Panbe 31 Fاخبار اقتصادی-تورکمن‌نیوز- مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح انتقال یافته‎های تحقیقاتی در ۸ استان کشور امضاء شده تا با الگوهای تدریجی بتوانیم یافته‎های علمی خود را انتقال دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  ابراهیم هزارجریبی پیش از ظهر امروز در نخستین گردهمایی برنامه‌ریزی کشت محصولات زراعی بهاره و تابستانه در استان گلستان اظهار داشت: در حوزه زراعت در جهاد کشاورزی سیاست اصلی خودکفایی گندم است و به دنبال این هستیم این خودکفایی پایدار بماند.

وی تصریح کرد: در سال‎های گذشته نیز به خودکفایی گندم رسیده بودیم و پایداری خودکفایی کاری سخت است و امید اصلی ما ایجاد سیستم‎های تناوب زراعی با کشت گندم برای خودکفایی به شمار می‎رود.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی  با بیان اینکه اهمیت اشتغال کشت پنبه بر کسی پوشیده نیست، افزود: استان گلستان متفاوت‎تر از کشور در عرصه پنبه گام گذاشته است.

هزارجریبی یادآور شد: بیش از 15 سال کشت پنبه در کشور زمین خورده و بلند کردن آن سخت است و در این دولت اقدامات خوبی برا احیای پنبه انجام شده و در تصمیم‌گیری اقتصاد مقاومتی پنبه جزء 9 محصول اقتصاد مقاومتی است و این خود یک بارقه امید است.

وی با بیان اینکه در کنار گندم، روغن و شکر پنبه نیز برای خودکفایی در کشور دیده شده، گفت: قیمت پنبه مناسب‎تر شده و تا حدودی کشاورزان رضایت دارند.

مدیر کل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: خریدهای خوبی در کشور از پنبه‎کاران انجام شده و در سال 1395 بالاتر از قیمت تضمینی بخش خصوصی پنبه را خریداری کرده است.

هزارجریبی تاکید کرد: در آینده در عرصه بازرگانی اقتصاد  پنبه وضعیت ما در کشور بهتر خواهد شد چرا که بیشتر واردات ما از کشورهای منطقه است که در سال‎های آینده به ما پنبه نخواهند داد و برای نمونه مسئولان کشور ازبکستان گفتند تا سال 2020 دیگر به ما پنبه نخواهند داد.

وی گفت: انگیزه کشاورزان برای کشت پبنه مثبت است و در سال 1395 کشاورزان نسبت به کشت زراعت پنبه اعلام رضایت کردند و گفتند در سال آینده پنبه بیشتری کشت می‎کنند.

مدیر کل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: در سطح کشور 17 متقاضی برای خرید کمباین پنبه جلب کردیم و این در حالی بود که در سال گذشته ما متقاضی در این بخش نداشتیم.

هزارجریبی تاکید کرد: کارخانه‎داران استان البرز اعتقاد داشتند که کارخانه پنبه‎پاک‎کنی آنها در حال تعطیل شدن است و خود این کارخانه‎داران با هم تفاهم کردند که برای خرید کمباین کمک کنند و یا برخی استان‎ها در تهیه بذر برای کشاورزان وارد عمل شدند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقات پنبه اقدامات خوبی داشتند و با استفاده از ارقام زودرس توانستند کشت اراضی کشاورزی را از یک کشت پنبه در سال زراعی نجات دهند.

مدیر کل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به دانش داخلی بسنده نمی‎کنیم و از ظرفیت شرکت‎های خارجی که از ما جلوتر هستند و دانش‎ فنی بالاتری دارند، بهره خواهیم جست.

هزارجریبی گفت: طرح انتقال یافته‎های تحقیقاتی در 8 استان کشور امضاء شده تا با الگوهای تدریجی بتوانیم یافته‎های علمی خود را انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه در این راستا در استان گلستان 18 سایت دیده شده تا بتواند یافته‎های علمی خود را به مزارع کشاورزی منتقل کند، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در کنار افزایش تولید حمایت یارانه‎ای نیز از کشاورزان داشته باشیم.

مدیر کل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت نشائی پنبه امروز برای نخستین بار در کشور و در استان گلستان آغاز خواهد شد، افزود: در حال حاضر تجربه گذشته استان گلستان با استفاده از تجارب کارشناسان بازنشسته در نقاط مختلف کشور به‌کارگیری می‎شود.

منبع: تسنیم

مطالب مرتبط:

نصب دوربین کنترل ترافیک در ۱۴ نقطه شهر گنبدکاووس

پشت پرده خبر تعرض در فرودگاه جده/ نقاط ابهام و چند پرسش اساس

تیشه تروییکا بر ریشه اروپای واحد/ غرب دوباره در سوریه باخت

ريزگردها در گلستان، روى نامهربان طبيعت

راکد بودن ۲۷ درصد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی گلستان

پنج نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در استان گلستان برپا می‌شود

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram