Rosari Turkmen 8 Eاخبار گنبدکاووس-تورکمن‌نیوز: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس از صادرات 950 هزار دلار روسری ترکمنی چاپ باتیک از این شهرستان به خارج کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار ترکمن،  رضا پورمهدی اظهار داشت: صادرات روسری ترکمنی به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و چند کشور آسیای مرکزی بوده که توسط تولیدکنندگان گنبدکاووس صادر شده است.
وی با بیان اینکه میزان صادرات روسری ترکمنی در مقایسه با سال گذشته تفاوتی نداشته است، گفت: باتوجه به قوانین جدید کشور ترکمنستان، احتمال کاهش صادرات روسری به این کشور در سه ماه پایان سال وجود دارد.
پورمهدی اضافه کرد: بیشتر صادرات روسری ترکمنی تولیدی این شهرستان از دو مرز 'اینچه‌برون و باجگیران' به خارج صادر می‌شود ضمن اینکه صادرات چمدانی زیادی نیز در صنایع دستی وجود دارد که در آمار نهایی محاسبه نمی‌شود.
وی، تعداد هنرمندان فعال حوزه صنایع دستی گنبدکاووس را حدود 150 نفر ذکر کرد و گفت: هم اکنون پنج کارگاه تولیدی روسری چاپ باتیک دراین شهرستان فعال است ضمن اینکه اکثر هنرمندان صنایع دستی در کارگاه‌های خانگی مشغول فعالیت هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس به برنامه‌های این اداره برای ایام تعطیلات نوروز 96 اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی اقوام با 50 غرفه و برپایی 30 آلاچیق ترکمنی درمحوطه برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان از مهمترین برنامه‌های میراث فرهنگی می‌باشد.
آلاچیق یا ' اوی ' به خانه سنتی قوم ترکمن که در گذشته‌های دور در آن زندگی می‌کرده است، گفته می‌شود، این خانه به دلیل ساختار خاص سازه ای دربرابر حوادث طبیعی نسبتا مقاوم و ساکنان خود را از گرما و سرما در امان نگه می‌دارد.
آلاچیق در گذشته به دلیل سهولت در نصب و کاربرد در جابه جایی‌ها و مهاجرت‌ها، منزلی امن محسوب می‌شد که به آسانی قابل جمع کردن و حمل به جای دیگر بود.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس که درفاصله 90 کیلومتری از مرکز استان گلستان و درشرق این استان واقع است، با تنوع اقوام و فرهنگ‌ها درحوزه صنایع دستی ظرفیت‌های زیادی دارد.
فرش، زیورآلات و پوشاک ترکمن که از بزرگترین اقوام ساکن در گنبدکاووس هستند، شهرت جهانی دارد و هنرمندان این شهرستان دربیشتر نمایشگاه‌های صنایع دستی که در تهران یا دیگر استان‌های کشور برپا می‌شود، حضوری فعال دارند./ایرنا

مطالب مرتبط:

پیروزی اسماعیل ارمشی و راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی/پایان مر

یک پیشنهاد: اعلام نانوایی‌های آزادپز

منصور طعنه گنبدی در سمت شهردار گنبدکاووس ابقاء شد

بازگشت 2 فُک خزری (دولان) به دریا/مرگ یک فُک در تور صیادان

احداث ایستگاه چهارم آتش‌نشانی /آتش‌نشانی گنبدکاووس با کمبود

خبری از صادرات مرغ و تخم مرغ نیست

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram