Vaksinasion Damتورکمن نیوز- اخبار گنبد: رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون دام های سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری تب برفکی دراین شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در منطقه مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، دکتر نادر گوگلانی افزود: در مرحله دوم این طرح به دلیل تعطیلی خط تولید موسسه رازی و نداشتن واکسن، از واکسن‌های وارداتی استفاده می‌شود که هزینه هر واکسن مبلغ 60 هزار ریال می‌باشد و 50 درصد آن توسط دامدار پرداخت می‌شود.
وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته 25 دوره واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌ها توسط دامپزشکی به صورت رایگان انجام می‌شد، گفت: در این مرحله، دولت 50 درصد هزینه را پرداخت می‌کند و 50 درصد باقی مانده نیز باید توسط دامدار پرداخت شود.
دکتر گوگلانی اجرای واکسیناسیون دام ها درمراحل بعدی را درصورت فعال شدن خط تولید واکسن موسسه رازی، رایگان دانست و اضافه کرد: در سطح شهرستان گنبدکاووس افزون بر 50 هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله وجود دارد که به تعداد آن واکسن تهیه شده است.
رئیس دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس درخصوص بیماری تب برفکی و نیز روش های انتقال ویروس این بیماری هم گفت: ویروس این بیماری در شرایط هوای سرد و رطوبتی از دام های مبتلا به دیگر دام ها منتقل می شود.
وی افزود: این بیماری در ناحیه دهان دام های مبتلا، برفک هایی ایجاد می کند که در دام های بالغ سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر و در دام های نا بالغ مثل گوساله ها، سبب مرگ دام می شود.
دکتر گوگلانی بابیان اینکه طرح واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی درهر سال طی سه مرحله (بهار، پاییز و زمستان) انجام می شود، از دامداران گنبدکاووس خواست در اجرای مرحله دوم این طرح با دامپزشکی همکاری نمایند.
وی اضافه کرد: دراین شهرستان به جز یک مورد بیماری تب برفکی که درفصل بهار و در یک واحد دامداری مشاهده شد، هیچ موردی از این بیماری دیده نشده است اما در استان های هجوار گلستان مواردی از این بیماری رویت شده است.
دکتر گوگلانی با اشاره به فعالیت میدان بزرگ خرید و فروش دام شمال کشور در گنبدکاووس از همه دامداران این شهرستان خواست در خرید دام از استان های دیگر دقت نمایند و رعایت بهداشت و آهک پاشی محوطه نگهداری دام را که از دیگر اصول مهم در پیشگیری از ورود بیماری تب برفکی است، مد نظر داشته باشند.
شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان با داشتن 500 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و افزون بر 50 هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله از قطب های دامپروری این استان محسوب می شود./ایرنا

مطالب مرتبط:

پزشکی قانونی کاهش نزاع در گلستان را خبر دارد

۲ هزار تعاونی در شهرستان گنبد فعالیت دارد

معرفی نامزدهای مجلس مورد حمایت اصولگرایان در استان گلستان

شاگردان لوزانو بازی را در خانه میزبان واگذار کردند+عکس

حضور مسئولین شهر گنبد در مراسم تشییع 2 شهید جانباخته در حادث

لزوم ایجاد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در گنبدکاووس / خبرنگار

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram