bahramakasheتورکمن نیوز- ایران: بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران با اشاره به وقوع زلزله ۴.۶ ریشتری سه شنبه شب در فیروزکوه، نسبت به وقوع یک زمین لرزه هولناک در آینده ای نزدیک در منطقه شمال شرقی تهران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، زلزله ۴.۶ ریشتری سه شنبه شب در فیروزکوه در بخش شمال شرقی تهران، در کل منطقه تهران بزرگ احساس شد؛ این درحالی است که کانون زلزله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت.

مدیرکل بحران استان تهران اعلام کرد که زمین لرزه 4.6 ریشتری فیروزکوه خسارت جانی و مالی نداشته است. اما واقعاً زلزله فیروزکوه به خیر گذشت؟! آیا به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وضعیت پایتخت عادی است؟!

در همین رابطه، رییس اسبق بخش زلزله‌شناسی در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: منطقه فیروز کوه در حالی زلزله سه شنبه شب را تجربه کرد که در سال 1830، 27 ام مارچ زلزله ای نیز درست در همین منطقه اتفاق افتاد.

بهرام عکاشه در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر تصریح کرد: زلزله قبلی در سال 1830  که 7.1 (هفت و یک دهم ریشتر) ریشتر بود، مکان آن درست برروی نقشه، با زلزله اخیر یکسان است و مکان ها در نقشه بر روی هم قرار می گیرند.

 

وی ادامه داد: محاسباتی که من انجام داده ام نشان می دهد که یک دوره 200-150 ساله برای تکرار زلزله سال 1830 وجود دارد؛ پس فوراً این فکر به ذهن خطور می کند که نکند چنین زلزله ای که سه شنبه شب پس از 185 سال در فیروزکوه و در منطقه شرقی تهران رخ داد، زنگ خطری برای وقوع دوباره همان زلزله ای باشد که 27 مارچ 1830 روی داد.

این متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی در ایران با بیان این که البته کل منطقه فیروزکوه، زلزله خیز است، اما زلزله ای که سه شنبه شب رخ داد و وقوع حدود 30-20 پس لرزه های بعد از آن، زلزله هایی تحت عنوان «زلزله های بسته یا خوشه ای» بود. زلزله های خوشه ای معمولاً می توانند پیش نشانگری برای زلزله بزرگ تری در آینده باشند، تأکید کرد: براساس همین اصل، زلزله اخیر در فیروزکوه می تواند زنگ خطر و مقدمه ای برای وقوع زلزله بزرگ تری باشد که اکنون پس از گذشت 185 سال از زلزله ویرانگر قبلی در سال 1830 احتمال آن بالا است، چون با داده هایی که وجود دارد، یک ریتم 200-150 ساله به شکل ریاضی و نه به شکل ژئوفیزیکی، بدست می آید.

عکاشه اظهار داشت: زلزله ای که با بزرگی ۴.۶ اتفاق افتاده است، چنانچه بر روی منحنی های زمین شناسی قرار گیرد، ریتم 200 ساله بدست خواهد آمد، و فوراً این فکر به ذهن می رسد که مبادا زلزله سه شنبه شب، پیش درآمدی برای زلزله ویرانگری که درآینده رخ خواهد داد، باشد.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: محاسبات ریاضی آن چیزی است که با قلم و کاغذ ارتباط دارد، اما مسائل زمین شناسی با داده های ثبت شده سروکار دارد. داده های ثبت شده زمین شناسی اکنون و اتفاقی با محاسبات ریاضی که انجام گردیده است، همخوانی دارد.

وی تصریح کرد: زلزله ای که اکنون منتظر آن هستیم، چیزی بالای 7 ریشتر خواهد بود؛ یعنی نزدیک به شدت زلزله 7.1 ریشتری قبلی است، و زلزله ای که در منطقه فیروزکوه نیز اتفاق افتاد، 4.6 ریشتر بود و این زلزله می تواند البته پیش درآمد زلزله 7 ریشتری در آینده باشد.

 

تهران به زودی می لرزد

اما به گفته مسئولان ستاد مدیریت بحران شهر تهران، وقوع زلزله اخیر در فیروزکوه، کوچکترین ارتباطی با زلزله تهران نخواهد داشت. رییس اسبق بخش زلزله‌شناسی در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در این رابطه گفت: البته من وقوع زلزله در تهران را تأیید نمی کنم، اما نظر من بر این است زلزله ای که سه شنبه شب رخ داد، درست در همان مکانی است که 27 مارچ سال 1830 زلزله قبلی اتفاق افتاده است؛ یعنی در شرق تهران و 100 کیلومتری تهران بزرگ و چنانچه زلزله مهیبی در این منطقه از تهران رخ دهد، قطعاً تهران را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد و ویرانی به بار می آورد.

عکاشه تصریح کرد: این را باید صراحتاً اعلام کرد که زلزله ای که انتظار وقوع آن در آینده نزدیک و درست در همین منطقه فیروزکوه می رود، قطعاً منجر به این خواهد شد که گسل های تهران و زلزله های تهران هم فعال شوند.

عکاشه در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب خبر که ستاد مدیریت بحران تهران تا چه میزان در این خصوص آمادگی دارد، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است؛ ستاد مدیریت بحران در کشور ایران در سال 1380 شکل گرفت و درخصوص توانایی این ستاد به ویژه در سطح تهران بزرگ در مقابله با خسارت احتمالی زلزله در منطقه تهران نمی توان قضاوت درستی داشت، چون که اطلاعات درستی اکنون در اختیار نیست.

اما چنانچه زلزله مهیبی در آینده، تهران را بلرزاند، چه میزان خسارتی به بار خواهد آمد؟ این متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی در ایران تصریح کرد: در صورت وجود چنین زلزله ای باید فاتحه تهران را خواند! چون خسارت آن بسیار بالا و دور از انتظار و وهم و خیال مسئولان خواهد بود. تهران طی سال های اخیر از لحاظ جغرافیای شهری و همچنین برنامه ریزی شهری دارای توسعه و گسترش نامتوازن و به دور از موازین توسعه پایدار شهری بوده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در این صورت، اگر زلزله ای اتفاق افتد که اتفاقاً ویرانگری و خسارات بالایی را هم در پی داشته باشد، از جغرافیای شهری تهران و نوع برنامه ریزی شهری در تهران بزرگ چه ارزیابی را می توان در خصوص نجات منطقه تهران از خطر داشت، تأکید کرد: مردم اکنون شاهد هستند که در خیابان های ده متری تهران، ساختان های بیش از 8 طبقه و حتی 12 طبقه به وفور احداث شده است! پس فرایند نجات در تهران، دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود و دامنه بحران در صورت وقوع زلزله در تهران افزایش خواهد یافت و افرادی که حتی زنده می مانند در طول چند روزی که به غذا دسترسی ندارند، در تابستان از تشنگی و در زمستان از سرما تلف خواهند شد. در صورت وقوع چنین زلزله ای در تهران، وضعیت فوق بحرانی خواهد بود.

اما، در حال حاضر شرایط تهران آیا از لحاظ زلزله خیزی، بحرانی است؟ بهرام عکاشه، رییس اسبق بخش زلزله‌شناسی در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در این خصوص گفت:  شرایط در تهران، امروز حتی فوق العاده بحرانی است؛ با توجه به ساخت و سازهای موجود، خیابان ها، معابر و جمعیت تهران بزرگ، شرایط برای نجات هموطنان بسیار نامناسب است؛ امروز در تهران حتی در روزهای معمولی، حجم ترافیک در خیابان ها غیرقابل تحمل و باور است، در این صورت نجات مردم چگونه انجام خواهد شد، چگونه نیروهای امدادی و آتش نشان ها و خودروهای امدادی مناسب به محل های حادثه در تهران بزرگ امدادرسانی کنند؟ چگونه ستاد بحران قصد امدادرسانی و کمک رسانی به مردم را خواهد داشت؟

به گزارش انتخاب خبر، اخیراً زلزله هایی نیز در بخش های مرکزی ایران از جمله منطقه کرمان رخ داده است. در این مناطق، با احداث چاه های آب زیرزمینی عمیق اقدام به استحصال آب می شود. آیا زلزله های اخیر در منطقه مرکزی ایران می تواند مربوط به این مسئله باشد؟ پدر علم زلزله‌شناسی ایران معتقد است: چاه های آب زیرزمینی با عمق زیاد باعث نشست زمین در منطقه می شود و این نشست ها می تواند عامل زلزله خیزی شود. این مسئله در دشت تهران نیز اکنون وجود دارد و به شیوه های غیرمرسوم اقدام به برداشت آب در این منطقه می شود.

 

وی تصریح کرد: در مورد بزرگی زلزله در منطقه مرکزی ایران اظهار نظری نمی توان کرد که بزرگی آن 4، 5، 6، 7 یا چند ریشتر خواهد بود، اما شدت وقوع زلزله ای با درجه 6 و 7 دور از انتظار نخواهد بود.

متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی در ایران اضافه کرد: امروز نتایج پژوهش های علمی حاکی از آن است که دریاچه سدها و وزن تاج سدی که احداث می شود به همراه آب دریارچه سد منجر به این خواهد شد که الگوی زلزله خیزی با تغییراتی مواجه شود و حتی زلزله ای با شدت 6 ریشتر و بالاتری را موجب شود. در هیمالیا البته این اتفاق افتاده است و برداشت آب های زمینی در ایران نیز منجر به نشست زمین و تحریک زلزله خیزی در این کشور می شود.

بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران در توصیه به آحاد شهروندان در خصوص آمادگی و مقابله با بحران های پیش رو در کشور، گفت: زمین و سنگ و تکتونیک، منطق را نمی داند، حتی ریاضی را هم نمی داند؛ آنچه مسلم است زمین بسیار غیرهمگن است. مسئولان کشور، استادان دانشگاه، رسانه ها و اصحاب آن، مردم و همه باید، دلواپس زلزله های قریب الوقوع در کشور باشند. در این زمینه باید اقدامات جدی صورت گرفته و همانطور که اقدامات ارزشمندی پیش از این و اکنون در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا(کالیفرنیا) و شمال شرق چین در حوزه پکن انجام شده است، از تجربیات چنین کشورهایی باید در زمینه ایمن سازی مناطق شهری و غیرشهری استفاده کرد و این وظیفه انسانی و وجدانی آحاد مردم است./منبع: انتخاب خبر

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

پرنده 'کشیم بزرگ' از تور ماهیگیران غیرمجاز در گنبدکاووس آزاد

تسلیت به عبدالقیوم آق آتابای خبرنگار گنبدی

۱۱ ساعت حبس در طیاره فرودگاه یخ‌زده

مرگ دوچرخه‌سوار در هنگام مسابقه با موتور

نام نویسی 211 نفر برای انتخابات شوراها در علی آباد

ورود سامانه برفی به گلستان/احتمال اختلال در تردد جاده‌ها

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram