تورکمن نیوز- كامبيز قجقي نژاد: سلام / يكي از دوستان ارجمند از بنده حقير در وبلاگم سوال كردند و گفت: اين عبارت مولانا را بيشتر توضيح دهيد.Kambiz-Ghojoghy.jpg


«شگفتي هايي كه در اخلاق و كردار او (حضرت محمد – ص) ديدم در هيچ پيري (اوليا الله) نديدم حتي در دشمن زمان.

دوست خوبم مولانا در آثارش خصوصاً در مثنوي شريف شگفتي هاي اخلاق و كردار حضرت محمد (ص) را به زيبايي خاصي به تصوير مي كشد من كه قرآن كريم و مثنوي را با تفسير و شرحش بارها و بارها خواندم و به خواندش با ياري الله ادامه هم مي دهم حيران مانده ام.
و گاهي اوقات از خودم سوال مي كنم خدايا اين محمد (ص) كيست؟ به سوالم مولانا پاسخ مي دهد و مي گويد:
اگر كوشش احمد (نام ديگر حضرت محمد – ص) در شناساندن دين الهي نبود تو هم مانند اجدادت بت پرست مي شدي؟!
مولانا در مثنوي شريف احاديث رسول الله را به زيبايي شرح داده است. مولانا در مثنوي شريف مي فرمايد در اخلاق و كردار رسول الله شگفتي هايي ديدم كه در هيچ اوليا الله و دشمن زمانه نديدم. در مقاله هم گفتم (از قول مولانا) رسول الله گرچه از ما است ولي به هيچ كس شبيه نيست. حرف مولانا را خداوند منان در قرآن كريم هم گفته است كه مي فرمايد:
بگو ای (پیامبر) اگرپدران شما و فرزندان شما و برادران شما و همسران شما و خویشاوندان شما و مال هایی که گرد آورده اید و تجارتی که از کساد آن بیم دارید و خانه هایی که آن ها را می پسندید، دوست ترهستند نزد شما از الله و رسول او از جهاد در راه او، پس منتظر باشید تا آن که بیاورد خداوند عذاب خود را و خداوند گروه فاسقان را هدایت نمی کند. توبه/24
پس با توجه به قرآن كريم بعد از خداي تعالي، حضرت محمد (ص) را از همسر، پدر، مادر، فرزندان، مال، خويشاوندان، ... زياد دوست داشته باشيم.
نكته ديگر را هم بگويم مولانا در مثنوي شريف ترتيب دل را هم رعايت كرده است اما بعضي علماي دين و مردم در دوست داشتن اوليا الله در مقابل حضرت محمد (ص) دچار غلو و خيال مي شوند. مقام حضرت محمد (ص) از تمام اوليا الله بلند مرتبه است. در ضمن اين را هم بگويم مولانا به اوليا الله از جمله بايزيد بسطامي، منصور حلاج، جنيد، ابراهيم ادهم، شبلي، ذوالنون، دقوقي، ... احترام خاصي قائل بوده است. كه در مثنوي شريف مي فرمايد: اوليا الله همچون اصحاب كهف هستند.
ترتيب انواع دل در مثنوي شريف:
1- دل تندرست ............ پيغمبران
2- دل داننده ................ عارفان
3- دل منور .............. پرهيزگاران
4- دل زنده ............. مومنان
5- دل بيمار ........... گناهكاران
6- دل غافل ............ منافقان
7- دل مرده ........... كافران
در ترتيب انواع دل مي بينيم كه دل پيامبران تندرست و عاري از هر گناه است اما عارفان نه، اما دل عارفان داننده است كه مولانا در مثنوي شريف مي فرمايد:
عارفان كه جام حق نوشيده اند
رازها دانسته و پوشيده اند
هركه را اسرار كار آموختند
مهر كردند و دهانش دوختند

شيخ عطار نيشابوري قدس سره در مورد مقام حضرت محمد (ص) مي فرمايد:
آن كه آمد نه فلك معراج او
انبيا و اوليا محتاج او
شد وجودش رحمت للعالمين
مسجد او شد همه روي زمين
دوست خوبم شاعران معمولا زباني احساسي و تصويري قوي دارند معمولا واژها و جملات را در معناي عادي و اصلي خود به كار نمي برند. در مورد اين موضوع در مقاله قبلم به طور مفصل توضيح داده بودم فقط جهت يادآوري: مانند واژه، دريا – پير – سليمان – موسي – شمس – آفتاب - ... در معناي سمبليك به كار رفته است كه همگي آنها رمز خدا است متاسفانه بعضي واعظين در به كار بردن اشعار مولانا در سخنراني هايشان دچار اشتباه مي شوند وحتي براي تبليغ خودشان استفاده ابزاري از اشعار مولانا مي كنند. مولانا مي فرمايد:
چند دزدي حرف مردان خدا
تا فروشاني و ستاني مرحبا
تعريض مولانا به پيرهاي بي علم و مقلد:
ده چه باشد؟ شيخ واصل نشده / دست در تقليد و حجت در زده
در جاي ديگر مثنوي شريف به پيرهايي كه فقط دنبال مريد مي گردد مي گويد اي شيخ ريا كار تزويرت را ترك كن.
ترك اين تزوير گو شيخ نفور / آب شوري جمع كرده چند كور
يا حتي جنيد (رحمة الله عليه) در تذكره الاوليا در مورد پير مي گويد:
دويست پير را خدمت كردم كه بيش از هفت از ايشان اقتدا را نشايد. دوستان خودتان قضاوت كنيد در زمان جنيد (رحمة الله عليه) از 200 تا پير فقط 7 تاي آن قابل اقتدا بود الآن چگونه است قضاوت با شما است. ( در زمان جنيد از وفات رسول الله250 سال گذشته بود)

يا صوفي الله يار در مراد العارفين در مورد پير مي گويد اگر پير از جاده شرع خارج شود ديگر پير نيست شيطان است نبايد به آن اقتدا كرد. چون بسي ابليس آدم روي هست.
يا مولانا در فيه مافيه در مورد درويش دروغين مي گويد:
درويش دروغين سخن را مي فروشد. كه در مورد آن مقاله نوشتم كه بعدا به سايت خواهم داد.
تعريض مولانا به پيرهاي دروغين و دنيوي كه مساله ارشاد و دستگيري مريدان را به صورت بقالي سر كوچه در آورده اند.
گر مكان را ره بدي در لامكان / همچو شيخان بودمي من بر دكان
پير از نگاه مولانا كيست؟ پاسخ از زبان خود مولانا: پير عقل آمد نه آن موي سفيد / دوست خوبم توضيح اين عبارت مولانا در مثنوي شريف بسيار زياد هست در مورد آن هم مقاله نوشتم كه به سايت خواهم داد. فقط جهت يادآوري پير از نگاه مولانا كسي است كه يك مو از تار هستيش نمانده باشد.
مولانا مي گويد پيري كه طالب صفات بشري / دنيا باشد پير نيست پير دروغين و مكار است.
حافظ هم مثل مولانا از مشايخ شهر گله مند است مي فرمايد:
نشان مرد خدا عاشقي است با خود دار
كه در مشايخ شهر اين نشان نمي بينم
ما را به رندي، افسانه كردند
پيران جاهل، شيخان گمراه
حافظ (رحمة الله عليه) در مورد عالمان بي عمل مي گويد:
از قول زاهد كرديم توبه
وز فعل عابد، استغفرالله
در عرفان مرحله اي است كه پير از پير بودن خودش بايد توبه كند بعداً از زبان شيخ عطار خواهم گفت.
دوست خوبم قلمم از وصف حضرت محمد (ص) عاجز و ناتوان است.
آسمان يك حلقه از گيسوي توست / خرقه پوش خانقاه كوي تست
آن كه آمد نه فلك معراج او / انبيا و اوليا محتاج او
نيستم من مرد وصف ذات تو / اين قدر هم هست از بركات تو
*فوق ليسانس زبان و ادبيات فارسي

منبع: اولکامیز

مطالب مرتبط:

اختصاص 500 میلیون تومان لوازم توانبخشی به معلولان گلستان

فاروق گوکجه‌لی آرنج خود را به تیغ جراحان می‌سپارد+تصاویر

عوارض عبور از ترکمنستان لغو شد- قرقیزستان به کامیونداران ویز

واکنش استاندار گلستان به انتشار یک خبر

سفیران عمران و توسعه پا در رکاب خدمت به مردم

اراضی کشاورزی آق‌قلا مجهز به آبیاری نوین

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram