امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    57143

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    19:50 | ۱۹ تیر ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

مهدی آخوند حبیبلی 1 300x187 - وقتی سیل پیکر مادر دو شهید را به مزار شهدای گمنام کشاندتورکمن نیوز: مهمان ناخوانده سیل در گلستان موجب شد تا مزار شهدای گمنام تنها مکان برای اقامه نماز بر پیکر مادر شهیدان حبیب‎لی باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ می‎خواهیم روایت فتح آب را برایتان تعریف کنیم فتحی که منجر به حل مشکل سیلاب در آق‎قلا نشد بلکه باعث شد پیکر مادر شهیدی در کنار دو فرزندش آرام بگیرد.

در زمانی که همه در تب و تاب عید نوروز هستند، خانه آب و جارو شده و زنان ترکمن شیرینی‎ و نان‎های محلی پخت می‎کردند و برای شادی اموات خود خیرات و صدقات می‎دادند و در خانه عود می‎سوزاندند تا بوی خوب در خانه استشمام شود و اموات از پاکیزگی و بوی خوش خانه فرزندانشان، شاد ‎شوند.

در میان لحظه‎شماری زنان، مردان و کودکان برای تحویل سال نو تقدیر در ترکمن‎صحرا و در منزل شهیدان حبیب‎لی به‎گونه‎ای دیگر رقم خورد و اهالی این خانه عیدی متفاوت را تجربه کردند.

ثانیه‎های عمر که به خط پایان برسد دیگر زمان و مکان نمی‎شناسد، بالاخره فصل فراق و جدایی به سر رسید و شکوفه‎های وصال جوانه زدند تا مادری پس از سال‎ها فراق به فرزندان شهیدش بپیوندد.

خانواده شهیدان حبیب‎لی سه ساعت مانده به نوروز 1398 عزادار مادر ایثارگر خود شدند و «آنه سلطان آق» مادر شهیدان حبیب‎لی در آغازین روزهای بهاری دعوت حق را لبیک گفت.

مهدی آخوند حبیبلی 3 300x187 - وقتی سیل پیکر مادر دو شهید را به مزار شهدای گمنام کشاند

اما این تنها خبر تلخ روزهای پایانی سال 1397 برای خانواده حبیب‎لی نبود، در حالی که خانواده شهیدان حبیب‎لی برای برگزاری مراسم تشییع و تدفین مادر شهید خود آماده می‎شدند سیل ویرانگر صحرای ترکمن را درنوردید و گویا می‎خواست همه خانه شهیدان حبیب‎لی را در آغوش بگیرد این سیل مانع از آن شد که بر روی زمین پیکر مادر شهیدان تشییع شود و شاید ارزش این مادر بر این بود که پیکرش بر آب به لقای حق بپیوندد.

حاج مهدی آخوند حبیب‎لی همسر این بانوی فداکار و پدر شهیدان حبیب‎لی از نخستین روز سیل و تشییع پیکر همسرش می‎گوید که در ادامه از نظر می‎گذرانید؛

صحبتش را با قدردانی از گروه‎های جهادی آغاز کرد و گفت: پس از سیل گروه‎های جهادی از تمام نقاط کشور به کمک ما آمدند و اگر کمک جهادگران و سپاه نبود در تخلیه سیلاب و گل و لای به مشکل برمی‎خوردیم.

وی ادامه می‎دهد؛ وحدت و همدلی که رهبر معظم انقلاب همیشه بر آن تأکید دارند همیشه وجود داشت و بر زبان‎ها جاری بود اما سیل گلستان باعث شد تا نعمت وحدت آشکار شود و همه دیدند که وحدت چقدر کارایی دارد و گره‎گشا است.پدر شهیدان حبیب‎لی معتقد است در حادثه سیل برادران اهل تشیع در کمک و یاری به سیل‎زدگان از اهل تسنن پیشی گرفتند و از جان و مال خود گذشتند.

حبیب‎لی می‎افزاید؛ بعد از وقوع سیل 38 نفر از خانواده‎ام به مدت 23 روز در طبقه فوقانی یک خانه زندگی کردیم و رفت و آمد در آن تنها با قایق ممکن بود و به امکاناتی مانند خوراک، سرویس بهداشتی و … به سختی دسترسی داشتیم.

وی اعتقاد دارد هلال احمر در سیل اقداماتی را انجام داده اما در خدمت‎رسانی آنها به سیل‎زدگان عدالت رعایت نشده است، از طرفی برخی جاها کمک‎ها به هدر رفته است و به جای آنکه افراد واجدالشرایط کمک‎ها را دریافت کنند افراد دیگر کمک گرفتند.

پدر شهیدان حبیب‎لی تصریح می‎کند؛ همسرم در روز اول وقوع سیل و در نخستین روز از فروردین‎ماه از دنیا رفت و سه ساعت قبل از سیل رحلت کرد.

مهدی آخوند حبیبلی 2 300x187 - وقتی سیل پیکر مادر دو شهید را به مزار شهدای گمنام کشاند

حبیب‎لی ادامه می‎دهد؛ پس از رحلت همسرم و با وقوع سیل ما آشفته شدیم و سراسیمه پیکر را با تابوت به پشت بام بردیم، از هلال احمر یک قایق دو نفره و یک پلاستیک برای ما فرستادند تا پیکر مرحومه موقتاً در سردخانه نگه داری شود اما من اجازه ندادم همسر مرحومم در سردخانه نگه‎داری شود.

وی یادآور می‎شود؛ تصمیم گرفتم موضوع را با سپاه در میان بگذارم، خوشبختانه فرمانده سپاه شهرستان همکاری بسیار خوبی با ما داشت ما برای انتقال جنازه، دو قایق و یک ماشین شاسی بلند درخواست کردیم، برای خواندن نماز میت تمام مساجد غرق در سیلاب بود که در مزار شهدای گمنام شهرستان نماز میت را اقامه کردیم.

 پدر شهیدان حبیب‎لی می‎گوید؛ آنجا که پیکر همسرم را با قایق می‎بردیم این سخن امام راحل که فرمودند «اگر سپاه نبود کشور نبود، کاش من هم یک پاسدار بودم.» به ذهنم آمد و با خودم گفتم امام راحل حق داشت، در واقع این جمله امام خمینی (ره) از قرآن نیست اما ارزش آن از آیه قرآن هم کمتر نیست.

حبیب‎لی ادامه می‎دهد؛ 23 روز در طبقه دوم منزل مسکونی زندگی کردیم و بعد از تخلیه سیلاب، در حیاط منزل چادر زدیم و به مدت سه روز مراسم ختم را برای مادر دو شهید برگزار کردیم.

وی یادآور می‎شود؛ دو فرزندم شهید شدند که فرزند دومم طلبه و  قاری و حافظ پنج جز قرآن کریم بود در آن زمان یک فرزند هر خانواده شهید از سربازی معاف بود اما ارازمحمد به جبهه رفت و حاضر نشد از این سهمیه استفاده کند و از سربازی بگذرد، او می‎گفت:«خونم از کسانی که شهید می‎شوند غلیظ‎تر نیست».

پدر شهیدان حبیب‎لی با اشاره به اینکه فرزند طلبه‎ام قرآن را به زیبایی تلاوت می‎کرد، می‎افزاید، شهادتش باعث افتخار ما است اما حسرتم از این است که چرا صوت زیبایش را هنگام تلاوت قرآن ضبط نکردم.

حبیب‎لی ادامه می‎دهد؛ فرزند اولم عبدالرحمن بسیار پرتلاش و اهل کار بود، آن زمان قالیچه و پشتی درست می‎کردیم، دو ماشین را به وی سپرده بودم، همچنین رسیدگی به سه اسب مسابقه‎ای و چند گاو شیری را به تنهایی برعهده داشت.

وی ابراز می‎کند، عبدالرحمن فرد بسیار دلرحم با محبت و اهل کار بود در ماه رمضان حتی یک روز روزه‎اش قضا نمی‎شد و همیشه به نماز اول وقت اهتمام داشت.

پدر شهیدان حبیب‎لی با بیان اینکه عبدالرحمن از 15 سالگی شروع به کار کرد، بیان می‎کند؛ او به امام رضا (ع) ارادت ویژه‎ای داشت و دوستان و کارگران خود را به حرم امام رضا (ع) می‎برد و یک هفته آنها را نگه می‎داشت، اهل دستگیری از نیازمندان بود و برای افراد مستحق پوشاک و کفش تهیه می‎کرد.

حبیب‎لی می‎گوید؛ بعد از شهادتش پول‎های زیادی از طرف دوستانش برای ما می‎آوردند که ما قبول نکردیم اما می‎گفتند که این پولی است که شهید بزرگوار قبل از شهادتش به سربازان بدون مرخصی داده است.

وی می‎افزاید؛ من هفت فرزند دارم خداوند از بین آنها دو فرزندم را انتخاب کرده است که بسیار بااخلاق و مهربان بودند، در واقع خداوند شهدا را گلچین می‎کند و بهترین‎ها برای شهادت انتخاب می‎شوند.

 

منبع: فاطمه رائیجی- فارس

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز