امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    100448

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:23 | ۰۴ شهریور ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

آق 300x229 - هنرمند و دارنده نشان زرین رشته زیورآلات سنتی ترکمن و اهل گنبدکاووس درگذشتترکمن نیوز:  غلام آق هنرمند و پیشکسوت رشته زیورآلات سنتی ترکمن اهل گنبدکاووس و دارنده دکتری افتخاری این رشته به دلیل کهولت سن امروز پنجشنبه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس به ایرنا گفت: این هنرمند فقید مرداد امسال موفق به دریافت نشان ملی همای زرین در رشته زیورآلات سنتی ترکمن در نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران شده بود.

مریم آق‌آتابای افزود: مرحوم غلام آق باتجربه ۷۰ ساله در تولید، توسعه، ترویج و آموزش رشته زیورآلات ترکمن خدمات ارزنده‌ای به جامعه صنایع‌دستی عرضه داشته و اساتید شاخصی را به‌منظور حفظ این هنر – صنعت تربیت‌ کرده بود.

وی اظهارداشت: این هنرمند پیشکسوت متولد سال ۱۳۱۷ در گنبدکاووس همچنین مدرک درجه یک هنری معادل مدرک تحصیلی دکتری رشته ساخت زیورآلات سنتی ترکمن را در سابقه فعالیت حرفه‌ای خود داشت.

به گفته وی این هنرمند به دلیل کهولت سن ظهر امروز در بیمارستان شهدای گنبدکاووس دارفانی را وداع گفت.

گنبدکاووس هشت هزار هنرمند فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی و فرش ترکمن دارد که پنج هزار و ۴۸۱ نفر از آنان به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند.

زیورآلات ترکمن که به طور عمده شامل زیورآلات زنان این قوم است توسط تعداد معدودی از صنعتگران ترکمن ساخته می‌شود و با توجه به اینکه جنس این زیورآلات معمولا از نقره است به صنعت زیورسازی ترکمن، نقره‌کاری نیز می‌گویند.

این نوع از زیورآلات علاوه بر نقره، از فلزات کم‌ارزش‌تر آلیاژی مانند برنج و ورشو نیز درست می‌شود که ارزش آن‌ها کمتر است و همچنین در زیورهای نقره‌ای از ورقه‌های طلا و آب‌ طلا نیز استفاده می‌شود.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز