saderati golestan 01تورکمن نیوز- اخبار اقتصادی: مسئول کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان گفت: گلستان از داشتن تشکل قوی صادراتی محروم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، علی صفر نژاد شامگاه چهارشنبه در هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با محوریت صادرات غیرنفتی برگزار شد، اظهار کرد: حل مشکلات حوزه صادرات و واردات فقط از طریق ارائه راهکار از سوی فعالان اقتصادی میسر است.

وی افزود: مشکل روادید، حمل‌ونقل، بیمه و قوانین دست و پاگیر صادراتی کل دارایی صادرکنندگان کشور و گلستان است.

وی با تأکید بر اینکه داشته‌ها و مشکلات در این حوزه بارها بیان‌شده است و باید نداشته های مان در حوزه صادرات موردتوجه قرار گیرد، ادامه داد: هم‌اکنون گلستان از داشتن تشکل قوی صادراتی محروم است و قطعاً در چنین شرایطی در مقابل تجار غربی با مشکل مواجه خواهیم بود.

مسئول کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان تأکید کرد: داشتن شرکت‌های بزرگ و خوشه‌های صادراتی در گلستان یکی از نیازهای جدی است و باید به تشکیلاتی کردن صادرات گلستان بیش‌ازپیش توجه شود.

وی اضافه کرد: باید برنامه مدون صادراتی استان گلستان تدوین و با دقت رصد، پیگیری و اجرا شود.

صفر نژاد تصریح کرد: تقوی زیرساخت‌های صادراتی، اتکا به سرمایه‌گذاران برون‌مرزی ایرانی که مبادی اطلاعاتی ما در تجارت محسوب می‌شوند، تشکیل اتاق‌های مشترک تجاری و انتخابات دیده‌بانان و رایزنان بازرگانی از بطن فعالان اقتصادی می‌تواند در توسعه صادرات استان تأثیرگذار باشد.

 

تأکید بر شناخت تولیدات صادرات محور

در ادامه این نشست دبیر کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان با یادآوری اینکه این کمیسیون در آبان ماه سال گذشته در گلستان فعال‌شده است، اظهار کرد: ارتقاء کمی و کیفی صادرات از گلستان یکی از اهداف مهم این کمیسیون است.

فاطمه مرندی با تأکید بر اینکه شناخت تولیدات صادرات محور می‌تواند در تسهیل کالای صادراتی از استان نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد: ارتباط با اتاق‌ها و کمیسیون‌های بازرگانی کشورهای هدف صادراتی، تدوین کتابچه صادراتی، تهیه بانک اطلاعاتی تجار و بازرگانان گلستانی، تحقیق و تحلیل بازارهای هدف صادراتی و همچنین بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای صادراتی استان از مواردی است که تاکنون در کمیسیون کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان موردتوجه قرارگرفته است.

وی از انجام طرح‌های مطالعاتی برای آسیب‌شناسی در توسعه صادرات استان خبر داد و اضافه کرد: عدم توجه به محصولات دانش‌بنیان یکی از مشکلات حوزه صادرات گلستان است.

مرندی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه کمتر می‌توانند ارزش‌افزوده بیشتر صادراتی داشته باشند، ازاین‌رو باید بیش‌ازپیش در این حوزه ورود کنیم.

وی ادامه داد: توجه نکردن به تجاری‌سازی محصولات صادراتی در کنار شناخت ناکافی از بازارهای هدف صادراتی تاکنون مانع از توسعه صادرات استان بوده است.

 

موقعیت خوب ایران در تجارت با روسیه

در ادامه یک تاجر روسی که حدود ۱۳ سال در صادرات کالا از ایران به کشورهای CIS فعال است، گفت: فرهنگ‌سازی تجارت و آموزش زبان کشورهای هدف صادراتی و تجار از موضوعاتی است که می‌تواند در موفقیت تجاری گلستان در صادرات مؤثر باشد.

چوپلانی افزود: بررسی نیازهای بازارهای هدف صادراتی و آشنایی با رقبای تجاری کشورهای هدف می‌تواند به تحقق توسعه صادرات گلستان جامع عمل بپوشاند.

این بانوی تاجر روس، تصریح کرد: هم‌اکنون ایران موقعیت خوبی برای تجارت با روسیه دارد و می‌تواند جای بعضی از کشورها را برای روسیه پر کند.

وی با تأکید مجدد اینکه ایران کشور قدرتمندی است و این موضوع را ثابت کرده و دنیا نیز آن را پذیرفته است، متذکر شد: آشنایی با قوانین واردات کشورهای هدف و قوانین استاندارد آن کشورها و همچنین تسهیل در امور گمرکات می‌تواند به توسعه صادرات استان کمک کند.

هزینه بالای کریدور ریلی برای تجارت با ترکمنستان، مشکلات مبادله ارزی و ریالی در ترکمنستان، نبود مشوق‌ها و جوایز صادراتی برای صادرکنندگان گلستانی، عدم بازگشت مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای صادراتی از گلستان، نبود خوشه‌های صنعتی و تأکید بر ایجاد هلدینگ های صنعتی به‌ویژه محصولات کنسروی با توجه به تولیدات باغی و گیاهی از دیگر مواردی بود که توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی گلستان مطرح شد.

سامانه جامع نمایشگاه مجازی تولید گلستان و طرح توسعه صادرات با تکیه برای انسان‌های دانش‌مدار در کنار توجه به زیرساخت‌های توسعه صادرات ازجمله طرح‌هایی بود که توسط مشاوران کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طرح و استاندار گلستان به‌شدت از آن حمایت کرد.

شایان‌ذکر است؛ هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان با تأخیر ۹۰ دقیقه‌ای و جابجایی مکان از استانداری گلستان به سالن جلسات شرکت گاز همراه بود که استاندار گلستان ضمن عذرخواهی از تأخیر در برگزاری جلسه و منتظر نگاه‌داشتن تجار و بازرگانان دلیل آن را وقوع حادثه در ساختمان استانداری اعلام کرد؛ اما توضیحاتی راجع به حادثه رخ‌داده، ارائه نکرد./ مهر

شبکه خبری گلستان، ایران و جهان:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

شستشوی مخازن علت کدر بودن آب برخی مناطق گرگان اعلام شد

نبود چاپخانه مناسب مانع بزرگ انتشار روزنامه استان گلستان

دیدار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گلستان با آیت‌الله شاهرودی ب

سه تالاب بین‌المللی گلستان آماده سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگر

۸۶ بنگاه اقتصادی گلستان از رکود خارج شدند

۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان گلستان مشکل مالی دارند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram