امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

2419782 300x194 - ترکمن‌های مرزنشین جرگلان به تسهیلات بانکی میانه‌ای ندارنداخبار راز و جرگلان– ترکمن نیوز- ترکمن های مرزنشین شهرستان راز و جرگلان، در واحدهای مسکونی فرسوده و نامقاوم زندگی می کنند اما حاضر به دریافت تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی و یا نوسازی منازل خود، نیستند.

به گزارش پایگاه هبری و تحلیلی ترکمن های ایران، به نقل از ایرنا، ترکمن های اهل سنت راز و جرگلان، بنا بر مسائل اعتقادی و بر اساس فتوای علمای خود، بهره تسهیلات بانکی را حرام دانسته و از این جهت به آن روی خوشی نشان نمی دهند.
همین پایبندی به عقاید، سبب شده تا مردم ترکمن به تسهیلات بانکی پشت کرده و از آن بی بهره بمانند.
البته تاکنون پیشنهادها و راهکارهایی برای پرداخت وام بدون بهره به این قشر داده شده اما اجرایی نشده است.
این در حالی است که شهرستان مرزی راز و جرگلان، به علت قرار داشتن در گسل کپه داغ، یکی از مناطق لرزه خیز کشور است و البته در سال های گذشته، از ناحیه زلزله خساراتی نیز به خود دیده است.
بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، تنها 20 درصد از واحدهای مسکونی روستایی این شهرستان مرزی، مقاوم است و مابقی فرسوده و نامطمئن است.

* ترکمن ها متقاضی تسهیلات بدون سود هستند
فرماندار راز و جرگلان گفت: مردم اهل تسنن در این شهرستان مرزی، کم درآمد و بسیار محروم هستند و بر این اساس خود توان بازسازی و مقاوم سازی منازل خود را ندارند.
محمد زارعی افزود: از سویی با توجه به پایبندی ساکنان این خطه به مسائل اعتقادی، آنان حاضر نیستند که وام بانکی حتی با بهره و سود یک درصد دریافت کنند.
وی اظهار داشت: 72 درصد از مردم این شهرستان 60 هزار نفری ترکمن هستند و قریب به اتفاق آنان دریافت وام با بهره های حتی اندک را بر خود حرام کرده اند.
وی افزود: آخوندهای ترکمن هم مردم را از دریافت وام های بانکی باسود، منع می کنند. البته در این باره اطلاع رسانی هایی انجام شده و ترکمن های جوانتر در سال های اخیر کمابیش به دریافت تسهیلات تمایل یافته اند اما این آمار، زیاد نیست و زندگی مردم روستایی در خانه های نامقاوم برای ما همچنان یک دغدغه است.

* روستاییان توان مقاوم سازی مسکن خود را ندارند
امام جمعه جرگلان هم در این باره گفت: مردم راز و جرگلان بویژه در روستاها بسیار کم درآمد و محروم هستند و از این رو نمی توانند خود نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام کنند.
آخوند رحیم صمدی اظهار داشت: درآمد این مردم بسیار ناچیز است به طوری که توان پس انداز و جمع آوری اندوخته ای ندارند.
وی درباره خودداری ترکمن ها از دریافت وام بابهره، گفت: اهل تسنن با توجه به عقایدی که دارند نمی توانند شرایط بانک را برای دریافت وام قبول کنند.
این عالم سنی مذهب افزود: بهره بانکی حرام است و ترکمن ها تنها مجاز به پذیرفتن وام هایی هستند که قرض الحسنه و یا بدون بهره باشد.
آخوند صمدی گفت: در این خصوص با استاندار و مسئولان بانکی نشست هایی داشته ایم تا در صورت امکان شرایط را برای پرداخت وام های بدون بهره به اهالی این منطقه هموار کنند.
وی گفت: درخواست ما این است که وام بدون بهره به مردم اهل سنت داده شود تا این قشر نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام کنند.

2419792 300x194 - ترکمن‌های مرزنشین جرگلان به تسهیلات بانکی میانه‌ای ندارند

* پیشنهادی برای حل مشکل
امام جمعه منطقه ترکمن نشین «باغلق» راز و جرگلان هم گفت: در مذاکراتی که با مسئولان بانکی و مدیران استانی برای حل این مشکل صورت گرفت پیشنهاد شد به جای وام بانکی، طرح و یا ساختمان به متقاضیان فروخته شود.
آخوند عبدالغفور یزدانی اظهار داشت: بانک می تواند به عنوان فروشنده، مسکن را به بهایی که سود مورد نظرش هم در آن لحاظ شده باشد، به متقاضیان بفروشد که در این مسائل شرعی هم رعایت می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این معامله، که با رضایت طرفین خواهد بود مشکلی به لحاظ شرعی نیز وجود نخواهد داشت.

* 80 درصد مسکن روستاییان راز و جرگلان نامقاوم است
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان های بجنورد و راز و جرگلان گفت: 80 درصد از روستاییان راز و جرگلان در واحدهای مسکونی فرسوده و غیرمقام سکونت دارند.
رضا جبار ایمانی اظهار داشت: اکنون 14 هزار و 733 واحد مسکونی در 72 روستای این شهرستان مرزی وجود دارد که 11 هزار و 900 واحد آن فرسوده و نیازمند مقاوم سازی است.
وی افزود: از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات مقاوم سازی به روستاییان، تنها سه هزار و 423 متقاضی در راز و جرگلان به بانک معرفی شده اند که از این تعداد برای 2 هزار و 200 واحد پایان کار صادر شده است.
وی گفت: این در حالی است که شمال خراسان شمالی و بویژه منطقه مرزی راز و جرگلان، به دلیل نزدیکی به گسل کپه داغ، در معرض آسیب زلزله است از این رو از مردم این شهرستان انتظار داریم نسبت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.
مدیر بنیاد مسکن بجنورد و راز و جرگلان گفت: وقوع زلزله در سال 85 و 95، خسارت هایی را به واحدهای مسکونی روستاییان راز و جرگلان وارد کرد اما مردم این منطقه در آن مقاطع نیز از دریافت تسهیلات بازسازی مسکن خودداری کردند.
جبار ایمانی اظهار داشت: البته برخی روستاییان نسبت به ساخت واحد مسکونی اقدام می کنند اما بیشتر این ساخت و سازها غیراصولی و غیرفنی است و به لحاظ استحکام، مقاومت لازم را در برابر زمین لرزه ندارد.
مدیر بنیاد مسکن بجنورد و راز و جرگلان گفت: واحدهای مسکونی در روستاهای راز و جرگلان، عمدتا با مصالح محلی و عمدتا با سنگ ساخته می شود که به هیچ عنوان در برابر حوادثی چون زلزله مقاومت ندارد بطوری که برخی از این واحدهای نوساز در زلزله سال 95، دچار آسیب و خسارت شدند.
بر اساس این گزارش، بیش از 91 درصد از جمعیت 60 هزار نفری شهرستان راز و جرگلان در نواحی روستایی ساکن هستند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز