Golestan Jade TN 4اجتماعی - تورکمن‌نیوز: استان سر سبز گلستان به دلیل قرار داشتن در کریدور بین المللی شمال به خراسان، همواره شاهد تردد مسافران زیادی از سراسر کشور است که بالتبع مسئولان حفاظت و مراقبت از ایشان و خانواده‏هایشان در جاده‏های استان، وظیفه پرسنل راهنمایی و رانندگی و عزیزان زحمتکش اداره راه و ترابری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،هرچند مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی استان در کنار سایر نیروی‏های راهداری، امدادی و خدماتی، به ویژه در فصول سر سال و از آخرین ماه‏های سال اقدامات امنیتی و حفاظتی خود را در خصوص مرمت جاده‏ها و حفاظت از جان مسافران و کمتر شدن حوادث رانندگی در سطح راه‏های استان آغاز می کنند و در صدد رفع نواقص بر می آیند، ولی وجود برخی ساختارها و زیرساخت‏های نامناسب در سطح جاده‏های استان همه ساله، باعث بروز حوادث ناگوار و جبران ناپذیر می شوند.

Golestan Jade TN 2

نقش ایمنی راه‏ها در کاهش حوادث رانندگی
با وجود اینکه رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه در حین رانندگی، در کاهش حوادث رانندگی تاثیر به سزایی دارند، ولی گاهی اوقات به دلیل وجود برخی «نقاط حادثه‏خیز» در جاده‏ها و عدم آگاهی رانندگان عبوری از این نقاط، بروز حوادث رانندگی اجتنا‏ب‌ناپذیر است. استان گلستان نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و بدون شک نقاط حادثه خیز در استان ما نیز از عوامل بروز بسیاری از تصادفات جاده ای به شمار می روند.

نقاط حادثه خیز
نقاط حادثه‏خیز به نقاطی اطلاق می‏شوند که بر اثر وجود ناهماهنگی در احداث و تعریض جاده یا به علت شب زیاد، دید کم، گردنه‏های متعدد، ریزش سنگ یا بهمن، لغزنده بودن جاده در زمان بارش نزولات جوی و ... امکان بروز حوادث رانندگی در این نقاط بیش از سایر نقاط در یک مسیر است.
اما در استان گلستان که به جز چند مسیر ، بیشتر جاده ها کفی و فاقد هرگونه گردنه و دره هستند و شیب جاده‏های سراسری آن بسیار کم است، وجود تعداد زیادی نقاط حادثه‏خیز یا به قول دوستان اداره راه «نقاط پر حادثه!» کمی تامل برانگیز است. در واقع ایجاد بسیاری از نقاط حادثه خیز استان معلول ضعف یا تعلل در اجرای برخی پروژه ها و یا عدم اجرای مناسب و کامل پروژه های راهداری است. مشت نمونه خروار پروژه پل هوایی فاضل آباد در محل تلاقی با کمربندی علی آباد که تا کنون تصادفات جرحی و فوتی فراوانی در محل ساخت این پروژه به وقوع پیوسته اند ولی کماکان ساخت آن به صورت اسلو موشن و قطره چکانی در حال پیگیری است.
در ایران مطابق تعریف راه و ترابری، نقطه حادثه خیز نقطه‏ای است که در یک دوره سه ساله، حداقل 10 تصادف و در یک دوره یک ساله یک ساله حداقل چهار تصادف در آن رخ داده باشد. اما متاسفانه در برخی از نقاط حادثه‏خیز نظیر همین پل هوایی، استان آمار تصادفات خیلی بیشتر از حد استاندارد است تا جایی که در برخی معابر بین شهری، نقطه حادثه خیز به یک پاره خط حادثه خیز تبدیل شده است!

Golestan Jade TN 1

علم در خدمت راهنمایی و رانندگی
ذکر این نکته ضروری است که امروزه در حل معضلات و چالش های باید از تجارب سایرین و علم روز دنیا بهره جست و دوره حدس و گمان و استدلال‏های غیر منطقی سر آمده است. بنابراین استفاده از نتایج علمی سایر کشور ها و تحقیقات گسترده در به روز رسانی خدمات ترافیکی امری واجب و لازم است. استفاده از علم آمار و نرم‏افزارهای جدید شناسایی نقاط حادثه‏خیز، احداث یا تعریض جاده‏ها با توجه به بار ترافیکی منطقه، مطالعه، جانمایی، احداث و افتتاح منطقی کمربندی ها، به کارگیری تجهیزات مدرن پلیسی در ثبت تخلفات، برخورد جدی و غیر مدرسه‏ای با متخلفان، لزوم آموزش مقررات به شیوه مدرن، تشویق رانندگان محتاط و ... از جمله عواملی هستند که در ایجاد یک سیستم حمل و نقل پویا و سالم تاثیر به سزایی دارند.
اما متاسفانه در سال‏‌های اخیر به کارگیری پیمانکاران سنتی و بی‏تجربه، تعجیل در افتتاح برخی پروژه‏ها، افتتاح چند باره پروژه های نیمه کاره، نبود نظارت و عدم به کارگیری مصالح استاندارد و متناسب با آب و هوای این منطقه در زیرسازی راه‏ها، وجود دور برگردان‏های غیر استاندارد، روشنایی کم یا غیر استاندارد در برخی معابر، انجام عملیات راهداری یا تعمیراتی بدون رعایت نکات ایمنی و نصب علائم هشدار دهنده، عدم کارشناسی مناسب و علمی در ساخت برخی معابر ، اطاله ساخت برخی پروژه ها، نبود علائم رانندگی مناسب و مواردی از این دست، نه تنها تلاش های پلیس را در کاهش تصادفات کمرنگ کمتر است بلکه جاده های کفی استان را نیز از حیث داشتن نقاط حادثه خیز بی نیاز کرده است و باعث شده تا «ترافیک در استان گلستان» که علی الاصول باید به نسبت سایر استان‏های کوهستانی، از روانی و ایمنی بیشتری برخوردار باشد، به یکی از دغدغه‏های مردم استان و مسافران عبوری تبدیل شود.

حذف نقاط حادثه‏خیز یا آشکارسازی و اطلاع‏رسانی در خصوص نقاط حادثه‏‌خیز
به جرأت می‏توان در بسیاری از نقاط حادثه‏خیز در استان گلستان، عوامل طبیعی و شرایط جوی نقشی ندارند و بیشتر فاکتور ها و عوامل فنی و راهداری نظیر خطا یا سهل‏انگاری در محاسبات، عجله برخی مسئولان در افتتاح پروژه‏ها، کمبود بودجه در تکمیل و تجهیز پروژه‏ها و تعریض معابر و مسائلی از این دست باعث بروز حوادث ناگوار می شوند.
عدم وجود دور برگردان استاندارد در معابر بین‏شهری، تغییر مسیر ناگهانی سه به دو یا دو به سه در برخی معابر، وجود سرعت‏گیرهای غیراستاندارد و دست‏ساز که بیشتر شبیه به خاکریز هستند تا سرعت‏گیر، وجود چاله و دست‏انداز به علت استفاده از مصالح نامرغوب یا ناسازگار با شرایط اقلیمی استان، عدم وجود تابلوهای هشداردهنده و تابلوهای اطلاع‏رسان به تعداد کافی، باعث شده تا جاده‏های بین‏المللی استان گلستان به مراتب از جاده های کوهستانی دارای گردنه فنی و دید بسیار کم نا امن تر و خطرناکتر شوند. به عنوان مثال در کمربندی قدیم علی آباد در چند روز گذشته سرعت گیر هایی با آسفالت ساخته شده اند که تردد خودرو از روی آنها در سه فاز شیب عمودی، مسطح و شیب رو به پائین صورت می گیرد در صورتی که سرعت گیر استاندارد دارای یک فاز تردد عمودی است. بدون شک حرکت با سرعت بالا بر روی سرعت گیر دارای سه فاز، با معلق زدن و واژگونی خودرو همراه است.

تابلوهایی که خیلی تابلو هستند
با وجود اینکه تابلوهای راهنمایی و رانندگی در روانی ترافیک و پیشگیری از حوادث رانندگی نقشی اساسی و حیاتی ایفا می‎کنند، اما گاهی اوقات دیده می‎شود در نصب، نگهداری و حتی ساخت آنها دقت چندانی صورت نمی‎گیرد.
یکی از معضلات اساسی در این خصوص استفاده از تابلوهای دست دوم یا به عبارتی تغییر نوشته‎های یک تابلو است که به علت ساختار این تابلوها (خاصیت انعکاس نور در شب یا شبرنگ بودن) بعد از تاریکی هوا به سختی خوانده می‎شوند و یا مخدوش دیده می‎شوند که این امر باعث بروز مخاطراتی در این زمینه می‎شود.
هر چند شهروندان استان از نوع و شرایط مسیرهای مختلفی که در آنها تردد می‎کنند، آگاهی دارند، ولی نا آگاهی رانندگان عبوری و مسافران از مضامین تابلوهای مخدوش در معابر استان چندان بی‎خطر نیست. جا دارد مسئولان راهنمایی و رانندگی نسبت به تغییر مکان برخی تابلوها، تعمیر و مرمت و یا تعویض تابلوهای فرسوده اقدام کنند و در نصب تابلوهای جدید، به ویژه در ورودی‎های شهرها یا معابر بین شهری، عدم آشنایی مسافران را با مختصات جاده‎های استان در نظر بگیرند تا اهدافی که از نصب این تابلوها مدنظر است، به خوبی محقق شوند.

Golestan Jade TN 3

سخن آخر؛
عامل انسانی، خودرو و جاده سه ضلع از اضلاع مثلث ترافیک هستند که وجود نقص و ناکارآمدی در هر کدام از موارد ذکر شده منجر به حوادث ناگواری می‏شود که جبران مافات در برخی مواقع به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. در طی سال‏های اخیر تلاش‏های زیادی برای اصلاح فرهنگ ترافیکی مردم صورت گرفته است ولی در خصوص ایمنی خودروها و ساخت جاده‏های استاندارد، متاسفانه تلاش جدی و قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است.
عوامل زیادی در ایمنی جاده‏ها و کاهش تلفات رانندگی نقش دارند که در حال حاضر با توجه به حجم بالای نقاط حادثه‏خیز و کمبود بودجه امکان حذف تمام نقاط فوق در استان امری محال است. ولی کم کردن یا کمرنگ اثرات این نقاط حادثه خیز با انجام اقدامات پیشگیرانه یا مهندسی شده امکان پذیر است. امید است مسئولان و سازمان‏های نظارتی بر ساخت جاده‏های درون‏شهری و برون‏شهری نظارت بیشتری داشته باشند و از ساخت و سازهای غیراصولی و احداث جاده‏های غیراستاندارد جلوگیری کنند. چه بسا تبعات منفی و جبران‏ناپذیر ساخت جاده‏های غیراستاندارد، بیش از منافع سیاسی و ترافیکی آنهاست

خبرنگار: وحید حاج سعیدی                       انتشار دهنده: یاشار نیازی

مطالب مرتبط:

در بخش بهاران مراسم افتتاح متمرکز پروژه‌های عمرانی، اقتصادی

کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز در زیارت و توشن گرگان

مراسم نماز میت برای شهدای منا در مصلی اهل سنت گنبد برگزار شد

توهین به رسانه‌ها از سوی عالی‌ترین مقام دولت در استان استان

تقدیر و تشکر مردم روستای ارمی‌آباد از نماینده شهرستان گنبد ک

گودبرداری غیر اصولی سبب ریزش ساختمانی در گنبدکاووس شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram