Amini 18 Mاخبار اجتماعی-تورکمن‌نیوز- وقتی نام کشور افغانستان به میان می آید بلافاصله واژه‌هایی مانند آوارگی،خرابی،کودکان بی‌سر پناه و گرسنه ، سرزمین خسته از جفا و ... در ذهن متبادر می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  این کشور همسایه شرقی پس از اشغال در زمان شوروی سابق هیچ گاه روی خوش به خود ندیده و هر از چند به بهانه های مختلف تحت اشغال بیگانگان قرار گرفته است.کشور افغانستان  برخوردار از منابع آب زیرزمینی  و کشاورزی پر رونق  اگر می توانست روند عادی اش  را طی کند بی تردید امروز به عنوان یک سرزمین آباد و توریست پذیر از شهرت جهانی برخوردار باشد.

تاریخ افغان‌ها از زمان بوجود آمدن استکبار شرق و غرب  رو به دگرگونی  بوده است  و این وسط کودکان بی‌گناه افغان  تاوان سنگینی بابت جنگ‌های دامنه‌دار پرداخت کرده‌اند.

مولوی بشیر احمد امینی عالم اهل سنت شهرستان هرات افغانستان در سال 83 13 وارد شعبه  حفظ قرآن حوزه علمی مکی زاهدان شده و پس از سپری کردن دو سال در این قسمت ،به تحصیل کتب فقهی مبادرت ورزید.

مولوی  امینی  پس از دریافت مدرک  لیسانس حوزوی، این ایام دوره  تخصصی  تفسیر را می گذراند  و قصد دارد  پس از فارغ التحصیل شدن  به کشور خودش باز گردد. با ایشان درباره افغانستان و اوضاع حاکم در آن کشور مصاحبه متنوعی را ترتیب دادیم که از نظر گرامی تان می گذرد.

جناب مولوی در افغانستان کنونی چه چیزی انتظار شما را می‌کشد؟

مولوی امینی: همانطور که همه انسان ها وطن اصلی خود را دوست داشته و به آن تعلق خاطر دارند بنده نیز افغانستان  و روستای زادگاهم را دوست دارم.بنابراین  انشاالله در مسیر بازگشت به اقوام و خویشان خود  در افغانستان پیوسته و از طرفی کشور من نیاز شدیدی به عالمان آگاه دینی شده  دارد تا بتوانند به مردم  سرزمین  خدمت نمایند.

روستایی که فرمودید در کدام بخش واقع است؟

مولوی امینی:روستای بزرگ  ما  در 30 کیلومتری هرات واقع شده و دارای مسجد جامع است.

الان وضعیت هرات از لحاظ امنیتی چگونه است ؟

مولوی امینی:البته بنده چند سال است که به هرات سفر نداشتم. اما خبرها حاکی از امنیت خوب در آنجا است.هرات در واقع یکی از مراکز حوزوی،دانشگاهی و علمی افغانستان بشمار می رود و از لحاظ  آبادانی و رشد فکری مردم حرف اول را می زند.از این  جهت  مردم آنجا همبستگی و مراودات خوبی را با هم دارند و آرامش خوبی برمجموعه آن حاکم است.

ترکیب بافت جمعیتی هرات و اطراف آن به چه شکل است؟

مولوی امینی:حدود هشتاد و پنج درصد مردم مسلمان هرات را اهل سنت آن تشکیل می دهند. علی رغم این شرایط ، مسلمان ساکن در هرات  وحدت  و انسجام خوبی با هم دارند و از تعصبات  بی جای مذهبی،قومی و قبیله ای پرهیز می کنند.

اساس نیوز:به نظر شما دلایل سال‌ها درگیری و کشمکش افغانستان با جنگ‌های داخلی و خارجی چیست؟

مولوی امینی:علامه اقبال در اشعارش می‌فرماید:

                  آسیا یک پیکر آب و گل است    ملت افغان در آن پیکر دین است

مردم این کشور از دیر باز پایبند مساجد و حوزهای علمیه بوده و ارادت زیادی نسبت به علمای دین داشته و دارند.تاریخ این کشور نشان می دهد که ملت افغان در زمان حضرت عثمان رضی الله عنه به دین اسلام گرویده اند.

از آن زمان  تاکنون  علمای زیادی من جمله علامه ندوی درباره وضعیت دین داری کشور افغانستان کتاب هایی را نوشته و منتشرکرده اند.در این بین  دشمنان اسلام  هم به دنبال راهی بودند تا در میان مسلمانان کینه و تفرقه به وجود آورند و این موضوع را از افغانستان شروع کردند.

آ‌ن‌ها ابتدا سعی کردند با لشکر کشی و به زور اسلحه و تفنگ بر مجاهدین افغان فائق آیند. اما چون نتوانستند به توفیق مهمی برسند ،راه تبلیغات منفی و اختلافات قومی را در پیش گرفته و با بد نامی شخصیت‌های علمی و سیاسی تخم کینه و نفاق را نهادینه  کردند.

لذا آنها با حربه اختلاف افکنی  و تبلیغات منفی  تا حدود زیادی در پیاده کردن نقشه های  بعدی شان موفق شدند  و قدر مسلم در جایی که جنگ باشد از آبادانی خبری نخواهد بود.

یکی از حربه‌های  تبلیغاتی منفی بیگانگان در افغانستان این بود که می گفتند علمای این بلاد حتی در تعداد نفرات کم نیز با هم نمی سازند و این مساله  روی ذهن جوانان  و ملل خارج از افغانستان  تاثیرات مخربی برجایی می گذاشت.

امروز دنیا فکر می کند افغانستان کشور جنگ،کشتار،ناامنی و چپاول است که این تبلیغات منفی  را  دشمنان غربی به راه انداخته اند.اما در واقع این طور هم نیست و استان های زیادی هستند که امنیت در آنها حاکم شده  و هیچ مشکلی برای زندگی وجود ندارد.

افغانستان در بخش مدارس کاملا فعال است و در حوزه دین فعالیت های مفیدی در آن انجام می شود.همین مراسم سالیانه ختم صحیح بخاری که در ایران برگزار می گردد ،در افغانستان هم به اجرا در می آید و علمای طراز اول کشورهای مسلمان در آن شرکت می نمایند.

مهم ترین مشکل برخی گروه‌های فعال افغانستان این است که آنها هنوز دشمن واقعی خود را نشناخته اند.تعدادی از فعالان  نیز متاسفانه راحتی و آسایش خود را در ادامه جنگ ها و درگیری‌های خانمان سوز می بینند.

اخیرا گلبدین حکمتیار از مسوولین دولت سابق افغانستان تلاش کرد تا میان گروه ها که  همگی  جزو  یک ملت هستند  وحدت  پایدار برقرار کند. زیرا وی براین عقیده است که هر چه جنگ‌ها و درگیری‌ها طول بکشد به نفع دشمنان خارجی  خواهد بود  تا بتوانند مدت بیشتری را در افغانستان بمانند.

جنگ از سوی دیگر باعث می شود تا گروه‌های به ظاهر دوست راحت تر بتوانند از پشت به ملت افغان ضربه بزنند.

جنابعالی به عنوان یک عالم دینی ،آینده افغانستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مولوی امینی:به نظر می رسد که  ملت افغان  پس از سال‌ها جنگ و خونریزی به ریشه اختلافات که همان مسائل قومی و قبیله ای است پی برده باشند و می بینیم که  مردم اختلافات را کنار گذاشته و انسجام بهتری پیدا کرده اند.

آرزوی هر افغانی به این است که کشور از این همه ظلم و ستم رهایی پیدا کرده و با توجه به اینکه کشور ما  ذخایر آبی خوبی  دارد از طریق کشاورزی بتوانند به رونق گذشته دست پیدا کنند.

از جایگاه کسی که دوره نا امنی را از نزدیک تجربه کرده اید بفرمایید امنیت در زندگی انسان‌ها چقدر اهمیت دارد؟

مولوی امینی:بنده اعتقاد دارم داشتن امنیت و نا امنی بستگی به افراد یک جامعه دارد.هر فردی که به دنبال امنیت است مسلما به آن خواهد رسید و اگر فردی درصدد ناامنی برآید در محیط ناامنی قرار خواهد گرفت.مردم یک جامعه تا مادامی که متکی به کتاب خدا و سنت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بوده و به نصایح علما عمل کنند در امنیت کامل بسر خواهند برد.

لذا انسان باید فکر کرده و ببیند امنیت و ناامنی چه تاثیری می تواند در زندگی فردی و اجتماعی وی  بگذارد.در ایران و منطقه بلوچستان جناب مولانا عبدالحمید تلاش زیادی را در برقراری وحدت میان مردم  انجام  می دهد که پیامد آن وحدت بین مسلمانان  است.البته ایشان در سایر مناطق  اهل سنت کشور نیز از احترام ویژه ای برخوردار بوده و مردم به فرمایشات مولانا  توجه خاصی نشان می دهند.

مولانا عبدالحمید اعتقاد زیادی به اعتدال و میانه روی دارند و خوشبختانه در میان  اهل سنت ایران اختلاف قابل ذکری  دیده نمی شود.

به عقیده جنابعالی نیروهای تندروی تکفیری و داعش با به اشغال درآوردن کشورهای اسلامی چه اهدافی را دنبال می کنند؟

مولوی امینی:همه ما می دانیم که این فعل و انفعالات در سیره نبی مکرم اسلام جایگاهی نداشته و ندارد.آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم وقتی به جنگ با کفار می رفتند به صحابه خود توصیه اکید می کردند که هنگام جنگ به کودکان و افراد ناتوان آسیبی وارد نرسانند.

حتی در مورد عدم تخریب معابد یهود و نصارا توصیه کرده و می فرمود که  به مقدسات آنها توهین نکنید تا آنها نیز به مقدسات شما توهین نورزند.

از این رو آنچه که امروز نیروهای تندرو با بستن و منفجر کردن بمب در میان افراد بیگناه انجام می دهند جهاد به حساب نمی آید .زیرا شریعت اسلام در هیچ کجا انجام  چنین عملی را تایید نکرده و این گونه اقدامات برخلاف انسانیت،عقل،دین و مذهب هستند.

برای بازگشت به دوران شکوفایی اسلامی چه راهکاری مد نظر است؟

مولوی امینی: عمل به دستورات الهی و سنت نبی مکرم اسلام تنها راه نجات دنیای اسلام از این مخمصه می باشد.امروز بخشی از مسلمانان در بیراهه بسر می برند.مسلمان تا زمانی که نماز نخواند،روزه نگیرد،زکات نپردازد و حجابش رار عایت نکند به دستورات قرآن و نبی مکرم اسلام عمل نکرده است.بعضی ها می گویند ما خدا و نبی را دوست داریم، اما این دوست داشتن به تنهایی کافی نیست بلکه در کنار دوست داشتن عمل هم باید باشد.

اگر در یک منطقه بر علیه عالمی تبلیغ منفی می شود، باید ببینیم این تبلیغ از چه ناحیه ای انجام می شود و مجریان آن چه کسانی هستند. خداوند در قرآن می فرماید که به ریسمان الهی چنگ زنید.این دستور بدین معنا  است که امت اسلامی قبل از هر چیز وحدت خودشان را محکم کنند و اجازه ندهند عناصر بیگانه با اشاعه اخبار کذب بین شان اختلاف بیاندازند.همه باید تلاش کنیم دشمن و عوامل بیگانه از کشورهای اسلامی به بیرون رانده شوند.

 

خبرنگار:طاهر جانی

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: asasnews.com

مطالب مرتبط:

مصدومیت فرهاد قائمی/سوت‌های مشکوک به سود برزیل میزبان

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ۱۱ استان گسترش یافت

دمای هوای گنبد به ۴۶ درجه رسید

به زودی واحد کار و رفاه اجتماعی در شهرستان گمیشان مستقر خواه

قرجه طیار به لزوم توجه به توسعه کشاورزی روستاها تاکید کرد

پشت‌پرده قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram