BerdiMohamedow03اخبار ترکمنستان - تورکمن‌نیوز: مجلس (پارلمان) ترکمنستان (دوره پنجم) مصوبه را در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکمنستان در تاریخ 12 فوریه 2017 را صادر نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  در این انتخابات سه حزب از جمله حزب دموکراتیک، حزب صنعتگران و تجار و نیز حزب کشاورزان مشارکت خواهند نمود.
این رویداد مهم سیاسی - اجتماعی در فضای دموکراتیک و با حضور چندین نامزد برگزار خواهد شد.

مجلس ترکمنستان در تاریخ 14 سپتامبر 2016 متن جدید قانون اساسی کشور را تصویب نمود که مطابق با آن مدت زمان فعالیت رئیس جمهور از 5 سال به 7 سال تمدید شد و حد اکثر سن برای مشارکت در انتخابات که قبلاً 70 سال بود نیز لغو گردید.
کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعنوان نامزد از حزب دموکراتیک قربانقلی بردیمحمدوف رئیس جمهور ترکمنستان فعلی ترکمنستان را ، از حزب صنعتگران و تجار  بگمراد آتالی اف رئیس هیئت مدیره بانک رسقال را و از حزب کشاورزان دوردیقلیج اورازوف رئیس بخش مرو این حزب و نیز مقصد آنانفسوف معاون رئیس اتحادیه صنایع تغذیه ترکمنستان را از طرف گروه شهروندان ثبت نمود.کاندیده ها دیدار هایی را با مردم انجام داده و برنامه های خویش را توضیح می دهند.مطابق با قانون اساسی ترکمنستان آندسته از افرادی که در ترکمنستان تولد شده اند  و دارای سن حد اقل 40 سال است و  تسلط به زبان دولتی و نیز ظرف 15 سال اخیر بصورت دائم در خاک ترکمنستان زندگی کرده باشد می توانند بعنوان رئیس جمهور ترکمنستان انتخاب شوند.

رئیس جمهور ترکمنستان از سوی مردم به مدت 7 سال انتخاب می شود و فعالیت وی از زمان یاد کردن سوگند آغاز می گردد.در تمامی حوزه های انتخاباتی کار تنظیم فهرست واجدین شرایط در رای گیری در حال ادامه است.آندسته از اتباع ترکمنستان دارای سن 18 سال هستند حق مشارکت در رای گیری را دارند.

مشارکت اتباع ترکمنستان در انتخابات و رفراندوم ها آزاد و داوطلبانه است.رای گیری بصورت مخفی می باشد.انتخابات از سوی مجلس حد اقل سه ماه قبل از پایان مدت زمان فعالیت ریاست جمهوری برگزار می شود.دخالت ارگان های دولتی و محلی، احزاب سیاسی، اتحادیه های اجتماعی، موسسات، سازمان ها و ادارات و نیز مقامات و اتباع در فعالیت کمیسیون های انتخاباتی ممنوع می باشد.کمیسیون های انتخابات روند آماده سازی و برگزاری انتخابات را بصورت واضح و علنی  انجام می‌دهند.

BerdiMohamedow02

کمیسیون های انتخابات مردم را در مورد ترکیب خود کمیسیون ها و نیز محل استقرار و کار هایی که از سوی نامزد های انجام می‌گیرد آگاه می‌سازند و بیوگرافی نامزد‌ها را اعلام می دارند و موضوعات مربوط به روند رای گیری و نتایج انتخابات را اعلام می دارند.نظرات بر انتخابات را می توانند افراد امین کاندیده ها، ناظران ملی، ناظران کشور های خارجی و سازمان های بین المللی و نیز ناظران بین المللی انجام دهند.

موضوع مربوط به تعیین ناظران ملی از سوی احزاب سیاسی و سازمان های اجتماعی در جریان نشست ها و نیز نشستهای ارگان های محلی و گروهی از افراد بررسی و تصمیم گیری می شود.ناظران ملی نیز از سوی کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات ثبت می شوند. علاوه بر این کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات ثبت ناظران خارجی را (درصورت داشتن دعوتنامه ) انجام می دهد و برای آنها کارت مربوطه را صادر می کند.فعالیت آنها مطابق با قوانین داخلی و موازین حقوق بین الملل تنظیم می گردد.

ناظر خارجی (بین المللی) فعالیت خود را بصورت مستقل انجام می دهد.نماندگان رسانه نیز در کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات ثبت می شوند و روند انتخاب را انعکاس می نمایند.

روند انتخابات بصورت واضع و با آگاه سازی گسترده شهروندان انجام می پذیرد.رئیس کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات از سوی رئیس مجلس ترکمنستان تصویب می شود.حوزه های انتخاباتی در خارج از کشور بر اساس معرفی وزارت امور خارجه ترکمنستان حد اقل 5 روز قبل از انتخابات تعیین می گردد.اتباع ترکمنستان در خارج از کشور می توانند در حوزه هایی که در نزد نمایندگی های سیاسی ایجاد شده است رای دهند.حوزه ها در روز انتخابات از ساعت 7 صبح تا 19 بعد از ظهر فعالیت دارند.

برگه های رای گیری حد اقل 5 روز قبل از انتخابات به حوزه ها ارایه می گردد.قبل از آغاز انتخابات صندوق ها چک و پلب می گردد.کمیسیون انتخابات حد اکثر در روز هفتم بعد از انتخابات نتیجه انتخابات را به مردم اعلام می دارد. مقررات مربوط به برگزاری مراسم تالیف مطابق با قانون" در مورد ریاست جمهوری" انجام می گیرد.

رئیس جمهور ترکمنستان رئیس قوه اجرایه می‌باشد، مقام عالی کشور است و تظمین کننده استقلال و موضع بیطرفی ، تمامیت ارضی و رعایت قانون اساسی و موافقتنامه‌هایی بین‌المللی می باشد و دارای آرم و نشان ویژه ریاست جمهوری است.
منبع: ترجمه روزنامه ترکمنستان بیطرف،2016 و ژانویه 2017

مطالب مرتبط:

اعلام نتیجه اولیه تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراه

انتخابات شورای اسلامی شهر گنبدکاووس برای نخستین بار الکترونی

گلستان قهرمان دومین دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی والیبال نونه

آغاز توزیع اسکناس نو از امروز در بانک‌های سراسر کشور

امسال بیش از 100 برنامه قرآنی در سال 94 در کشور اجرا می‌شود

پرتاپ نخستین ماهواره ملی ترکمنستان به فضا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram