امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    86931

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:32 | ۲۲ آذر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

همسایگان خزر 300x150 - «عشق آباد» میزبان ششمین نشست همسایگان خزر می‌شودترکمن نیوز:  وزیر امور خارجه روسیه طی پیامی در آستانه روز اعلام سیاست بی‌طرفی ترکمنستان، یادآور شد سال آینده میلادی، عشق‌آباد میزبان ششمین نشست سران کشورهای خزر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در آستانه روز سیاست بی‌طرفی ترکمنستان پیام تبریک خود را در مجله ” سیاست خارجی و دیپلماسی ترکمنستان” منتشر کرد.

در این پیام وزیر خارجه روسیه تحت یک مقاله و تحلیل از سیاست ترکمنستان، از سیاست صلح آمیز بی طرفانه این کشور پشتیبانی کرد و تجربه این کشور را برای غلبه بر چالش‌های موجود مهم خواند.

در بخشی از این مقاله آمده است: از ابتدای این مسیر، روسیه از آرمان «عشق آباد» برای دستیابی به یک سیاست خارجی صلح آمیز با هدف توسعه همکاری سازنده حمایت کرد.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، جهان هر روز با چالش‌های بی سابقه‌ای روبرو است که تنها با تلاش مشترک می‌توان به آن پاسخ داد.

لاوروف تأکید کرد: در این شرایط ، تجربه سیاست بی طرفانه این کشور در برقراری گفت‌وگوی مسالمت آمیز و تقویت اعتماد بین نمایندگان اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی به تعامل مثمر ثمر بین مسکو و عشق آباد در کشورهای مستقل مشترک المنافع اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این کشور سهم بسزایی در همکاری موثر پنج جانبه در خزر دارد.

لاوروف یادآوری کرد سال آینده عشق آباد میزبان ششمین نشست سران کشورهای خزر خواهد بود و از همین سو در سال 2019 روسیه با استفاده از موقعیت ترکمنستان، میزگرد مجمع اقتصادی کاسپین را که یکی دیگر از سازوکارهای همکاری چند جانبه است، در این کشور برگزار کرد.

وی اشاره کرد که مشارکت استراتژیک روسیه و ترکمنستان با موفقیت در حال توسعه است.

وزیر امور خارجه روسیه در بخشی دیگر از پیام خود نوشته است: در سال جاری، ما شاهد افزایش دو برابری حجم تعامل تجاری هستیم، شاخص‌های صادرات و واردات کالاها و خدمات بین دو کشور در حال رشد است.

لاوروف همچنین به سطح جدیدی از توسعه روابط در بخش انرژی اشاره کرد و بیان داشت که بهار گذشته، شرکت گازپروم خرید گاز طبیعی ترکمنستان را از سر گرفت. شرکت‌های روسی دیگر نیز در ساخت خط لوله گاز تاپی (ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند) شرکت می‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه اطمینان داد که مسکو به همراه دوستان ترکمن مشارکت در تحقق صلح و توسعه پایدار در منطقه آسیای مرکزی را ادامه خواهند داد.

 

گردآوری:گروه بین الملل ترکمن نیوز
https://turkmensnews.com
منبع:fars

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز