امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    108083

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:43 | ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

سد چایلی 300x201 - ۴ هزار روستایی جوار سدچایلی مراوه گلستان: دولت جهادی مشکل ۱۵ ساله ما را حل کندترکمن نیوز:  حدود چهار هزار نفر از اهالی ۶ روستای “قربان پیکار، سوزش، ساری قمیش، شورجه، قره قاشلی و خوجه گلدی” شهرستان مراوه‌تپه گلستان برای پایان یافتن بلاتکلیفی ۱۵ ساله برای کوچ یا ماندن در زادگاه خود به تصمیمات رییس جمهور در این استان چشم امید بسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  اهالی این روستاها از سال ۸۵ که طرح مطالعات احداث سد خاکی چایلی با حجم آب قابل تنظیم ۲۲۸ میلیون متر مکعب در محدوده محل زندگی آن‌ها آغاز شد از سوی وزارت نیرو در طرح کوچ قرار گرفتند و به همین دلیل اجازه ساخت و ساز جدید به آنها داده نشد و دستگاه‌های خدماتی نیز مکلف به عدم ارائه خدمات جدید به اهالی این روستاها شدند.

اهالی این روستاها به سبب مزایایی که برای ساخت سد چایلی از جمله تامین بخشی از آب شرب اهالی، آب مورد نیاز احشام و اراضی کشاورزی منطقه اعلام شده بود، آمادگی خود را با اجرای طرح کوچ اعلام کردند.

ساکنان این روستاها که شغل غالب آنها کشاورزی و دامداری است، تصور نمی‌کردند که ساخت سد چایلی به سبب مشکلات مالی و اعتباری حرکت لاک پشتی پیدا کند و بلاتکلیفی ۱۵ ساله برای اجرای طرح کوچ، زندگی آنها را دستخوش مشکلات و سختی‌های زیاد کند.

سختی‌ها و مشکلات زندگی برزخ‌گونه اهالی ۶ روستای مراوه‌تپه در سال ۹۸ و ۹۹ به سبب وقوع سیل و زلزله و آسیب دیدن بخشی از واحدهای مسکونی که اجازه تعمیر و بازسازی آن را نداشتند بیشتر شد و به قرار گرفتن در طرح کوچ از دریافت کمک‌های دولت نیز محروم بودند و این شرایط ادامه زندگی را برای آن ها سخت‌تر و سخت‌تر می‌کرد.

وضعیت واحدهای مسکونی نا ایمن طرح کوچ در مراوه‌تپه

پیگیری‌ها و مراجعات مکرر اهالی به ادارات و نهادها دولتی و حاکمیتی برای تعیین تکلیف شدن راه به جایی نبرد و اکنون تمام امید آنها به رییس جمهور انقلابی و جهادی دولت سیزدهم است تا آنها را از بلاتکلیفی ۱۵ ساله نجات دهد.

رییس جمهور امروز جمعه با همراه شماری از وزرا در قالب شانزدهمین سفر استانی دولت به استان گلستان سفر کرد.

اهالی این روستاها حتی درخواست دارند رییس جمهور در سفر به گلستان سری به محل زندگی آنها بزند و از نزدیک وضعیت سخت گذران زندگی در این روستاها را ببیند و دستور پایان این بلاتکلیفی را صادر نماید.

یکی از اهالی روستای “ساری قمیش” که شرایط بلاتکلیفی و محروم بودن از خدمات دولتی، سختی‌های زندگی آن ها را دوچندان کرده به خبرنگار ایرنا گفت: از ۱۵ سال قبل که در طرح کوچ قرار گرفتیم اجازه هیچ ساخت و سازی به اهالی داده نشد حتی به افرادی که درحال ساخت خانه بودند یا خانه آنها ساخته شده بود نیز انشعاب آب و برق ندادند.

احمد حاجیلی دوجی عضو شورای این روستای ۵۰۰ نفره افزود: به خاطر در طرح کوچ قرار داشتن روستا مسوولان دستگاه‌های خدماتی حتی به خانه بهداشت روستا که ۱۲ سال از ساخت آن می‌گذرد، اشنعاب برق ندادند.

وی اضافه کرد: مشکلات اهالی روستا با وقوع سیل و زلزله در سال ۹۸ مضاعف شد زیرا تعدادی از خانه های اهالی براثر این دو واقعه طبیعی دچار خسارت شد اما باز هم مسوولان نه تنها به اهالی اجازه تعمیر یا بازسازی مسکن را ندادند بلکه آنها را از دریافت خدمات دولتی که به سیلزدگان و زلزله زدگان تعلق می‌گرفت، محروم کردند.

حاجیلی دوجی ادامه داد: واقعا تحمل این شرایط برای مردم این روستا و پنج روستای دیگر طرح کوچ سخت شده و اکنون تنها امید مردم به دولت جهادی و انقلابی آیت الله رییسی است تا با دستورات خویش اهالی را از برزخ بلاتکلیفی خارج نماید.
های سد چایلی 300x194 - ۴ هزار روستایی جوار سدچایلی مراوه گلستان: دولت جهادی مشکل ۱۵ ساله ما را حل کند

وضعیت راه دسترسی روستاهای طرح کوچ مراوه‌تپه

یکی از بانوان خانه دار این روستا گفت: به سبب قرار گرفتن این روستادر طرح کوچ بسیاری از جوانان به خاطر نبود شغل و کار از روستا به سایر شهرها و استان‌ها مهاجرت کردند و خودشان و بعضا خانواده‌های آنها دچار آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد شدند.

نعیمه حاجیلی دوجی افزود: مسوولان باید به فکر مردم باشند آنها هیچ گناهی ندارند یا طرح کوچ را اجرا کنند یا به اهالی اجازه ساخت و ساخت و بهره‌مندی از خدمات ادارات و نهادها را بدهند.

وی اضافه کرد: بسیاری از جوانان روستا ازدواج کردند اما به خاطر نداشتن اجازه ساخت و ساز نتوانستند از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند و مجبور شدند یا در خانه کوچک پدری خود زندگی کنند و یا مهاجرت نمایند.

این بانوی خانه دار ادامه داد: با اینکه بسیاری از روستاهای مراوه تپه از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند اما به اهالی این روستاها گاز رسانی نشد و مشکلات زندگی را برای آنها بویژه در فضل زمستان بیشتر گردید.

همچنین امان‌محمد قلیچی عضو شورای روستای قربان‌پیکار نیز به ایرنا گفت: زمانی که مسوولان قصد داشتند سد چایلی را احداث کنند، ۶ روستا واقع در کاسه سد را در طرح کوچ قرار دادند و اجازه ساخت و ساز به آنها ندادند و این موضوع مشکلات زندگی را برای آنها سخت کرد.

وی افزود: با گذشت ۱۵ سال هنوز سد چایلی ساخته نشده و پیشرفت فیزیکی آن به ۲۰ درصد هم نرسید از طرفی مسوولان طرح کوچ اهالی را اجرا نکردند تا مردم در بلاتکلیفی بسر ببرند.

قلیچی اضافه کرد: همه امید اهالی این ۶ روستا به سفر آیت الله رییسی به استان گلستان است و ما از ایشان تقاضا داریم تا به وضعیت اهالی رسیدگی و دستورات لازم را بدهند تا مردم بیش از این دچار سختی و مشقت نباشند.

خلوت گرگانلی دوجی دهیار روستای خوجه گلدی نیز به ایرنا گفت: به سبب طرح کوچ بودن روستا از ۱۵ سال قبل هیچ خدماتی به اهالی داده نمی‌شود حتی شبکه گاز رسانی که از حوالی روستای ما عبور کرده اما به اهالی روستای ما گاز رسانی نشد و آنها باید همچنان با نفت و گازوییل و بوی نامطبوع آن روزگار سپری کنند.

وی افزود: مردم این روستا و دیگر روستاهای طرح کوچ ۱۵ سال است که نمی‌توانند از تسهیلات بنیاد مسکن برای ساخت خانه یا بهسازی آن حتی پس از وقوع سیل و زلزله سال ۹۸ استفاده کنند و جوانانی که ازدواج می کنند نیز مجبورند در منزل پدری خود سکونت داشته باشند.

یوسف حاجیلی دوجی دهیار روستای قره قاشلی نیز به ایرنا گفت: بلاتکلیفی اهالی روستا آنها را کلافه کرده و با وجود اینکه در هر دوره مسوولان جدید می‌آیند و وعده و شعار می‌دهند که مردم را از این وضعیت خارج کنند اما در هنگام عمل می‌گویند بودجه نداریم.

وی بیان داشت: تمامی کوچه و خیابان‌های روستاهای طرح کوچ به سبب اجرانشدن طرح هادی، خاکی و شنی است و در تابستان و زمستان مشکلاتی زیادی را برای اهالی ایجاد می‌کند.

عاشورمحمد حاجیلی دوجی دهیار روستای شورجه نیز تنها مطالبه مردم این روستا و پنج روستای دیگر واقع در طرح کوچ سد چایلی را خارج کردن مردم از بلاتکلیفی دانست و ابراز امیدواری کرد با سفر آیت الله رییسی به گلستان مشکل اهالی این شهرستان مرزی رفع شود.

عدم اجرای طرح هادی در روستاهای طرح کوچ مراوه‌تپه

در همین پیوند فرماندار مراوه‌تپه با تایید مشکلات و سختی‌های اهالی ۶ روستای “قربان پیکار، سوزش، ساری قمیش، شورجه، قره قاچلی و خوجه گلدی” این شهرستان که در طرح کوچ ساخت سد چایلی قرار دارند، گفت: روزی نیست که اهالی با مراجعه به ادارات و نهادهای خدمات رسان و یا بخشداری و فرمانداری از وضعیت خود گله‌مند نباشند.

لقمان قربانی افزود: انتظار اهالی برای تعیین تکلیف شدن درست است و پیگیری‌های لازم از دستگاه‌های متولی برای اجرای طرح کوچ انجام شده اما تامین اعتبار هزار میلیارد ریالی مورد نیاز برای این طرح و تکمیل سد چایلی به مساعدت ویژه از اعتبارات ملی دارد.

وی اضافه کرد: بیش از هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت تقریبی چهار هزار نفر در ۶ روستای طرح کوچ سکونت دارند که وضعیت مسکن آنها مناسب نیست و وقوع سیل و زلزله در سال ۹۸ برخی واحدهای مسکونی اهالی را غیرقابل سکونت کرده اما آنها مجبور به سکونت در چنین خانه‌هایی هستند.

فرماندار مراوه‌تپه ادامه داد: برای طرح کوچ اهالی یک قطعه زمین به مساحت ۴۰۰ هکتار از منابع طبیعی تامین شده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان درحال تهیه نقشه تفکیکی و انجام امور اداری آن است که باید در واگذاری زمین تسریع شود.

قربانی گفت: پیشرفت فیزیکی سد چایلی که پس از یک وقفه پنج ساله پس از انجام مطالعات آن در سال ۹۲ آغاز شد به ۲۰ درصد هم نرسیده و مسوولان وزارت نیرو باید به تکمیل این سد که برای منطقه مفید است، اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت مالی و جانی به مردم، تقویت سفره‌های زیرزمینی، تامین آب مورد نیاز حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی مراوه‌تپه و برخی اراضی پایین دست آن را از جمله اهداف ساخت سد چایلی برشمرد و گفت: تکمیل این سد و جابجایی ۶ روستای واقع در کاسه آن به حداقل هشت تا ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید مورد توجه متولیان وزارت نیرو و دولت قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز