امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

3 3 2 300x160 - جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ برای کشف ویروس هپاتیت سی به ۳ دانشمند اهدا شدترکمن نیوز: جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به کاشفان ویروس هپاتیت سی اهدا شد. هاروی جی آلتر، مایکل هوتون و چارلز رایس سه دانشمند آمریکایی و انگلیسی بودند که نوبل پزشکی امسال را بردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  هاروی جی آلتر – Harvey J.Alter ، مایکل هوتون – Michael Houghton و چارلز ام رایس – Charles M.Rice سه دانشمندی هستند که موفق شدند جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ را دریافت کنند. این جایزه به پاس پژوهش‌های این دانشمندان آمریکایی و انگلیسی برای کشف ویروس هپاتیت سی به آنها اهدا شده است. هپاتیتی که از خون منتقل می‌شود، مشکل بزرگی برای بهداشت جهانی محسوب می‌شود. هپاتیت C منجر به بروز سیروز و سرطان کبد در مردم نقاط مختلف جهان شده و حالا پژوهش‌های این دانشمندان می‌تواند سهم بزرگی برای شناسایی و مبارزه با این ویروس داشته باشد. در واقع با این کشف جدید، می‌توانیم دلیل بروز نوع حاد هپاتیت را شناسایی کنیم و با ارائه آزمایش‌های خون و داروهای دید، با آن مبارزه کرده و جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را نجات دهیم.

هپاتیت C معمولا هیچ علامت خاصی ندارد، اما عفونت مزمن ناشی از آن باعث زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال منجر به بروز سیروز کبد یا سرطان کبد خواهد شد. شناسایی و کشف ویروس هپاتیت سی اولویت بسیار بالایی داشت. سال‌هاست که دانشمندان تمام روش‌های شکار این ویروس را به کار گرفته‌اند، اما با فرار ویروس از ایزوله شدن، بررسی و کشف آن به طول انجامید.
آشنایی با برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۰

هاروی جی آلتر، یک پزشک و ویروس شناس آمریکایی با ۸۵ سال سن است. وی مدرک پزشکی خود را از دانشگاه راچستر کسب کرد و در سال ۱۹۶۱ به موسسه ملی سلامت موسوم به NIH پیوست و در دانشگاه جورج تاون آمریکا هم فعالیت کرد. چارلز ام رایس هم ویروس شناس ۶۸ ساله آمریکایی و استاد دانشگاه راکفلر است که در حوزه هپاتیت C تحقیق می‌کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز موفق به دریافت جایزه لسکر شد. او مدرک دکتری را در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه فناوری کالیفرنیا دریافت کرد و در سال ۱۹۹۵ به درجه استاد تمام رسید. وی از سال ۲۰۰۱ تاکنون استاد دانشگاه راکفلر است. مایکل هوتون انگلیسی هم در سال ۱۹۸۹ به همراه کیو لوم چو، جورج کاپو و دانیل برادلی موفق به کشف هپاتیت سی شده بودند. هوتون ضمن ایزوله کردن توالی ژنتیکی ویروس، به همراه همکارانش مجموعه‌ای از بخش‌های DNA را جمع‌آوری کردند که از خون یک شامپانزه مبتلا به هپاتیت به دست آمده بود. پژوهش‌های بیشتر نشان داد که یک ویروس جدید در این بخش‌های DNA وجود دارد که هپاتیت C نام گرفت. هوتون در حال حاضر رئیس بخش پژوهش‌های ویروس شناسی و استاد ویروس شناسی دانشگاه آلبرتا است.

حالا این سوال به وجود آمد که آیا این ویروس جدید می‌تواند به خودی خود عامل هپاتیت شود یا خیر. همچنین آیا این ویروس می‌تواند تکثیر و عامل بیماری باشد. چارلز رایس و گروه این ویروس شناس آمریکایی به ناحیه‌ای از ژنوم ویروس هپاتیت C برخورد کردند که در گذشته شناسایی نشده بود و ظاهرا نقش مهمی در تکثیر ویروس داشت. رایس تغییرات ژنتیکی در نمونه‌های ایزوله شده ویروس را دید و فرضیه‌ای را ارائه کرد با این عنوان که شاید برخی از این تغییرات از تکثیر ویروس جلوگیری کنند. وی سپس با استفاده از مهندسی ژنتیک، گونه‌ای از RNA ویروس هپاتیت C را تولید کرد که قسمتی جدید از ژنوم ویروس را داشت.

در ادامه دانشمندان این RNA را به کبد شامپانزه تزریق کردند، ویروس را در خون تشخیص دادند و تغییراتی را مشاهده کردند که مشابه آنچه بود که در انسان‌های مبتلا به نوع مزمن این بیماری رخ می‌داد. بنابراین دانشمندان متوجه شدند که ویروس هپاتیت سی می‌تواند به تنهایی عامل بیماری باشد.

بنیاد نوبل در خصوص جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ در توییتر خود نوشت:

این برای اولین بار در تاریخ است که می‌توانیم ویروس هپاتیت C را درمان کنیم. برندگان نوبل پزشکی امسال با کشف بزرگ خود موفق شدند دلیل ابتلا به هپاتیت سی مزمن را نشان دهند. این امر موجب توسعه آزمایش خون و داروهای جدیدی می‌شود که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات دهد.

هاروی جی آلتر هم پس از شنیدن خبر برنده شدن در جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ اظهار کرد دیدن این که بسیاری از مردم می‌توانند درمان شوند، شگفت‌انگیز است. در سال گذشته، پیتر رادکلیف انگلیسی، ویلیلام کائلین آمریکایی و گرگ اسمنزا آمریکایی به دلیل کشف چگونگی فرایند احساس کردن و سازگاری سلول‌ها با میزان اکسیژن موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شده بودند.

 

گردآوری:گروه علمی ترکمن نیوز
https://turkmensnews.com
منبع :nytimes

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز