امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    88591

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:57 | ۲۴ دی ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

1 242 300x300 - گلستان و خطر اوج‌گیری دوباره کرونا با ساده انگاری مردمترکمن نیوز: بهبود نسبی شیوع بیماری کووید ۱۹ در گلستان به دلیل اجرای طرح محدودیت کرونا، موجب عادی انگاری برخی مردم، کاهش استفاده از ماسک و برپایی دورهمی‌های خانوادگی شده که به گفته متولیان بهداشت و درمان، تکرار این رفتارها احتمال اوج ‌گیری دوباره این ویروس را در استان افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  براساس اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حال حاضر کردکوی و بندرگز در وضعیت قرمز، گرگان، مینودشت، علی‌آبادکتول و بندرترکمن در وضعیت نارنجی و مراوه‌تپه، گنبدکاووس، آزادشهر، کلاله، رامیان، گالیکش، گمیشان و آق‌قلا در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند که سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی بویژه در مناطقی با وضعیت زرد و نارنجی، می‌تواند باعث تغییر رنگ آنها و افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت گفت: با افزایش دورهمی‌ها وضعیت این شهرستان در هفته جاری از زرد به نارنجی تغییر کرده و هم اکنون ۲۲ بیمار کرونایی مینودشت در مراکز درمانی بستری هستند.

ابراهیم فدایی مهمترین عامل افزایش بیماران کرونایی در مینودشت را شرکت در دورهمی‌ها و استفاده کمتر از ماسک اعلام کرد و افزود: بیشتر افراد مراجعه کننده به بیمارستان مینودشت علت ابتلا خود به کرونا را حضور در دورهمی‌ها و یا ارتباط با افراد حاضر در این جمع‌های خانوادگی می دانند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت افزود: بر اساس بررسی های میدانی استفاده از ماسک در معابر عمومی و خیابان‌های این شهرستان از حدود ۸۵ درصد در ۳ هفته قبل به ۶۰ درصد در روزهای اخیر رسیده است.

فدایی از تعطیلی سه‌شنبه بازار مینودشت خبرداد و گفت: این بازار هفته قبل با یک سوم ظرفیت دایر شد اما به دلیل حضور زیاد مردم و احتمال شیوع کرونا، اجازه برپایی این بازار در هفته جاری داده نشد.

همچنین رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز از کم شدن حساسیت مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد و گفت: استفاده از ماسک در ادارات و اصناف شهرستان بالای ۹۰ درصد است اما این رقم در خارج از محیط اداری و خیایان و بازار از ۸۵ درصد در چند هفته قبل به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

عبدالرحیم پالیده افزود: برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا و بازگشت به وضعیت زرد باید نظارت بر رعایت شیوه‌نامه بهداشتی به خصوص در واحدهای صنفی گنبدکاووس بیشتر شود.

وی ادامه داد: هم اینک ۷۷ بیمار کرونایی در گنبدکاووس بستری هستند که ۱۰ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گالیکش نیز با اشاره به مدیریت برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در شهرستان گفت: نگرانی ما کم توجهی گروه‌های مردمی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی است.

حسن رحیم‌زاده میزان استفاده از ماسک در ادارات و بانک‌های گالیکش را ۱۰۰ درصد اما در معابر و خیابان‌ها این شهرستان حدود ۷۰ درصد اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای محدودیت‌های هوشمند برای کنترل و مقابله با کرونا و نیز اجرای طرح شهید سلیمانی با عنوان مدیریت و کنترل کرونا به شیوه محله و خانواده محور، نقش مهمی در کاهش آمار فوتی‌های روزانه بیماری کووید۱۹ در این استان داشته است.

عبدالرضا فاضل شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان را ۴۰۳ نفر اعلام کرد و افزود: اگرچه این آمار در مقایسه با هفته قبل کاهش قابل توجهی دارد اما مجاورت با مازندران و تردد کارگران فصلی برای برداشت مرکبات و کم توجهی شهروندان به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل و تردد در خیابان‌ها و حضور در دورهمی‌های خانوادگی، رنگ شیوع کرونا در ۲ شهرستان کردکوی و بندرگز را از نارنجی به قرمز تغییر داده است.

وی اضافه کرد: درصورت استمرار عادی انگاری مردم گلستان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، امکان تغییر رنگ شهرهای با وضعیت زرد به نارنجی و نارنجی به قرمز وجود دارد.

براساس اعلام دیروز سه شنبه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۳۶۰ نفر رسیده است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز