Eftetah Madrese 28Dayاخبار آزادشهر-تورکمن‌نیوز: مدرسه 6 کلاسه ابتدایی در روستای سیب چال شهرستان آزادشهر در راستای اجرای طرح ترسیب کربن در گلستان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار ترکمن، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در مراسم افتتاحیه این پروژه اظهار کرد: تاکنون دو طرح مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای بیانات مقام معظم رهبری تحت عنوان طرح اقتصاد مقاومتی تعریف شده که پروژه‌های آبخیزداری، آبخوانداری و مقابله با بیابان زایی از جمله این طرح‌ها هستند.

مهندس ابوطالب قزل سفلو با اشاره به ریشه لغوی روستا گفت: واژه روستا از کلمه رستن و روییدن گرفته شده است و اگر در روستاها نتوانیم منابع آب و خاک را حفظ کنیم و بهره برداری بهینه نداشته باشیم با وجود همه فعالیت‌های عمرانی، رفاهی و بهداشتی در روستاها شاهد کوچ و مهاجرت روستاییان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امکانات خوبی با صرف هزینه‌های زیاد در روستاها انجام شده است، افزود: در بخش زیادی از روستاهای کشور مردم خود در روستاها نمی ماند و بخشی به اجبار از روستاها کوچ می کنند. به دلیل این که برنامه‌ریزی ما از بالا به پایین بوده، اولویت‌بندی نیازها در روستاها به خوبی انجام نشده است.

قزل سفلو خاطر نشان کرد: اگر به منابع پایه در روستاها توجه نشود، فلسفه وجودی روستاها که همان رستن و روییدن است، از بین می‌رود.

وی ادامه داد: با وجود این که روستاها از جاده، برق، گاز و خدمات بهداشتی و سالن‌های ورزشی برخوردارند اما مهاجرت از روستاها به شهرها دیده می شود. در کنار همه فعالیت‌های عمرانی و آبادانی در روستاها معیشت و تولید پایدار مردم باید مورد توجه قرار بگیرد و حتی از اولویت بالاتری نسبت به فعالیت‌های عمرانی برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از مشکل حاشینه نشینی به عنوان یک معضل جدی و یکی از دغدغه ها کشور نام برد و گفت: وجود بستر کار و اشتغال در روستاها می تواند در رفع حاشینه نشینی شهرها کمک کند.

قزل سفلو با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن سرمایه اجتماعی خوبی را در منطقه ایجاد کرده است، افزود: برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها از پایین به بالا است و نقشه منابع و اجتماعی روستا با مشارکت تمامی اهالی روستا تهیه شده است و برنامه‌ریزی و انتخاب پروژه‌ها با مشارکت مردم انجام می‌شود. در اجرای این طرح مشارکت مردمی و نیروهای بومی نیز به عنوان اولین اولویت مطرح است.

در ادامه مراسم، فرماندار شهرستان آزادشهر اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در بخش برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی ورود پیدا کرده است.

حبیب شفائی با اشاره به اقدامات انجام شده در پروژه ترسیب کربن، افزود: امروز زعفران وامنان با برند به یک مدل تبدیل شده است و توانسته تحول خوبی در منطقه داشته باشد.

وی یادآور شد: نهال‌کاری مثمره در مساحتی بالغ بر 200 هکتار در سال 93 و 94 با گونه‌های سیب قرمز، سیب زرد، گلابی، آلبالو، به، گردو، آلو شابلون، خرمالو، گیلاس و گردو از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

فرماندار آزادشهر هم چنین از توزیع 28 هزار اصله گل‌محمدی در سال 94 با مشارکت مردم، ترویج کشت گیاهان دارویی، اصلاح و احیای مراتع با کپه کاری، کودپاشی و بذرپاشی، ترویج استفاده از انرژی‌های نو مثل پنل خورشیدی در بین دامداران، عملیات مرمت چشمه و احداث آب انبار و تشکیل تعاونی فراگیر توسعه پایدار چشمه‌ساران به عنوان برخی از اقدامات انجام شده دراجرای پروژه ترسیب کربن گلستان اشاره کرد.

طرح بین المللی ترسیب کربن در حوزه آبخیز تیل‌آباد شهرستان آزادشهر با وسعتی معادل 48 هزار 329 هکتار واقع شده است و در روستاهای کاشیدار، وامنان، سیب چال، نراب، تیل آباد و خوش ییلاق در حال اجرا است./ایسنا

 

مطالب مرتبط:

تأکید معاون استاندار بر عدم دامن زدن به فضای دوقطبی کاذب در

سرنوشت خوبی در انتظار روستای زیارت نیست

نماینده گلستان در سوپرلیگ بسکتبال بانوان صاحب دو پیروزی شدند

مقصر اصلی گرانی برنج ایرانی کیست/ افزايش سه هزار هكتار كشت ب

شهردار: گنبدکاووس نیاز به طرح های زیرساختی درحوزه ترافیک دار

از بین 500 بازیکن مهم فوتبال جهان فقط یک ایرانی معرفی شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram