‌کرده است را مدفون کرده و به‌این‌ترتیب، فسیل‌ها و درختان بی‌شماری را حفظ کرده است. این فعالیت‌های آتش‌فشانی، همچنین مواد معدنی مهم آتش‌فشانی را فراهم کرده که می‌توانیم از آن برای تاریخ‌گذاری (جمجمه به‌تازگی کشف‌شده) بهره ببریم.”

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: telegraph

مطالب مرتبط:

گسترش و توسعه تشکل‌های صنفی در اولویت است

راه‌اندازی پایانه صادراتی میگو در استان گلستان

سرشماری پاییزه حیات وحش در منطقه حفاظت شده جهان نما گلستان

کشف بیش از 3.5 تن مواد مخدر در 9 ماه نخست امسال در گلستان

غرق شدن 3 عضو یک خانواده در سد/کشف اجساد بعد از 5 ساعت تجسس

کاهش چشمگیر قیمت تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram