×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 713

entekhabat2تورکمن نیوز- عبدالمناف آق ارکاکلی: انتخابات از مسائل مهم اجتماعی است که رنگ و بوی سیاسی آن بر دیگر جنبه ها تسلطی غیر قابل انکار دارد.

در این میان مسئله ای که در نظام اسلامی و ارزش های اجتماع بر روی آن تاکید وافر می شود رعایت اخلاق در انتخابات و سیاست است.از دیرباز نظریات بی شماری درباب رعایت اخلاق در سیاست نزد فیلسوفان و اندیشمندان سیاسی مورد بحث و گفتگو بوده است.شاید بیشتر توجهات به کتاب شهریار نوشته نیکولای ماکیاول باشد که در آن کتاب هدف یک سیاست مدار راه  رسیدن به قدرت می داند و می نویسد هدف وسیله را توجیه می کند،گرچه بر روی نظریات وی موافقان و مخالفانش تئوری پردازی زیادی کرده اند که از حوصله متن خارج است.
در جامعه سنتی و نیمه سنتی ترکمن صحرا رعایت اخلاق امری الزامی محسوب می شود چرا که ارزش های دینی در این جامعه باعث به وجود آمدن ارزش های متعالی زیای در طول سالیان متوالی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، مردم ترکمن صحرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی ادوار گذشته شاهد شکستن ارزش های اخلاقی بی شماری بوده اند که باعث تخریب افرادی در اجتماع و کسر شان عامل و فاعل شده است.
کوچک ترین نکته انحرافی در انتخابات از قبیل تهمت،تخریب شخصیت،هتک حیثیت اجتماعی و خانوادگی به دلیل توجه مردم به مسئله خطیر انتخابات تبدیل به شایعه ای بزرگ می شود به قولی مسئله ای که در شهری کوچک سریع تر از شایعه می پیچد خود شایعه است.
به عنوان مثال در انتخابات یکی از حوزه ها که مردم شاهد دور دوم انتخابات بودند ،از روحانی شاخص  برای تخریب شخصیت یکی از کاندیداها استفاده ابزاری شد و به وی تهمت های عقیدتی زده شد که در نتیجه آن برخی از مردم روی به طرف مقابل آوردند.این عمل در حالی اتفاق افتاد و چندین بار هم بصورت های متفاوت در حوزه های مختلف اتفاق افتاده است که در قانون تفتیش عقاید نداریم و حتی قرآن کریم نیز می گوید: به بت های مشرکین اهانت نکنید آنها برایشان مقدس هستند.
این نوع ترفند و استفاده از عقاید پاک اسلامی مذهبی قوم ترکمن یکی از زشت ترین و غیر انسانی ترین اعمالی است که می تواند در صحنه انتخابات منطقه روی بدهد.
منطقه ترکمن صحرا از درد طایفه گرایی می نالد.این آفت مهلک که نیروهای انسانی توانمند و متعهد به جرم طایفه کوچک خویش در آتش آن خاکستر می شوند توسط بزرگان طوایف تاثیر گذار در انتخابات نشر داده می شود برای اثبات این مدعی کافی است چند سخنرانی بزرگان این طوایف را در برهه های حساس تبلیغات کاندیداها مشاهده کنید تا شاهد تهمت های بی شماری به رقبا باشید.
از نظر فعالان انتخاباتی علاوه بر شایسته سالاری در انتخاب کاندیدای اصلح،توان مالی نیز در دو دوره اخیر تعیین کننده بوده است و تعداد کمی  از مردم عملا اعلام می کنند رای خویش را می فروشند و کاندیداها نیز از این فرصت استفاده می کنند.با عامه مردم که در این مسئله حساس هم صحبت می شویم به نکات دردناکی می رسیم.مردم ساده ما می گویند: وقتی همه اطرافیان کاندیداها بخاطر پول از وی حمایت می کنند چرا ما نگیریم؟ چرا وقتی بزرگان ما می گیرند ما نگیریم؟ مگر نماینده برای ما چه می کند جز وعده های پوشالی؟
این عمل تا حدی شایع شده است که یکی از نمایندگان مجلس وقتی با اعتراض یکی از اعضای جامعه روبرو شد که چرا به تو رای دادیم؟ به صراحت می گوید: شما به من رای ندادید،رای خود را فروختید.
هزینه های انتخاباتی در حالی در این حد انجام می گیرد که شاید حقوق ماهانه ده نماینده مجلس برای دوره چهارساله باشد که تشنگان خدمت به مردم منطقه چند برابر حقوق چهارساله نماینده مجلس هزینه می کنند.
یکی از سوالات مهمی که برای دانشجویان و جوانان ما تبدیل به سوژه شده است، بیان این نکته است که چرا نمایندگان ما در دوره بعدی انتخابات با ریزش شدید انتخابات مواجه می شوند؟
فعالان انتخاباتی منطقه ترکیب قومی و طایفه ای منطقه را از علل اصلی می دانند که سخن درستی است ولیکن عامل دیگر ضعف نمایندگان ما در نظر مردم است،حال چه عاملی باعث نارضایتی عامه مردم شده است؟
   فعالان انتخاباتی جواب سوال را در سطح توقعات و انتظارات بالای مردم می دانند ولیکن به عنوان مثال چرا رفتار مردم با شهیدان اترک طیار و معمی هلاکو این گونه نبود؟ جواب سوال در صداقت این عزیزان بوده است،به تریبون های انتخاباتی کاندیداهای مجلس که بنگریم وعده های دروغین زیادی در هر کوی و برزن به مردم حواله می کنند که خارج از اختیارات نمایندگان مجلس است.این گونه وعده ها نیز باعث سطح انتظارات وتوقعات بالای مردم منطقه شده است.
برجسته سازی واهی کاندیداها توسط هواداران آنها که توسط خود کاندیدا مدیریت می شود که به هزارویک جا وصل هستیم و مشکلات مردم با یک تماس حل شدنی است.اصولا برجسته سازی ها به دو صورت انجام می گیرد بزرگ نمایی غیر واقعی و تخریب کاندیداهای مقابل که در هر صورت کاری غیر اخلاقی قلمداد می شود.
کاندیداها و هواداران آنها باید به این موضوع عالم باشند که آینده دباره آنها قضاوت خواهد کرد،اگر به آینده ها نیز اعتقادی نداشته باشند لااقل باید به وجدان بیدار خود مراجعه کنند و اخلاق را زیر پا نگذارند تا فردای قیامت روسیاه نباشند.

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

تخریب محیط‌ زیست و سیل‌های ویرانگر

پیام‌های تسلیت مسئولان و ائمه جمعه شهرستان گنبد کاووس برای د

فرماندار مراوه‌تپه: اصناف و بازاریان همیشه یارویاور نظام بود

طرح اوقات فراغت برگزار شد/ توزیع افزون بر 100 جلد کتاب و لوا

نگاهی به آداب و رسوم مردم ترکمنستان در ایام نوروز

دروغ می‌گویید؟ دماغتان دراز نمی‌شود اما مغز و جسمتان عذاب می

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram