امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    88058

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:04 | ۱۴ دی ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

معبر گنبدکاووس - آشفته بازار سد معبر در گنبدکاووسترکمن نیوز:  قرار دادن کالا و اجناس در پیاده‌رو و معابر عمومی توسط تعداد زیادی از واحدهای صنفی گنبدکاووس، علاوه بر نازیبا کردن چهره دومین شهر بزرگ استان گلستان، مشکلاتی را برای رفت و آمد عابران و پارک خودروی شهروندان ایجاد کرده است.

طبق تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها “سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها ممنوع است” اما سال‌هاست که مغازه‌داران گنبدکاووس به بهانه‌های مختلف از تمکین به این قانون و احترام به حقوق شهروندی خودداری می‌کنند.

پهن کردن بساط در پیاده‌روها و حاشیه معابر اصلی شهر سبب شده تا شهروندان هنگام حضور در بازار و تردد در پیاده‌روها و یا برای پارک خودرو با مشکلاتی مواجه شوند.

آشفته بازار مشکلات سد معبر گنبدکاووس قصه پرغصه‌ای است که در آن تعداد زیادی از مغازه‌داران بر حسب نوع فعالیت انواع اجناس و کالای خود را با نصب سایه‌بان به پیاده‌رو آورده و در معرض دید شهروندان قرار می‌دهند و حتی بخشی از خیابان اصلی مقابل واحد صنفی خود را نیز با گذاشتن کالا یا خودروی حامل بار اشغال می‌کنند تا شهروندان نتوانند از این فضاها و به نوعی حق شهروندی خود استفاده کنند.

سد معبر در گنبدکاووس علاوه بر معابر فرعی و کم ترافیک در بیشتر خیابان‌های اصلی و مرکزی این شهر از جمله “وحدت” از تقاطع حافظ تا خیام، سه راهی شهید فلاحی، میهن غربی و شرقی، امام زاده غربی از تقاطع مختوم تا سعدی و ابتدای حافظ جنوبی” مشاهده می‌شود.

تعدادی از شهروندان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از سدمعبر مغازه‌داران در خیابان‌های پرتردد شهر در شرایط کرونایی گلایه کردند و گفتند: کم‌بودن فضای واحد تجاری و یا بهتر دیده شدن کالاها، بهانه خوبی برای چیدن اجناس مغازه‌ها در پیاده‌رو و ایجاد آشفتگی و مشکلاتی برای عبور و مرور مردم نیست.

یکی از این شهروندان دراین باره گفت: بسیاری از مغازه‌داران گنبدی که فضای واحد تجاری آنها کم است با زدن سایه‌بان و پهن کردن بساط در پیاده‌رو و حتی بخشی از خیابان، فضای عمومی را نیز به محلی برای کسب و کار خود اختصاص می‌دهند.

احسان اکبرپور افزود: از نظر مردم این اقدام واحدهای صنفی تضییع حقوق شهروندی است چرا که در شرایط کرونایی و نگرانی مردم از حضور در تجمعات، سد معبر در پیاده‌روها و خیابان‌ها باعث ایجاد شلوغی می‌شود.

وی حضور ماموران مبارزه با سد معبر شهرداری را برای برچیده‌ شدن بساط مغازه‌داران متخلف موثر دانست و از شهرداری خواست نیروهای خود را موظف به گشت‌زنی مداوم و برخورد با این افراد کند.

شهروند دیگر هم گفت: خیلی از مردم به دلیل ترافیک ناشی از بساط دست فروشان و برخی‌ مغازه‌داران از جمله پلاستیک‌ فروشان خیابان وحدت، از خرید منصرف می‌شوند چرا که حتی جای پارکی برای خودروها نیز وجود ندارد.

مجتبی صفرزاده اظهار داشت: مردم به دلیل دغدغه‌های روزمره خود، فرصتی برای شکایت در رابطه با رعایت نکردن قانون سدمعبر ندارند و شهرداری به عنوان متولی اصلی باید جلوی فعالیت این مغازه‌داران متخلف و دستفروشان را بگیرد.

یکی دیگر از شهروندان نیز از برخورد نامناسب مغازه‌داران نسبت به تذکر مردم برای جمع‌آوری بساط‌ خود از پیاده‌رو گلایه کرد و گفت: اگر مسوولان حوزه شهری از همان ابتدا برخورد جدی با این واحدهای صنفی داشتند و مانع نصب سایه‌بان و تبدیل پیاده‌رو به ویترین مغازه این افراد می‌شدند، دیگر خود را محق به تکرار این عمل نمی‌دانستند.

مهسا قرنجیک افزود: اهمیت ندادن مغازه‌داران به تذکر شهروندان، عابران را مجبور به تردد از وسط خیابان به جای پیاده‌رو می‌کند که در برخی موارد باعث بروز سوانح رانندگی می‌شود.

تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به صراحت اعلام می‌کند که “سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز افراد از میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مامورین خود راساً اقدام کند” که معاون خدمات شهری شهرداری گنبدکاووس نیز با تاکید بر اجرای این وظیفه قانونی از کم بودن مقدار جریمه نقدی سدمعبر انتقاد کرد.

هوشنگ ابراهیم بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پهن کردن بساط توسط مغازه‌داران و دستفروشان در پیاده‌رو را غیرقانونی دانست و اظهار داشت: شهرداری گنبدکاووس برابر قانون با افراد و واحدهای صنفی سدمعبر کننده برخورد می‌کند اما با توجه به کم بودن مبلغ جریمه، این افراد بعد از معرفی به دادگاه بلافاصله جریمه ۱۰۰ هزار ریالی را پرداخت و بعد از مدتی دوباره اقدام به بساط در پیاده‌روها می‌کنند.

وی افزود: جرایم پرداختی در سدمعبر نیاز به اصلاح دارد چرا که مبلغ فعلی بسیار ناچیز است و بازدارندگی لازم را برای متخلفان ندارد.

معاون شهردار گنبدکاووس همچنین گفت: دست‌فروشان و مغازه‌داران متخلف در مقابل نیروهای شهرداری جبهه گرفته و با تشویش اذهان عمومی به نفع خود به بهانه فشارهای اقتصادی مانع کار آنان می‌شوند لذا نیاز است تا نیروی انتظامی هم هنگام برخورد با سدمعبر کنندگان در کنار ماموران شهرداری باشد.

ابراهیم بیگی افزود: سایه‌بان واحدهای صنفی سدمعبر کننده در خیابان‌های میهن، وحدت، خیام و سه راهی شهید فلاحی گنبدکاووس جمع‌آوری شده و محل جدید برای کارگران فصلی تجمع‌ کننده در چهارراه میهن در حال آماده‌سازی است که برای ساماندهی آنان در این محل نیاز به همکاری دادستانی و نیروی انتظامی داریم.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز