Vaksan Damتورکمن نیوز- اخبار اجتماعی: مدیر امور عشایر استان گلستان از آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های عشایری علیه بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: این طرح از هفته گذشته توسط پنج تیم دامپزشکی (دو تیم از خراسان شمالی و سه تیم از گلستان) آغاز شده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، رضا علیپوری اظهار داشت: در این طرح حدود 750 هزار راس دام سبک عشایر کوچنده استان خراسان شمالی و بومی استان گلستان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
وی با بیان اینکه تاکنون این بیماری در دام‌های عشایر گلستان، به جز سه تا چهار راس در منطقه چوپان جیق، تلفات نداشته است، گفت: ممکن است در برخی موارد مصدومیت‌هایی جزیی در ناحیه‌ پای دام ایجاد شده باشد که با واکسیناسیون بهبود می‌یابد.
علیپوری علت تلفات این چند راس دام را واکسینه نکردن دام‌ها توسط یکی از دامداران منطقه اعلام کرد و افزود: با این حال بلافاصله دام‌های این دامدار و گله‌های اطراف آن تاشعاع سه کیلومتری واکسینه شدند.
بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های دام‌های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان و سم و پستان و پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.
این بیماری در قلب نوزاد دام‌ها یعنی گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها ممکن است ایجاد نکروز و مرگ بافتی نماید و باعث تلفات آن‌ها شود، بنابراین هنگامی که بیماری در فصل زایش گوسفندان و بزها شایع شود، باعث تلفات و خسارت در بره­‌ها و بزغاله‌ها می‌شود.
ویروس تب برفکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دام‌های سالم سرایت می‌کند.
رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس نیز از شناسایی 10 کانون آلوده به بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و گفت: با انجام بموقع واکسیناسیون دام‌های سنگین، این بیماری در کنترل است.
دکتر نادر گوگلانی افزود: تاکنون این بیماری تلفاتی در دام‌های این شهرستان بویژه دام‌های سنگین (گاو و گوساله) نداشته است ضمن اینکه در آخرین مرحله واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری در ماه گذشته، 50 هزار راس دام سنگین واکسینه شدند.
وی گفت: کار نمونه‌گیری از بیماری در دام‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود و تاکنون تنها یک مورد از بیماری مثبت بوده است و بقیه نمونه‌ها، مشکوک به بیماری بودند.
گوگلانی در خصوص بیماری تب برفکی و نیز روش‌های انتقال ویروس این بیماری، گفت: ویروس این بیماری در شرایط هوای سرد و رطوبتی از دام مبتلا به دیگر دام‌ها منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد: این بیماری در ناحیه دهان دام‌های مبتلا، برفک‌هایی ایجاد می‌کند که در دام‌های بالغ سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر و در دام‌های نابالغ مثل گوساله‌ها، سبب مرگ دام می‌شود.
رئیس دامپزشکی گنبدکاووس یادآور شد: طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در هر سال طی سه مرحله (بهار، پاییز و زمستان) انجام می‌شود.
به گفته وی، رعایت بهداشت و آهک پاشی محوطه نگهداری دام از اصول مهم در پیشگیری از ورود بیماری تب برفکی است.
شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان باداشتن 500 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و افزون بر 50 هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله از قطب‌های دامپروری این استان محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

اجرای 150 ویژه برنامه همزمان با هفته ملی کودک در استان گلستا

تحویل سه بهله پرنده شکاری مصدوم به محیط زیست غرب گلستان

نیاوند: مدارک تحصیلی کارمندان دولت در گلستان متناسب با نیاز

حضور فوتبالیستی از بندرترکمن گلستان در اردوی تیم‌ملی فوتبال

کشت ۱۵ هزار هکتار پنبه در استان گلستان

نشست روحانیون اهل سنت گلستان با جمعی از روحانیون عراقی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram