mojtahedzadeh piruzتورکمن نیوز - ایران: پیروز مجتهدزاده با اشاره به دهم تیرماه و ضرب الاجل رسیدن به توافق نهایی هسته ای بین ایران و 1+5  و افزایش حساسیت های داخلی  و خارجی نسبت به سرانجام این توافق گفت:

تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نگرانی در زمینه پایان مهلت تعیین شده برای توافق نهایی نداشته و کماکان برای حقوق ملت در حال مذاکره می ماند؛ آنچه مسلم است، در روند مذاکرات و حصول نتیجه نهایی، طرف مقابل بایستی به تعهداتش پایبند باشد و کارشکنی  نکند و حتی با کارشکنی کشورهای متخاصم و رقیب جمهوری اسلامی ایران نیز در حین مذاکرات، مقابله کند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5  از روز چهارشنبه در سطح معاونان وزیران خارجه در وین از سر گرفته شد. عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران گفته که تیم هسته ای ایران تا ۱۰ تیر در آنجا می‌مانند تا بتوانند آخرین كارها را انجام دهند. در همین حال؛ سرگی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، ابراز اطمينان کرده که ايران و گروه 1+5  در زمان مقرر به تفاهم جامع هسته‌ای دست پيدا کنند. از سوی دیگر؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید توجه آنها بر گذشته برنامه هسته‌ای ایران متمرکز نیست بلکه تأکیدشان بر اطمینان از آینده است. به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری همچنین در روزهای آینده در مذاکرات هسته‌ای شرکت خواهد کرد.

 

و اما با نزدیک شدن به دهم تیرماه و ضرب الاجلی که برای رسیدن به توافق هسته ای بین ایران و 1+5  وجود دارد، حساسیت های داخلی  و خارجی نسبت به سرانجام این توافق هر روز بیشتر می شود. بسیاری از سیاستمداران، روند مذاکرات هسته ای را مثبت ارزیابی کرده و توافق نهایی را حتمی می دانند؛ اما درطرف دیگر، برخی از سیاستمداران، احتمال رسیدن به توافق در زمان مقرر را امری غیرممکن می دانند؛ این در صورتی است که سید عباس عراقچی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر، نزدیک شدن به 10 تیر را با عنوان دقایق پایانی حدود دو سال مذاکره نامید.

 

وی گفت: احتمالاً تعدادی از اختلافات که کلیدی و اساسی‌تر است، برای روزهای پایانی می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود.

عراقچی افزود: ما 10 تیر را برای پایان مذاکرات در نظر گرفته‌ایم، اما این طور نیست که توافقی خوب و مطلوب را فدای این تاریخ کنیم؛ اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود یا زودتر تمام شود، اینها به نظر ما اصل موضوع مذاکرات نیست. وی تأکید کرد: ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست؛ آنچه برای ما ارزش دارد، توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود؛ اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این  کار را حتماً خواهیم کرد.

 

اما نظر تحلیل گران سیاست خارجه  در این خصوص چیست؟

پیروز مجتهدزادهپیروز مجتهدزاده در گفت وگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: ضرب الاجل برای آن افرادی نگران کننده است که مهلتی را مقرر کرده اند و اعلام داشته اند که 10 تیر ماه، پایانی برای مذاکرات و توافق نهایی هسته ای است.

این محقق و کارشناس مسائل سیاست خارجه با تأکید بر اینکه تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران نگرانی در زمینه پایان مهلت تعیین شده برای توافق نداشته و کماکان برای حقوق ملت در حال مذاکره می ماند، گفت: در روند مذاکرات و حصول نتیجه نهایی، طرف مقابل بایستی به تعهداتش پایبند باشد و کارشکنی  نکند و حتی با کارشکنی کشورهای متخاصم و رقیب جمهوری اسلامی ایران نیز در حین مذاکرات، مقابله کند.

 

وی تصریح کرد: آنچه مشخص است؛ درستکاری و پایبندی طرف ایرانی در جریان مذاکرات است؛ ایران تا به امروز هیچ کارشکنی در خصوص مذاکرات انجام نداده است و اکنون نیز همان شرایط متعادل را حفظ کرده است، و با توجه به این رویکرد جمهوری اسلامی،  طرف مقابل نباید تعهداتش را نقض کند.

مجتهدزاده ادامه داد: مع الوصف، از طرف ایران هیچ نگرانی نسبت به ضرب الاجل تعیین شده 10 تیر وجود ندارد؛ یعنی اینکه اگر حتی مذاکرات در زمان تعیین شده به پایان نرسد و توافق نهایی نیز صورت نپذیرد، این موضوع برای ایران مشکلی پیش نخواهد آورد.

 

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک با اشاره به ممکن بودن توافق نهایی ایران و 1+5  در مهلت تعیین شده،  گفت: در خصوص سرانجام مذاکرات؛ چنانچه در این میان، اتفاقات غیرمنتظره ای رخ ندهد، با توجه به شرایط موجود و تلاش تیم مذاکره کننده ایرانی، به احتمال زیاد در دهم تیرماه به توافق خواهیم رسید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار انتخاب خبر در خصوص ممانعت اسرائیل و متحدانش در حصول توافقنامه نهایی هسته ای ایران و 1+5 ، تصریح کرد: با توجه به رفتارهای اسرائیل در این مدت، اکنون اسرائیل با توجه به رویکرد طرف های درگیر در تعامل با جمهوری اسلامی، از مواضع قبلی خود عقب نشینی آشکار داشته است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به آثار لغو تحریم ها بر شرایط سیاسی و اقتصادی ایران پرداخت و گفت: اگر توافق نهایی حاصل شود، در داخل کشور هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

 

مجتهدزاده افزود: پس از توافق نهایی، اگر طرف مذاکره کننده به تعهدات خود از جمله لغو تحریم هایی که نسبت به ایران صورت گرفته است عمل کند، به طور قطع در درازمدت، تأثیرگذار خواهد بود؛ و این در صورتی است که با حصول توافق نهایی، بن بست های اقتصادی و سیاسی که طی سال های گذشته برای کشور ایجاد شده است و همچنان ادامه دارد،  از بین برود و جمهوری اسلامی از انزوایی که درآن به سر می برد، خارج شود.

 

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک با اشاره به مسئله ایران هراسی در سطح جهانی گفت: موضوع ایران هراسی که عامل اصلی آن دولت هایی مانند اسرائیل بوده اند، با خروج ایران از انزوای سیاسی که اکنون با آن رو به رو است، منتفی است و جمهوری اسلامی ایران در آینده با دنیا در یک ارتباط منطقی تری قرار خواهد گرفت و رفتار دیپلماسی این کشور در تعامل بین المللی متفاوت با گذشته خواهد بود.

 

پیروز مجتهد زاده خاطرنشان کرد: من در جریان اقدامات و تلاش های فراوان تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی قرار داشته و به فرزندان این ملت می گویم نگران سلیقه‌های شخصی افراد نباشند و مذاکرات را با توکل بر خدا ادامه داده و در جهت حفظ حقوق ملت و حصول توافق نهایی، لحظه‌ای دریغ نکنند.

منبع: انتخاب خبر

http://www.turkmensnews.com

مطالب مرتبط:

تاخیر دوساله در راه اندازی سامانه شناسایی خانه‌های خالی

ثبت نام بیش از ۸۰۰۰ داوطلب شوراهای اسلامی شهر و روستا در گلس

وضعیت مطلوبی در مدیریت آب نداریم/86درصد منابع تجدید‌پذیر مصر

عضویت ترکمنستان در هیأت اجرایی زنان سازمان ملل متحد

اعضای باند سرقت خودروهای پراید در گرگان دستگیر شدند

«پیوند نهال گردو» برای نخستین‌بار در ایران

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram