Eleman Faraghi Gonbad 1اخبار ویژه گنبد - تورکمن نیوز:  آیا میدان ورودی شهر گنبد کاووس به نام شاعر ملی ترکمن (مخدوم‌قولی فراغی) مزین خواهد شد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، مدخل شهر گنبد کاووس از سمت شمال یکی از قدیمی ترین ورودی‌های شهر موسوم به نام چهارراه آق‌قایا است که تاکنون مورد رسیدگی و احداث میدانی در خور شأن دومین شهر مهم و بزرگ استان گلستان واقع نشده است.
اخیرا این چهارراه مورد توجه مسئولین شهرستانی قرار گرفته و در حال احداث میدانی هستند.

 

چندی پیش جمعی از فعالین فرهنگی و اجتماعی شهرستان با جمع‌آوری امضا و تنظیم توماری از مسئولین درخواست کردند که این میدان را به نام شاعر و عارف بزرگ ترکمن ایرانی مخدوم‌قولی فراغی نامگذاری کنند  و المان (مجسمه) این دانشمند ایرانی در این میدان نصب گردد اما تاکنون این درخواست مردمی از طرف مسئولین به جاآورده نشده است.

 

میدان مخدوم‌قولی فراغی بدون نشان و مجسمه این عالم و ادیب ایرانی خالی مانده است، یکی از فعالین فرهنگی و اجتماعی که از یادداشت نویسان خوش‌ذوق تورکمن‌نیوز هستند نکته نظرات خوبی ارائه کرده‌اند که خواندن آن خالی از لطف نیست.

Eleman Faraghi Gonbad 2

امان محمد خوجملی:  گنبد کاووس علی رغم اینکه مرکز و بزرگترین شهر ترکمن‌صحرا است ولی میدان یا خیابانی به نام مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر و پدر ادبیات ترکمن در این شهر نامگذاری نشده است.
جای بسی تعجب است  که در تمام شهرهای کوچک و حتی در روستاهای استان گلستان و ترکمن صحرا حتی در پایتخت کشور خیابان یا میدانی به نام این شاعر بزرگ  که از  مفاخر ایران است نامگذاری شده است لیکن در گنبدکاووس نبودن المان و میدان مخدوم‌قولی فراغی بسیار محسوس است.
جای سئوال است که چرا شوراها و مسئولان شهر و شهرداری تاکنون به این امر مهم توجه نکرده‌اند. چراکه مختومقلی تنها متعلق به ترکمن‌ها نیست بلکه متعلق به همه‌ی مردم ایران و همه‌ی ترک زبانان دنیاست و این شاعر در شناساندن فرهنگ و ادبیات ایران زمین سهم به‌سزایی داشته است.
حق مخدوم‌قولی فراغی به گردن ما و ایرانیان بیش از اینهاست که باید محقق شود. سرمایه گذاری برای شناساندن  و تکریم و بزرگداشت او سرمایه‌گذاری در یک امر مهم و زیربنایی است.
از نماینده مردم شهرستان گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر همچنین شهردار گنبدکاووس تقاضا داریم علاوه بر اینکه نام میدان تازه تاسیس شمال شهر را به نام مخدوم‌قولی فراغی مزین کنند، بلکه المان یا مجسمه این شاعر بزرگ ترکمن ایرانی را در وسط این میدان به نحو شایسته و متناسب شأن و جایگاه این شاعر نصب نماید.
همچنین این میدان  ورودی بزرگ شهر گنبد کاووس از شمال است  و مبدا جاده‌ایست که به زادگاه مخدومقلی (روستای آجی‌قوشان) منتهی می‌شود و هم اینکه زاعران را به آرامگاه مخدوم‌قولی فراغی (روستای آق‌توقای) می‌رساند.

 

 این میدان از چند نکته نظر اهمیت بسزایی دارد، هم از لحاظ موقعیت جفرافیایی هم از لحاظ ترکیب جمعیتی و هم از لحاظ فرهنگی و قومیتی برازنده‌ی نام مخدوم‌قولی فراغی است.
از مسئولین شهرستان و شهر گنبد کاووس خواستاریم در این خصوص نباید درنگ و چون و چرا کنند اگر این کار کوچک را در حق مخدوم‌قولی فراغی ادا نکند حق مخدوم‌قولی در گنبد بر آورده نشده است.
باید قبول کنیم مخدوم‌قولی هم مانند شهریار علاوه بر شاعر قومی شاعر ملی هم محسوب می‌شود. بزرگان ایران از هر قوم و قبیله‌ای و از هر دین و مذهب و نژاد که باشند بزرگان ایران هستند و برگردن همه‌ی ما حق دارند و ما باید سعی کنیم این حق را در هر نقطه ایران  به نحو شایسته انجام دهیم.
لینک‌های مرتبط با این خبر:

 

 

لطفا نظرات و پیشنهادات سازنده خود را در قسمت نظرات پایین همین مطلب ارسال کنید.

چند تصویر و نقاشی نمونه از مجسمه‌های مخدوم‌قولی فراغی:

مطالب مرتبط:

تقدیر شورا و شهردار گنبد از اصحاب رسانه

فرماندار مراوه‌تپه: اصناف و بازاریان همیشه یارویاور نظام بود

نماینده گنبد کاووس: در حوزه سلامت راه اندازی آنژیوگرافی بیما

تاکید مدیرکل ورزش و جوانان گلستان بر حمایت از تیم‌های بومی

پیام تسلیت پورمندی رئیس شورای شهر گنبد در پی حادثه منا

نکته های مهم برای مراقبت و تقویت موهای فر و مجعد!

دیدگاه‌ها  

+1 #3 میدان مخدومقولی باشد بهتر استهمشهری 1395-06-14 21:12
سلام - من فارس هستم و در منطقه شرقی گنبد ساکنم .
تا جایی که به یاد داریم همه دنیا و همه شهرها ورودی شهر را زیبا و شاد می‌سازند تا برای گردشگران و کسانی که از راه دور میاییند جذاب باشد.
پس همان بهتر که شاعر و عارف ترکمن ایرانی باشد بهتر است البته با فواره‌ها - آب فشان‌های زیبا و گل و گیاه و چراغانی مزین شود.
شهدای منا برای همه ما گرانقدر و عزیز هستند و یادشان گرامی ... اما بهتر است المان و یادبود آنان در ورودی شهر نباشد.
در اینترنت جستجو کردم دیدم خیلی از کشورهای بزرگ آسیایی و ترک زبان هم میدان و مجسمه زیبا و بزرگی از مخدومقولی در شهر و منطقه وسیعی مزین کرده اند - ما که ایرانی هستیم و به ایرانی بودن این دانشمند ترکمن مینازیم چرا مجسمه خوب و یادبود خوبی آن هم مشرف به زادگاه و آرامگاهش هست نداشته باشیم.
میدان و مجسمه مخدومقولی بهترین گذینه است.
+1 #2 پاسخ: نام و مجسمه مخدوم‌قولی فراغی برازنده این میدان است+عکسداشلی برون 1395-06-14 17:13
باسلام، به دلایلی که نویسنده مطلب ذکر کرده، میدان مختوم قلی فراغی بهترین گزینه هست. میدان گدم آباد که محل استقبال و تشییع شهداء منا بوده بهتره به نام شهداء منا نامگذاری بشه
-5 #1 شهداي منامهمان 1395-06-14 02:24
اين ميدان به نام ميدان شهداي منا برازنده است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram