Gorgij 17 1 Tirیادداشت‌-تورکمن‌نیوز- مولوی محمدحسین گرگیج خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر یکی از روحانیون مشهور و شجاع منطقه و کشور است که مواضع دینی و مذهبی و سیاسی خود را بدون لکنت زبان و پرده‌پوشی و صریح و با صلابت بیان می‌کند. از این لحاظ ایشان شایسته‌ی تقدیر و ستایش هستند.

امید است این حُسن ایشان برای دیگر روحانیون محافظه‌کار منطقه هم سرایت کند. اما ایشان در مورد سنگسار سخنی به زبان آورده‌اند که قابل تامل می‌باشد.در اینجا فرازهایی از سخن ایشان را می‌آورم که بدون سند سخن نگفته باشیم.
«بنده بارها با رفتن خانم‌ها چه با محرم چه با نامحرم به شهرستان‌ها برای کار مخالف بوده‌ام زیرا این مسئله موجب بروز مشکلات متعددی شده است. فرار زنان متاهل در منطقه به شدت رو به افزایش است .غیرت دینی و قومی مسلمانان به کجا رفته است که هر روز شاهد چنین مسائلی هستیم.

وی با اشاره به قتل یک دختر جوان متاهل در روستای گوگ گل شهرستان مینودشت یادآورشدند. پسر جوانی خواهر متاهلش را که با شخص دیگری گریخته است با ضربات چاقو در منزلش به قتل رسانده است. حق چنین افرادی سنگسار است و قوه‌ی قضائیه اینگونه افراد را سنگسار کند. زیرا این یک موضوع حکومتی است. زیرا این دو فرد معصوم نیستند و مدتها با هم تنها بودند و قرائن و شواهد رابطه‌ی جنسی نا‌مشروع را ثابت می‌کند».
 از استاد محترم مولوی گرگیج سئوال این است چرا زنان متاهل از خانه فرار می‌کنند؟ چه مشکلاتی سبب شده است آنها تاب تحمل زندگی را ندارند و با مرد دیگری پا به فرار می‌گذارند؟ آیا به این چراها توجه شده است؟ چرا عامل را رها کردید و به معلول چسبیده‌اید؟ اگر به این عامل‌ها اهتمام بورزیم شاید مواضع ما اندکی تعدیل شود. عامل این بدبختی و فجایع یا ظلم و ستم و بی‌عدالتی مردان است؟ یا زور‌گویی و توقع نا‌بجای شوهران است؟ یا ازدواج تحمیلی است که به عشق و علاقه دختران توجه نشده است؟ یا سن بالای مردان است که با سن دختران جوان تناسبی ندارد؟ یا وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده است؟یا تفاوت‌های فرهنگی شدید است که باورهای دو طرف با هم همخوانی ندارد؟ یا مشکل جنسی است که نمی‌توانند با خانواده‌هایشان در میان بگذارند؟ یا مشکل گرفتن طلاق است که برای زنان راهی جز فرار و خودکشی نمی‌گذارد؟ و هزاران چراهای دیگر که بیشتر زنان را گرفتار کرده است تا مردان.

 حالا فرض کنیم زن مقصر باشد، چرا تقاضای سنگسار می‌کنید؟ مگر سنگسار با قرائن وشواهد و ظن و گمان اثبات می‌شود؟ مگر برای سنگسار چهار شاهد عاقل و بالغ لازم نیست که همزمان عمل زنای محصنه را با چشمان خود دیده باشند؟ آن هم باید در یک دادگاه عادل ومنصف و بی‌طرف اثبات شود؟ مگراصل این نیست که هنگامیکه جان انسان در خطر باشد احتیاط و دقت بیشتری صورت گیرد؟ هر چه میزان مجازات سنگین‌ترو گسترده‌تر و فراگیرتر و شدیدتر باشد به همان میزان هم باید ادله و قرائن و شواهد برای اثبات جرم هم دقیقتر و قویتر باشد. ما به جای اینکه به غیرت دینی و قومی افراد تاکید کنیم که می‌تواند جوانان رابرای کارهای خطرناک تشجیع کند، بهتر نیست جامعه‌شناسان و روان شناسان کشور را دعوت بکنیم تا در تریبون‌های قبل از خطبه‌های نماز جمعه مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی و فردی را برای مردم ریشه‌یابی و تشریح بکنند. فقه‌های محترم باید قبول بکنند زمان آن گذشته است که بشود مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه را با علم فقه جراحی و درمان کرد. باید اجازه دهیم مشکل هررشته را متخصصان آن رشته چاره‌اندیشی کنند. در این دنیای مدرن برای حل همه‌ی مشکلات علم آن بوجود آمده است چه لزومی به اجرای احکام خشن که جزو ضروریات اسلام هم نیست روی آوریم ؟!! آیا این به ثواب نزدیکتر نیست؟

امان محمد خوجملی

مطالب مرتبط:

تلگرام نزد ایرانیان است و بس!

سردار آزمون به ایران آمد

توزیع تعرفه و برگ‌های رأی برای حوزه‌های انتخابیه استان

جزئیات پرداخت وام ۳۰۰میلیونی به کسبه پلاسکو/ بانک‌ها شنبه جل

نگاهی به وضعیت کاندیداهای شورای شهربندرترکمن (2)/شمارش معکوس

دستگیری کلاهبردار به جعل ۴۰ فقره مجوز انشعاب گاز و آب در گرگ

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram