Naft02تورکمن نیوز- اقتصادی: اگرچه کارشناسان مدعی هستند که تهران پس از لغو تحریم‌ها برای احیای تولید نفت خود دست‌کم به یک سال زمان نیاز دارد اما وزارت نفت ایران قادر است تولید نفت خود را سریع‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شود افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، به نقل از پایگاه خبری اسپاتنیک، خاویر بلاس روزنامه‌نگار و کارشناس بازار انرژی در لندن می‌گوید: ایران می‌تواند تولید نفت خود را سریع‌تر از آنچه که تحلیلگران و فعالان پیش‌بینی می‌کنند افزایش دهد.

بلاس خاطرنشان کرد: تحلیلگران و فعالان بازار معتقدند که تهران پس از لغو تحریمها برای افزایش تولید خود به سطح قبل از تشدید تحریمها در سال 2012 دستکم به یک سال زمان نیاز دارد.

وی گفت: ارزیابی‌های بدبینانه مشابهی درباره اختلالات عرضه نفت در ونزوئلا و لیبی با بازگشت زودتر از انتظار این کشورها به چالش کشیده شدند.

 

تهران سابقا دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان بوده است. سطح تولید نفت ایران قبل از تحریم‌ها به حدود روزانه 3.6 الی 3.8 میلیون بشکه در روز می‌رسید. از آن زمان تاکنون تولید نفت ایران به روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه در روز تنزل کرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا اعلام کرد که هر زمان تحریمها برداشته شود ایران قصد دارد صادرات خود را روزانه 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و ظرف شش ماه پس از لغو تحریم‌ها نیز 500 هزار بشکه دیگر نیز به میزان صادرات ایران افزوده خواهد شد.

به عبارت دیگر روزانه یک میلیون بشکه به صادرات نفت ایران اضافه می‌شود.

آنتونی هاف رییس بخش بازارهای نفتی در آژانس بین‌المللی انرژی پیشتر گفته بود که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که تردید داشته باشیم ایران به لحاظ ظرفیت فنی نتواند سریع به بازار باز گردد.

 

بلاس هشدار داد: افزوده شدن روزانه یک میلیون بشکه به صادرات نفت ایران تا اواسط سال 2016 می‌تواند روند کاهش قیمت نفت را بیشتر کند.

 

اندی تالی خبرنگار کهنه‌کار پایگاه خبری اویل پرایس با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی همچنان معتقد است که تقریبا یک سال طول می‌کشد تا ایران صادرات نفت خود را احیا کند.

وی خاطرنشان کرد: این روند نمی‌تواند تا زمان اجرایی شدن این توافق شروع شود. در زودترین زمان این اتفاق تا اوایل 2016 رخ نخواهد داد زیرا کنگره آمریکا دو ماه فرصت دارد تا توافق را مطالعه کند و به تایید یا رد آن رای دهد. اگر همه مسائل طبق برنامه پیش برود تحریم‌ها احتمالا تا پایان امسال لغو نخواهند شد.

 

تالی خاطرنشان کرد: تاخیر دیگری ممکن است به دلیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ دهد.

وی به نقل از یوکیا آمانو مدیرکل آژانس تاکید کرد که آژانس گزارش خود درباره تبعیت ایران از توافقنامه را تا دسامبر 2015 منتشر نخواهد کرد.

وی به نقل از گری راس تحلیلگر مستقل نفتی، رییس اجرایی گروه انرژی پیرا در نیویورک گفت: بین روز امضای توافق و روز اضافه شدن روزانه 500 هزار بشکه به صادرات نفت ایران یک سال طول می‌کشد.

به علاوه به گفته راس، بازار جهانی انرژی باید بتواند روزانه یک میلیون بشکه نفت اضافی ایران را جذب کند.

اگرچه برخی کارشناسان غربی درباره رکود اقتصادی چین سخنان زیادی را مطرح می‌کنند اما بازار به احتمال زیاد افزایش تولید نفت ایران را بدون هیچ کاهش ناگهانی در قیمت نفت جذب خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا

 

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

صادرات ید توسط یکی از بانک‌های ایران حمایت می‌شود

سقوط قیمت نفت به کمترین میزان در ۷ ماه گذشته

افزایش رسمی قیمت 23 نوع خودرو+جدول

تولید یک میلیون و 500هزار تن گندم در گلستان/پایان برداشت

تیم ملی فوتبال ایران با گل‌های سردار آزمون برابر مونته نگرو

داور مسابقه مردان، بانوی فوتسالیست ایران

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram