Mantaghe Azad 24 Oاخبار اقتصادی-تورکمن نیوز-  رئیس سازمان صنعت، معادن و تجارت گلستان گفت که تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون در شرق استان گلستان به بعد از بررسی بودجه و برنامه 6 توسعه کشور، موکول شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، حسینقلی قوانلو اظهار داشت: هفته گذشته در شورای مناطق آزاد، محدوده جدید منطقه آزاد اینچه‌برون دوباره مورد تائید قرار گرفت و به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.
ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال 93 به استان گلستان است.
شهر مرزی اینچه‌برون از توابع شهرستان گنبدکاووس به سبب داشتن بازارچه و گمرک مرزی فعال در حوزه مبادلات تجاری و ترانزیت کالا منطقه راهبردی محسوب می‌شود.

*رشد 61درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از گلستان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید
قوانلو گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی در دولت تدبیر و امید از استان گلستان در مجموع 61 درصد رشد داشته است.
وی افزود: استان در سال 95 نسبت به سال 94 از 29 درصد کاهش صادرات به علت نزول قیمت برخی کالاها از جمله یُد، کاهش واردات کالا توسط ترکمنستان به خاطر افت قیمت نفت وکاهش صادرات مرغ به دلیل احتمال آنفلوآنزای مرغی مواجه بود.
به گفته وی؛ فقط در بخش صادرات مرغ، تولید‌کنندگان استان در سال 95 حدود 20میلیون دلار زیان دیده‌اند.
گلستان با 900 واحد مرغداری از قطب‌های مهم تولید مرغ گوشتی در کشور به شمار می‌رود.

* ظرفیت ذخیره‌سازی 1.5 میلیون تن گندم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت که این استان ظرفیت ذخیره‌سازی یک میلیون و 500 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را دارد که یک میلیون تن آن ظرفیت سیلوها است.
وی افزود: امسال مشکل کمتری برای ذخیره‌سازی محصول گندم خواهیم داشت.
طبق اعلام مهاجر رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی شده که امسال از کشتزارهای استان مقدار یک میلیون و 300 هزار تن گندم برداشت شود.

* پرداخت افزون بر 7120 میلیارد ریال وام رونق تولید در گلستان
قوانلو گفت که سال قبل افزون بر هفت هزار و120 میلیارد ریال وام به 650 واحد یا طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان به منظور رونق تولید، در قالب فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و نیز به صورت مستقیم توسط بانک‌های عامل، پرداخت شده است.
وی افزود: این رقم تسهیلات بانکی جدای از 30 میلیارد ریال وام رونق معادن و گردشگری استان است.
به گفته وی؛ از این تسهیلات، 404 واحد یا طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی بهره‌مند شدند.
وی ادامه داد: عملکرد استان از لحاظ جذب تسهیلات رتبه هفتم کشوری، از نظر تعداد طرح پیش‌بینی شده رتبه نخست کشوری و در حوزه منابع پرداخت شده رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
قوانلو افزود: استان گلستان سال قبل برای استفاده از تسهیلات بانکی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید 317 واحد یا طرح بالای 60 درصد پیشرفت را با چهار هزار و 220 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی کرده بود.
وی در خصوص عملکرد حوزه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی استان هم گفت: گلستان در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی با کسب 180 امتیاز رتبه هفتم را در میان استان‌های کشور دارد.
قوانلو افزود: در این راستا در رونق تولید معادن 20 درصد، کارخانه‌های آرد 50 درصد، نئوپان هفت درصد، سیمان چهار درصد، تصفیه روغن 9 درصد، تصفیه روغن خام 56 درصد، تولید سم 50 درصد، یُد 95 درصد و پودر شوینده 12درصد رشد و فقط در حوزه فولاد هشت درصد کاهش داشته‌ایم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین با اشاره به حادثه دلخراش معدن آزادشهر اظهار داشت که این حادثه بزرگترین حادثه در تاریخ معدن کشور بود و کارشناسان مشغول بررسی علت آن هستند.
به گفته وی؛ صنعت، معدن و تجارت کار نظارت بر مسائل فنی معدن را بر عهده دارد و مسائل ایمنی آن بر عهده وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وی اضافه کرد که در معدن آزادشهر مسئول ایمنی و مسئول فنی با تجربه حضور داشتند و گزارش گاز‌سنجی نیز روزهای قبل از حادثه انجام می‌شد ، اما اینکه چرا این اتفاق افتاد باید منتظر نظر کارشناسی باشیم.
وی گفت: پارسال دولت بیش از 400 دستگاه گاز‌سنج تهیه و بصورت رایگان در اختیار معادن قرار داده است.
حادثه دلخراش معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر در ظهر چهارشنبه 13 اردیبهشت باعث جان باختن 43 معدنکار و مصدومیت افزون بر 73 نفر شد.
طبق اعلام مسئولان بخش صنعت، معدن و تجارت گلستان حدود 930 واحد صنعتی در استان وجود دارد.
طبق آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ از مجموع 47 پروانه بهره برداری معدن در گلستان افزون بر 15 مورد در حوزه معادن زغال‌سنگ است.
در گلستان 3 درصد واحدهای صنعتی را صنایع بزرگ، 91 درصد را صنایع کوچک و 6 درصد را صنایع متوسط تشکیل می‌دهد.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و 869 هزار و 819 هزار نفر جمعیت در 14 شهرستان دارای مزیت‌های نسبی در بخش کشاورزی و گردشگری بوده و مطابق سند توسعه باید به سوی صنعتی شدن پیش برود.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

فضای پرشور تبلیغاتی در گلستان

کریمی: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت موزه روستای گلستان د

کسب رتبه دهم کشور در سرشماری اینترنتی گلستان

اندراحوال پریشان تیم‌داری در پایتخت والیبال ایران

توقیف قایق‌های غیرمجاز در آشوراده

گلستان مُکلف به ایجاد ۱۵۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram