T-Suw Bayramy 2 800x600تورکمن نیوز- ترکمنستان: در عشق‌آباد جشن ملی آب با حضور مقامات رسمی و مردم برگزار شد.

تورکمن نیوز به گزارش فارس، مراسم جشن ملی آب ترکمنستان روز گذشته در میدانی واقع در کنار رودخانه «قره‌‏قوم» در منطقه شمالی

عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان، با حضور اعضای هیأت دولت ترکمنستان و نیز سفرا و دیپلمات‏‌های خارجی مقیم عشق‏‌آباد با قرائت پیام تبریک رئیس جمهوری ترکمنستان به این مناسبت، برگزار شد.

 

در جشن ملی آب که مردم ترکمنستان در کنار سایر جشن‌های مرسوم (جشن ملی گندم، اسب، خواننده، جشن قالی، جشن خربزه، جشن محصول و ...) برای گرامیداشت ارزش حیات‌بخش آب در زندگی بشر، همه ساله در اولین یکشنبه آوریل در سراسر ترکمنستان آن را جشن می‌گیرند، تمامی تزئینات مطابق با آداب، رسوم، فرهنگ، هنر و تمدن ملی ترکمنی سازمان‌دهی می‌شود که برگزاری نمایشگاه‌های هنری، آثار نقاشی، بازی‌های سنتی، کشتی‌رانی، مسابقات ورزشی ملی در رشته‏‌های مختلف، هنرنمایی گروه‌های فولکلور، پخت و پز و غذاهای سنتی و ... از نمونه‌های آن می‌باشند.

 

برگزاری نمایشگاه دست‌آوردهای صنعتی و اقتصادی آب، تجهیزات و ماشین‏‌آلات جدید خارجی و پذیرایی از مهمانان و شرکت‌کنندگان این جشن که در آن هزاران نفر از مردم ترکمنستان و مقامات این کشور حضور داشتند، از دیگر برنامه‏‌های جشن ملی آب در عشق‌‏آباد بود که همزمان با برگزاری کنسرت موسیقی و آواز سنتی ترکمنی برگزار گردید.

 

برگزاری مسابقات کشتی سنتی از دیگر برنامه جشن ملی آب بود که مورد استقبال گرم حضار این جشن قرار گرفت و در پایان آن یک اسب اصیل ترکمنی از سوی اعضای دولت و مردم ترکمنستان به شخص رئیس جمهور این کشور اهداء شد. در گوشه و کنار محل برگزاری جشن ملی آب ترکمنستان، پلاکارد و تابلوهای مختلف در ارتباط با ارزش آب، کشاورزی، تأسیسات آب و بویژه سد دوستی که به صورت مشترک توسط مهندسان ایرانی و ترکمنی بر روی رودخانه تجن (هریرود) احداث شده است، نیز دیده می‌شد.

 

ترکمنستان بعد از استقلال اقدام به ساخت تاسیسات مهم آبی زد و در این زمینه نیز سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی «هریرود» در ۷۵ کیلومتری شهرستان «سرخس» در شمال شرق خراسان رضوی با همکاری جمهوری اسلامی ایران احداث کرد.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر و طول تاج ۶۵۰ متر می‌باشد و مخزن این سد دارای گنجایش ۱٬۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.

 

سد دوستی با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده و عملیات اجرایی ساخت آن در سال ۱۳۷۹ آغاز و در فروردین سال ۱۳۸۴ توسط «محمد خاتمی» و «صفر مراد نیازاف» روسای جمهور سابق ایران و ترکمنستان افتتاح گردید.


ترکمنستان با مساحت ۴۸۸٬۱۰۰ کیلومتر مربع، پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان است و کمی از کشور اسپانیا کوچکتر است. این کشور در بین عرض‌های جغرافیایی ۳۵ و ۴۳ درجه شمالی و ۵۲ و ۶۷ درجه شرقی قرار دارد. ۷۰ درصد این کشور را صحرای قره‌قوم پوشانده ‌است و مرکز این کشور میان جلگه‌های توران و صحرای قره‌قوم احاطه گردیده‏‌است.

 

رودخانه‌های مهم ترکمنستان «تجن»، «آمودریا» و «مرغ آب» بشمار می‌آیند.  طول خط ساحلی ترکمنستان در دریای خزر ۱۷۶۸ کیلومتر بوده و مهمترین بندر آن «ترکمنباشی» می‌باشد. جشن ملی آب، جشن ملی گندم، جشن ملی خربزه، جشن ملی محصول، جشن خواننده سنتی بخشی، جشن ملی فرش دستباف، جشن ملی اسب از جمله جشن‌های ملی ترکمنستان هستند که بعد از استقلال این کشور به منظور احیاء تاریخ و سنت و نیز ارتقاء سطح آموزش‌های ملی ترکمن در سراسر این کشور جشن گرفته و گرامی داشته می‏‌شوند.

 

 

T-Suw Bayramy 7 800x600

T-Suw Bayramy 11 800x600

T-Suw Bayramy 18 800x600

 

برای دیدن تصاویر بیشتر کلیک کنید

 

Kelik09

مطالب مرتبط:

دستگیری 36 معتاد و خرده فروش مواد مخدر در گنبدکاووس

سفر رئيس جمهوري قزاقستان به ایران در 23 فروردين

۱۸۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی در شهرستان گنبدکاوس خلع ید ش

ایجاد 606 شغل جدید با صدور 82 پروانه فعالیت در گلستان

جشنواره شعر تپش‌های ماندگار در گلستان به کار خود پایان داد

غفوری: میانگین سنی تیم‌های ملی ساحلی کاهش می‌یابد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram