امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    38876

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    20:00 | ۰۸ آبان ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

girl eating cake getty 300x150 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قندبهداشت و درمان-ترکمن نیوز- دانشمندان پی برده اند قند آنقدرها که تصور می کنیم برای سلامتی ما مضر نیست. علاوه بر این، مصرف اندکی قند برای عملکرد درست بدن ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، اما ما اغلب در خوردن بستنی، شکلات، شیرینی و دیگر مواد قندی افراط می کنیم. در نتیجه، وزن مان بالا می رود، پوست مان زودتر از موعد چروک می شود، جوش می زنیم و حتی به بیماری های خطرناکی مبتلا می شویم. در ادامه به تأثیر قند بر بدن می پردازیم، باورهای غلط درباره ی آن را بررسی می کنیم و می خواهیم ببینیم چطور می توان مصرف قند را کمتر کرد.

باور غلط ۱: مصرف قند باعث ابتلا به دیابت می شود

1 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

مصرف قند باعث ابتلا به بیماری دیابت نمی شود. این بیماری یا به صورت ژنتیکی به ارث می رسد یا در اثر بروز مشکلاتی در لوزالمعده به وجود می آید. این ادعا که قند به خودی خود برای سلامتی مضر است درست نیست. در حقیقت، مصرف روزانه ی قند به اندازه ی ۱۲ قاشق چایخوری هیچ پیامد منفی ای برای سلامتی ندارد.

باور غلط ۲: قند اعتیاد آور است

2 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

این باور عمومی که قند حتی از کوکائین هم اعتیاد آورتر است کاملا اشتباه است چون دانشمندان پی برده اند اگر کسی مصرف قند را کنار بگذارد، علائم ترک اعتیاد را نخواهد داشت. به علاوه، انسان هامصرف قند را به طور کامل کنار بگذارند چون این کربوهیدرات برای ادامه ی زندگی ضروری است.

باور غلط ۳: برای اینکه جوان بمانیم باید مصرف قند را کنار بگذاریم

3 1539167757 300x158 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

اگر در مصرف قند افراط کنید، مولکول های کلاژن موجود در پوست تان خشک و شکننده می شوند، در نتیجه از انعطاف پذیری پوست کم می شود. با این حال اگر مصرف قند را به طور کامل کنار بگذارید هم پوست تان خشک خواهد شد.

دو سلبریتی ای که در تصاویر بالا می بینید هم سن هستند. گوئینت پالترو (سمت راست) رژیم غذایی سالمی دارد و قند کمی مصرف می کند، در حالی که سوفیا ورگارا (سمت چپ) بارها گفته است علاقه ی زیادی به شیرینی جات دارد. هر دوی این بازیگران ۴۶ ساله هستند و این عکس ها در سال میلادی جاری گرفته شدند، اما نمی توان گفت که یکی از آن ها مسن تر ازدیگری به نظر می رسد. مهم ترین نکته این است که به بدن تان خوب گوش دهید و مقدار قندی که نیاز دارد را مصرف کنید.

در چه مواردی باید مصرف قند را کمتر کرد؟

4 1539167757 223x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

محدود کردن مصرف قند در مواردی ضروری است. جدا از دیابت و دیگر بیماری هایی که مربوط به تولید انسولین در بدن می شوند، در موارد زیر باید مصرف قند را محدود کنید:

  • باردار نشدن: دانشندان پی برده اند مصرف مواد قندی کیفیت تخمک ها را کاهش می دهد و احتمال باردار شدن را پایین می آورد.
  • دوران بارداری: تحقیقات جدید نشان داده است مادرانی که در دوران بارداری قند زیادی مصرف می کنند، خطر بروز آسم آلرژیک در آن ها بیشتر است.
  • پایین بودن توان جنسی: بالا بودن سطح گلوکز خون باعث کاهش تولید هورمون تستوسترون و در نتیجه کم شدن میل جنسی می شود.
  • عدم تمرکز: بالا بودن قند خون می تواند به مغ آسیب هایی دائمی وارد کند.
  • احساس تشنگی مداوم: نوشیدن بیش از اندازه ی آب یکی از نشانه های افراط در مصرف قند است.
  • خشکی و خارش پوست: بالا بودن قند خون می تواند باعث خشکی و خارش پوست شود.

۱- منبع دیگری برای تجربه ی احساس شادی انتخاب کنید

5 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

مصرف مواد قندی باعث تولید اندورفین یا همان هورمون شادی در بدن می شود. با این حال، شما می توانید این هورمون را از طریق فعالیت هایی مثل ورزش کردن هم در بدن تان تولید کنید.

پزشکان توصیه می کنند برای کودکان هم از روشی مشابهی استفاده کنید. برای آنکه بتوانید حواس کودک تان را از شیرینی جات پرت چیز دیگری کنید، باید فعالیت جالبی مثل بازی در پارک، تماشای فیلم در سینما و غیره را به او پیشنهاد کنید. فرزند شما هر چه خسته تر به خانه برگردد، احتمال آنکه شیرینی بخواهد کمتر می شود.

۲- مصرف پروتئین را از قلم نیندازید

6 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید. این ماده شما را سریع تر و به مدت طولانی تری سیر می کند. خوردن گوشت، ماهی و غذاهای دریایی را برای ناهار امتحان کنید.

۳- مزه ی دیگری را جایگزین مزه ی شیرین مواد قندی کنید

7 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

مزه ی متفاوت و قوی تری را جایگزین مزه ی شیرین مواد قندی کنید. می توانید از دارچین استفاده کنید. این ماده ی غذایی خوش بو و خوش طعم عناصر مفید زیادی دارد و می تواند قند خون را تنظیم کند.

۴- اضطراب را از خود دور کنید

8 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

در اغلب موارد، علت تمایل ما به خوردن شیرینی جات اضطراب است. سروتونین، منیزیم و ویتامین بی به غلبه بر اضطراب کمک می کنند. اگر متوجه شده اید که هنگام اضطراب سراغ مواد قندی می روید، به پزشک مراجعه کنید تا تعیین کند بدن شما به چه موادی نیاز دارد و مکمل های لازم را برایتان تجویز کند.

لوبیاها و دیگر انواع حبوبات منیزیم زیادی دارند (به ویژه بادام زمینی و سویا). ویتامین بی را هم می توان در مغزهای خوراکی (فندق و دانه ی کاج)، غذاهای دریایی و جگر گاو پیدا کرد. علاوه بر این ها، تا جایی که می توانید به خودتان استراحت دهید.

۵- ماهی های گوشت قرمز بخورید

9 1539167757 245x300 - ۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

به گفته ی متخصصان تغذیه اگر میل زیادی به خوردن شکلات دارید، احتمالا بدن تان سعی می کند از این طریق به شما بفهماند که کمبود کرومیوم دارد. برای آنکه متوجه شوید این مسأله درست است یا نه، می توانید ماده ی غذایی سالمی مثل کلم بروکلی یا ماهی های گوشت قرمز را امتحان کنید که حاوی ماده ی کرومیوم باشد.

 

منبع: rooziato.com/ نویسنده: گلریز برهمند

گردآوری: گروه خبری ترکمن نیوز

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز