Nagashi TNمصاحبه - ترکمن‌نیوز: با وجود قدمت چند هزار ساله نقاشی و غنی بودن کشور ما از هنرمندان بزرگ نقاشی، به جرات می توان گفت جایگاه نقاشی و هنر نقاشی در کشور چندان مطلوب نیست.

گفتگوی خبرنگار ترکمن نیوز با هنرمند نقاش گلستانی زهرا داودی:
هنر نقاشی از جمله هنر هایی است که با روح و روان آدمی ارتباط مستقیم دارد و آن را می توان از تاثیر گذار ترین صنایع هنری نامید. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.  نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین صنایع هنری قرار دارد. تاریخ نقاشی قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند. امروزه ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانند مونالیزا نقاشی هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا ، نور ، آتش بازی ، چاپگرجوهرافشان ، پیکسل های صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواد دیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری، نقاشی گفته می‌شود.
به منظور اشنایی بیشتر با هنر نقاشی و نقش آن در زندگی روزمره افراد و جایگاه هنر نقاشی در استان گلستان گفتگوی کوتاهی با خانم داودی انجام داده ایم که خواندن آن را به همه هنر دوستان و مشتاقان هنر توصیه می کنیم.
زهرا داودی اهل گرگان است و نقاشی را از چهار سالگی به طور آماتور و از سیزده سالگی به صورت حرفه ای آغاز کرده است. ایشان در حال حاضر کارشناس نقاشی و هنرهای تجسمی و مدیر مسول اموزشگاه نقاشی رنگین کمان است و  چند سالی است که در آموزشگاه نقاشی خود  هنر نقاشی و تجاربش را به هنرجویان  و مشتاقان این رشته می آموزد.

Zahraخانم داودی ، چرا نقاشی؟
من از دوران کودکی به نقاشی علاقه خاصی داشتم. شاید بتوان گفت نقاشی در ذات من است و زندگی بدون نقاشی برایم مفهوم کمرنگی دارد. نقاشی  باعث شده به دنیا ریزبینانه تر نگاه کنم و دنیا را زیباتر ببینم. از سوی دیگر نقاشی برای من یک فرصت بزرگ بوده تا به اصل خودم بیشتر نزدیک شم و مسیر تکامل و رشد را سریع تر طی کنم.
نقاشی در استان گلستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ استان گلستان دارای استعدادهای فراوانی در عرصه نقاشی است که اگر استعداد یابی صورت پذیرد ، چهره های شاخصی به نقاشی کشور معرفی خواهد شد. در حال حاضر نیز نقاشان زیادی در حال حاضر در گرگان فعالیت می کنند و خدا را شکر یکی از استان هایی هستیم که هنرمند پروریم و افتخار می کنیم که اساتید بزرگی چون استاد کریمی، استاد فعالی استاد حسینی و استاد طباطبایی در استان مان داریم.
چه توصیه ای به خانواده ها دارید؟
بدون شک درس خواندن باید اولویت اول دانش آموزان باشد، ولی به خانواده های محترم توصیه می کنم اگر فرزندشان به هنری علاقه مند شد، این علاقه را سرکوب نکنند و آن را جدی بگیرند و بگذارند فرزندشان مسیر هنری را نیز در کنار درس ادامه دهد و شرایط را به گونه ای فراهم کنند که در کنار درس امکان کسب موفقیت در رشته های هنری نیز به وجود بیاید.
چه انتظاری از مسئولین و نهاد های متولی هنر در جامعه دارید؟
بدون شک نگاه اقتصادی به مقوله هنر در کشور ما نگاه خوشبینانه ای است و کمتر می توان از طریق هنر امرار معاش کرد. با این حال از مسئولین تقاضا داریم نسبت به بیمه هنرمندان و وام های کم بهره اهتمام بیشتری داشته باشند تا زمینه برای ورود جوانان به عرصه هنر فراهم شود.
تاکنون چه نمایشگاه هایی برگزار کردید؟
من هر سال در اواخر بهار نمایشگاهی از آثار هنرجویانم در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می کنم که این رویه 8 سال متوالی ادامه داشته و امید وارم در سال جاری نهمین دوره آن برگزار شود. در ضمن سه دوره نیز آثار خودم را  در این تالار به نمایش گذاشتم.

زنگ هنر و فرصت های پیش رو
زنگ هنر در آموزش و پرورش ما چندان مفهومی ندارد. چرا که به علت کمبود معلم هنر در استان، بیشتر دبیران غیر تخصصی به تدریس این رشته می پردازند که آن هم با توصیه مدیر به تدریس دروس تخصصی می گذرد! بنابراین سخن گفتن از پتانسیل و ظرفیت زنگ هنر یا مکانی برای شناخت استعدادها در این زنگ و فرصت چندان محلی از اعراب ندارد!

سخن پایانی
با وجود قدمت چند هزار ساله نقاشی و غنی بودن کشور ما از هنرمندان بزرگ نقاشی، به جرات می توان گفت جایگاه نقاشی و هنر نقاشی در کشور چندان مطلوب نیست و مردم نیزکماکان ترجیح می دهند با تابلوهای ارزان قیمت چینی دیوار های منزل خود را تزئین کنند و زینت بخشند. امید وارم روزی برسد که هنرمند واقعاً قدر بیند و برصدر نشیند ولی برای رسیدن به این آرمان شهر باید هزینه کرد و فرهنگ سازی کرد. شاید خرید تابلوهای نقاشی توسط ادارات، تخصیص بخشی از جوایز بانکها به تولیدات هنری و معرفی بیشتر هنرمندان از طریق رسانه ملی و جراید، برگزایر جشنواره های هنری و ... در رشد و شکوفایی این هنر موثر باشد.
مصاحبه و گزارش: وحید حاج سعیدی

مطالب مرتبط:

تیم ملی والیبال بانوان ایران گام نخست را محکم برداشت/ نپال ه

افزایش دما و احتمال آتش سوزی در جنگل‌های گلستان

گلستان و بیماری سل

هرج و مرج در ایستگاه‌های تاکسی شهری گنبد/لزوم پارکینگ‌های طب

نیروی انتظامی آق‌قلا کمتر از 24 ساعت قاتلان را دستگیر کرد

ایرانی‌ها 24 ساعت خود را چگونه می‌گذرانند؟

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram