امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    10340

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    21:34 | ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

سبک زندگی-ترکمن‌نیوز- بسیاری از ما با وجود ورزش زیاد، رژیم سخت و بدون داشتن هیچگونه بیماری، کماکان نمی توانیم وزن خود را کاهش دهیم. فکر می کنید دلیل آن چیست؟ چون داشتن اضافه وزن برای ما منفعت دارد.

Vazn 4B 300x150 - پنج دلیل روانشناختی برای آنکه با وجود رژیم و ورزش وزن‎ کم نمی‎کنیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌های ایران، به نقل از روزیاتو، در اینجا به پنج مانع روانشناختی مهمی می پردازیم که با وجود داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، از کاهش اضافه وزن ما جلوگیری می کند.

۱- برایمان منفعت دارد!

بله اضافه وزن می تواند برای ما منفعت داشته باشد چون می توانیم آن را منشأ مشکلات مان بدانیم:

شریک عاطفی در زندگی مان نداریم؟

هنوز به شغل رویایی مان دست پیدا نکردیم؟

به هدف های زندگی مان نرسیده ایم؟

این راحت ترین راه است که مشکلات مان را به گردن چاقی بیندازیم چون اگر مشکلی وجود نداشت، واضح است که علت مشکلات ما به درون ما بر می گردد. البته هیچ کس نمی خواهد از خودش ناامید شود و دقیقا به همین دلیل است که حتی وقتی که مرتباً به باشگاه می رویم، وزن مان کم نمی شود. در حقیقت این ضمیر ناخودآگاه ما است که اجازه ی آن را نمی دهد.

۲- بهترین توجیه برای تنبلی ما است

همه ی ما ترجیح می دهیم کارهایمان را به روز، ماه یا سال بعد موکول کنیم. کسانی که چاق هستند تصمیم می گیرند برنامه هایشان را به زندگی بعدی، زمانی که لاغر و خوش اندام شدند موکول کنند. این بهترین توجیه است: «من می خواهم رقص یاد بگیرم اما نمی توانم چون چاق هستم. وقتی لاغر شدم از آن به بعد هر روز تمرین رقص می کنم و ستاره ی همه ی مهمانی ها می شوم. همه ی شما به من حسودی خواهید کرد! اما خدا را شکر حالا مجبور نیستم زیاد تمرین کنم. پس سر شب کمی می دوم و بعد با ذهنی آسوده می خوابم.»

۳- راهی برای جلب محبت و توجه دیگران است

چه کسی از نق زدن بدش می آید؟ بسیاری از آدم های اطرافمان دوست دارند به ما تسلی دهند، برایمان احساس تأسف کنند، دوستمان داشته باشند، از ما مراقبت کنند و در نهایت ما خودمان را در مرکز این جهان ببینیم. داشتن رژیم سخت و یک مربی سر سخت، دلایل خیلی خوبی برای نق زدن های روزانه ی ما هستند. پس چرا آن ها را از دست بدهیم؟

۴- شیوه ای برای فرار از افکار و احساسات ناخواسته است

تا به حال متوجه شده اید بعضی افراد وقتی مضطرب هستند حتی اگر در رژیم باشند پرخوری می کنند؟ علت این مسأله آن است که آن ها در درک احساسات واقعی شان ناتوان هستند، به خصوص اگر از کودکی به آن ها پنهان کردن احساسات شان را یاد داده باشند؛ مثلا: «گریه نکن! غر نزن! تو دیگر بزرگ شده ای!» به همین دلیل است که گاهی مثلا احساس گرسنگی را با احساس اضطراب اشتباه می گیرند. در نتیجه، به جای آنکه به یک روان درمانگر مراجعه کنند تا به آن ها مواجهه با احساسات شان را آموزش دهد، علیرغم درخواست های مربی شان، به یک یخچال مراجعه می کنند!

۵- روشی برای حل نکردن مشکل عزت نفس است

نداشتن عزت نفس کافی، یکی دیگر از موانع روانشناختی برای کاهش وزن است. اگر کسی با یک متخصص تغذیه مرتباً درباره ی “ران های قشنگش” صحبت کند یا بگوید: «لپ های بزرگم ویژگی خاص من هستند» او در حقیقت به طور ناخودآگاه انتخاب کرده است تا وضعیت فعلی اش را ادامه دهد. این نکته در مورد مسأله ی ژنتیک هم صدق می کند؛ مثلا: «مادرم چاق بود، من هم هستم.» بسیار خوب، اگر می خواهید پیرو ژنتیک چاقی در خانواده تان باشید، انتخاب با خودتان است و نیازی به شکنجه ی خودتان با رژیم و ورزش نیست. با این حال، دانشمندان مدعی هستند چاقی ژنتیکی چاره ناپذیر نیست و تنها زمینه ساز چاقی است. پس از افکار منفی دوری کنید. اگر می خواهید مشکلی را حل کنید، واقعا حلش کنید و دیگر به عقب نگاه نکنید.

گردآوری: گروه خبری ترکمن‌نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز