RahAhan05تورکمن نیوز - اقتصادی: با وجود آن‌که شماری از پروژه‌های ریلی مهم و ملی کشور در شمال، جنوب شرقی و غرب در بلاتکلیفی به سر می‌برند، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بی‌توجه به این مسائل خرید ۸ برابر نیاز داخلی ریل را در دستور کار دارد.


 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، 18 شهریور ماه سال 92 حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از لغو مصوبه دولت احمدی‌نژاد در خصوص احداث راه‌آهن گرگان ــ بجنورد ــ مشهد به‌دلیل فساد 12 هزار میلیارد تومانی خبر داده و گفته بود: وزارت راه در برنامه داشت تا خط راه‌آهن گرگان ــ بجنورد ــ مشهد را با 4 هزار میلیارد تومان هزینه توسط کنسرسیومی چینی ایرانی اجرایی کند به‌طوری که 85 درصد منابع مالی پروژه از سوی چینی‌ها به‌صورت فاینانس پرداخت شود و برای 15 درصد تأمین مالی بخش ایرانی، بخشی از نیروگاه‌ها و اموال بیت‌المال در وزارت نیرو به‌ارزش 600 میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شود.

 

وی ادامه داد: در حقیقت بخشی از بیت‌المال به‌ارزش 12 هزار و 600 میلیارد تومان برای واگذاری به پیمانکار این پروژه تخصیص پیدا کرده بود که ما در هیئت دولت موضوع این تضییع بیت‌المال را مطرح کردیم و جلوی مصوبه دولت گذشته گرفته شد. وی افزود: می‌خواستند به‌جای 15 درصد پروژه بیش از 21 برابر پیش‌پرداخت و بیش از 3 برابر ارزش کلی پروژه را از بیت‌المال پرداخت کنند، مشخص است وقتی جلوی این تضییع بیت‌المال گرفته شده، اعتراض آنها را به‌دنبال دارد.

 

وزیر نیرو خاطرنشان کرده بود: توقف این واگذاری به‌معنای توقف پروژه راه‌آهن مذکور نیست و وزارت اقتصاد و وزارت راه باید منبعی دیگر برای تأمین این 15 درصد مشخص کنند و یا واگذاری حقیقی به‌قیمت مشخص 600 میلیارد تومان انجام گیرد.

این در حالی بود که معاون وقت وزیر راه و شهرسازی واکنش تندی به این اظهارات نشان داد و به تسنیم گفته بود:‌این سخنان وزیر نیرو فقط یک ادعاست، آقای چیت‌چیان بگوید کجای مصوبه دولت خلاف بوده است.

احمد صادقی افزود: دولت مصوبه‌ای در رابطه با راه‌آهن گرگان ــ اینچه‌برون داشت که آستان قدس رضوی به‌عنوان فاینانسور با یک شرکت چینی قبول کردند که هزینه‌های ساخت را به‌صورت فاینانس تأمین کنند. این فاینانس به‌صورت 85 درصد برای شریک دولت و 15 درصد سهم دولت بود. دولت به‌شرطی با ساخت این راه‌آهن موافقت کرد که 15 درصد سهم دولت را آستان قدس رضوی پرداخت کند.

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی با این شرط دولت موافقت کرد البته به این شرط که 45 درصد سهام مهاب قدس به آستان منتقل شود. دولت هم این مصوبه را ابلاغ کرده است حالا کجای این مصوبه فساد دارد متوجه نمی‌شوم.

 

وی ادامه داد: تمام مجوزهای این پروژه از بانک مرکزی و بانک ملی اخذ شده و قانونی است. قرار بود به‌جای 15 درصد سهم دولت، 45 درصد سهام مهاب قدس به آستان قدس رضوی واگذار شود و این آستان سهم دولت را پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفته بود: ما مصوبه‌های زمان رضاخان و هویدا را اجرا می‌کنیم، می‌گوییم در اینها مثلاً دخل و تصرف صورت نگرفته، اما سه ماه نیست که دولت قبلی مصوبه داده است می‌گوییم فساد دارد. اگر مصوبه ایراد دارد که دولت جدید باید آن را اصلاح یا آن را ساقط کند. در صورتی که این اتفاق نیفتاده و مصوبه دولت قبلی توسط دولت جدید لغو نشده است، بنابراین فسادی که وزیر نیرو از آن دم می‌زند نمی‌دانم چه فسادی است و کجا اتفاق افتاده است و عامل فساد چه بوده و چه‌کسی باعث بروز فساد مورد نظر آقای چیت‌چیان شده است.

 

اواخر مهرماه همان سال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که راه‌آهن گرگان ــ بجنورد ــ مشهد قطعاً اجرا خواهد شد به تسنیم گفته بود: درخواست سهام جایگزین را در این پروژه به دولت داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری در این خصوص هستیم.

 

در حالی حدود دوسال از این اتفاقات می‌گذرد که پروژه مذکور همچنان بین زمین و هوا معلق بوده و وضعیت آن مشخص نیست که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه‌ها همچنان به‌دنبال خرید خارجی ریل در حجم انبوه است.

اواخر بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه  زیربناهای حمل‌ونقل کشور از خرید گسترده ریل از روسیه، ترکیه و هند خبر داده و گفته بود: در حجم انبوه از کشورهای روسیه، ترکیه و هند ریل خریداری کرده‌ایم و امسال (سال 93) زیرسازی راه‌آهن خیلی نبوده است.

علی نورزاد در پاسخ به این پرسش که امسال چند کیلومتر راه‌آهن در کشور ساخته شده است، اظهار کرد: امسال زیرسازی راه‌آهن را انجام داده‌ایم که متأسفانه خیلی نبوده است.

وی در توضیح دلایل زیرسازی کم راه‌آهن گفت:‌ ریل نداریم، ولی در حال خرید ریل به‌صورت گسترده هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام "ریل را از سه کشور روسیه، ترکیه و هند خریداری می‌کنیم" در پاسخ به این پرسش که این ریل‌ها چه‌میزانی است (چند تن)، بیان کرد: حدود 1500 کیلومتر ــ خط‌آهن ــ آماده ریل‌گذاری داریم، اگر ریل داشته باشیم خیلی زود نصب می‌کنیم، متأسفانه به‌دلیل تحریم ریل نداریم.

شورای اقتصاد آبان‌ماه سال گذشته با درخواست وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص 22 میلیارد روپیه جهت خرید ریل از هند موافقت کرد تا به این ترتیب با احتساب نرخ روز هر روپیه، حدود 1000 میلیارد تومان برای خرید ریل هندی هزینه شود.

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از ساخت 245 کیلومتر راه‌آهن در سال جاری خبر داده، این در حالی است که به گفته نورزاد این شرکت در حال خرید ریل در حجم انبوه از سه کشور است. با توجه به مجوز شورای اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی، بازوی اجرای این وزارتخانه در احداث پروژه‌های حمل‌ونقلی (شرکت ساخت) در حال خرید ریل حدود 8 برابری مازاد مصرف داخلی است.

 

با نگاهی به 21 ماه اخیر شاید بتوان گفت خرید ریل گسترده از کشورهای هند، روسیه و ترکیه تنها دستاورد معاون وزیر راه و شهرسازی در شرکت ساخت بوده و پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در ارتقای شاخص‌های اقتصادی و زندگی مردم از جمله راه‌آهن‌ گرگان ــ بجنورد ــ مشهد، راه‌آهن غرب و راه‌آهن چابهار-مشهد به حال خود رها شده‌اند.

منبع: تسنیم

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

تاکید فرماندار مینودشت بر ترویج فرهنگ مطالعه کتاب

دعوت از نوجوان علی آبادی به اردوی تیم ملی قایقرانی کشور

مسدود مکالمه صوتی تلگرام به صورت کامل

شرفی‌:دانایی را جستجو کنیم/ قوجق: آثار برگزیده ادبی را جهانی

90 درصد مراجعه‌کنندگان به استانداری فارغ‌التحصیلان بیکار هست

طلای رقابت های پاورلیفتینگ بر گردن ورزشکاران گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram