Mohamad Javad Kabirتورکمن نیوز- اخبار اجتماعی: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای با جمعیت 20 تا 50 هزار نفر و 50 تا 100 هزار نفر با همراهی وزارت بهداشت در سال 95 خبر داد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، دکتر محمدجواد کبیر در نشست خبری مشترک روسای سازمان‌های بیمه‌گر و رفاه اجتماعی که در بیمارستان میلاد برگزار شد، با بیان اینکه ماموریت اصلی نظام‌های سلامت حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت است، اظهار کرد: دسترسی یکسان و بهره‌مندی عادلانه به خدمات سلامت براساس نیاز بیمه‌شدگان، وظیفه ماست و باید امکان برخورداری مردم از سلامت را به اندازه نیازشان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بیمه مهم‌ترین رکن مداخله دولت‌ها در حوزه اجتماعی است و رییس جمهور با اهتمام به استیفای حقوق شهروندی، مساله سلامت را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم مطرح کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در 10 اردیبهشت‌ماه سال 93 هیات وزیران تصویب کرد که وزارت رفاه از طریق بیمه سلامت، بیمه آحاد جمعیت کشور را انجام دهد، اظهار کرد: در سال 93 نزدیک به 9 میلیون و تا به امروز نزدیک به 11 میلیون نفر از مردم را که فاقد هرگونه بیمه‌ای بودند را تحت پوشش برد. برای چنین اقدام بزرگی قطعا نیاز به حمایت‌های دولت داشتیم.

کبیر ادامه داد: مقرر شده بود واحدهای دولتی در قالب طرح تحول سلامت، پرداخت از جیب مردم را به کمتر از 10 درصد کاهش دهند که این رقم اکنون در مناطق شهری 6 درصد و در مناطق روستایی 3 درصد است. همچنین برای 23 میلیون بیمه شده روستایی در قالب تفاهمی با وزارت بهداشت، سرانه‌ها را افزایش دادیم؛ به گونه‌ای که سرانه بیمه روستایی از 21 هزار و 532 تومان به 96 هزار و 520 تومان رسید و از رشد 460 درصدی برخوردار شد.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی، فضایی را فراهم کردیم که دسترسی مردم به خدمات سلامت ارتقا یابد، عنوان کرد: اضافه شدن 2200 پزشک و 450 ماما به مراکز بهداشت روستایی، تعمیر اساسی 1900 مرکز بهداشت، افزایش پوشش بیمه اقلام دارویی از 250 به 406 قلم و همچنین افزایش پوشش بیمه‌ای اقلام آزمایشگاهی از 21 به 38 قلم از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شد. همچنین تا پایان سال 93 بیش از 2000 مرکز بهداشتی تجهیز کردیم و مداخله ما در حوزه روستایی باعث شد رضایتمندی از این بیمه افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به اقدامات انجام شده در زمینه اجرای طرح تحول سلامت نیز اشاره و اظهارکرد: وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر مشارکت جدی در اجرای طرح تحول داشتند و کارنامه خوبی در این زمینه داریم. این طرح باید از ابتدا مورد اهتمام همه کارگزاران دولت قرار می‌گرفت و در همین زمینه بیمه‌ها به عنوان دیده‌بانان نظام مدیریت منابع اقدام به رصد کارکرد عملیات مدیریت مالی طرح شدند و توفیقات خوبی را در این زمینه به دست آوردند.

کبیر ادامه داد: البته در ادامه طرح مشکلاتی به وجود آمد و براساس مطالعات به این نتیجه رسیدیم که باید نظام ارائه خدمت به سمتی برود که با حداکثر اثربخشی و بهره‌وری و حداقل منابع بتوانیم ارائه خدمت کنیم به همین خاطر ضرورتی برای اصلاح نظام ارائه خدمت احساس شد، کمیته‌های تحلیل هزینه را در سطح استان‌ها تشکیل دادیم، 50 اولویت خدمات پر هزینه در هر استان شناسایی شد و برای انجام مداخلات لازم برنامه‌ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید استراتژی نظام ارائه خدمات در طرح تحول سلامت را به سمت خدمات ساده، ارزان، پایه‌ای و قابل دسترس برای همه مردم ببریم و این مورد را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، گفت: سازمان بیمه سلامت در حال تلاش است که بتواند امسال با همراهی وزارت بهداشت، برنامه پزشک خانواده را در شهرهای با جمعیت 20 تا 50 هزار نفر و 50 تا 100 هزار نفر اجرا کند که البته مستلزم تامین منابع است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: همچنین لازم است در این راستا برای کنترل تقاضا و اصلاح رفتار مردم و نظام ارائه خدمت، معماری صورت پذیرد و چارچوبی برای آن مشخص شود، زیرا بیمه سلامت 85 درصد از منابعش از محل منابع و درآمدهای عمومی کشور تامین می‌شود و به همین خاطر در سال 94 به علت مشکلات اقتصادی کشور، نتوانستیم مطالبات خود را به صورت کامل به مراکز طرف قرارداد بپردازیم.

کبیر با بیان اینکه تاکنون مطالبات داروخانه‌ها تا شهریور سال گذشته، مطالبات بخش خصوصی و پزشکان مطب‌دار تا شهریورماه سال گذشته و مطالبات بیمارستان‌های دولتی تا خرداد و تیرماه پرداخت شده است، گفت: امروز هم جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهور داشته‌ایم و در حال تلاش هستیم با تامین منابع لازم، دیرکردها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها 550 میلیارد تومان در اختیار ما قرار می‌گرفت، گفت: این منابع در شرف تخصیص است و امیدواریم بتوانیم آن را برای بیمه شدگان جدید هزینه کنیم. برای برون رفت از مشکلات سلامت، راهی نداریم به جز آنکه خدمات اولیه سلامت را توسعه دهیم و برنامه پزشک خانواده را در ترکیب ارائه خدمات قرار دهیم. به همین خاطر است که امسال توسعه و تقویت پزشک خانواده در دستور کار ماست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به پرسش ایسنا درباره مشکلات بیمه شدگان روستایی و عدم معتبر بودن دفترچه آنها در شهرها اظهار کرد: بیمه شدگان روستایی مشکلی ندارند و یکی از استراتژی‌های درستی که با استفاده از ظرفیت شبکه‌های رفاه شکل گرفته، همین بیمه روستایی است و در همین بخش کنترل هزینه‌ها به خوبی انجام می‌شود. اگر التزام لازم به سطح‌بندی و نظام ارجاع داشته باشیم می‌توانیم خدمات سلامت را در شهرهای دوردست نیز قابل دسترس کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه وزیر بهداشت همواره از عملکرد بیمه‌ها اعلام نارضایتی می‌کند، گفت: این موضوع که بیمه‌ها همراهی لازم را در اجرای طرح تحول نداشته‌اند، صحت ندارد و ما با طرح تحول نهایت همکاری را داشته‌ایم و تا به امروز دستوری از شورای عالی بیمه نیامده است که ما با آن همراهی نکرده باشیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: تاکید وزیر رفاه نیز همراهی با طرح تحول است. البته در پرداخت منابع نیاز داریم که دولت همراهی بیشتری با ما داشته باشد. از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز باید منابعی را از محل هدفمندی و... در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم مطالبات‌مان را به مراکز بپردازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

فائو: 20 میلیون نفر در 4 کشور در خطر قحطی قرار گرفته‌اند

فرماندار ویژه گنبد: ارائه خدمات به مردم بالاخص مناطق محروم ش

جان باختن 9 نفر در حوادث جاده‌ای گلستان

زمان صید ماهیان استخوانی در دریای خزر تمدید شد‌

صادر ۶۰۰ هزار کارت هوشمند ملی در گلستان

تخریب شدن محور اصلی النگ در رامیان بر اثر سیلاب

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram