امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    86244

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    7:30 | ۰۹ آذر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

نارس؛ میوه تلخ عدد ۹ 300x180 - نوزادان نارس؛ میوه تلخ عدد ۹ترکمن نیوز:  اصرار به زایمان در آخرین تاریخ رُند قرن چهارده شمسی با وجود احتمال بروز خطر برای مادر و تولد نوزادان نارس، پزشکان زنان و زایمان گنبدکاووس را با تقاضاهای پرشمار انجام سزارین در تاریخ‌ ۹۹/۹/۹ مواجه کرد.

خبرنگار ایرنا با حضور در مطب‌ چند پزشک متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس و صحبت با آنان و زنان حاضر در اتاق انتظار، موضوع زایمان تقویمی را مورد بررسی قرار داد که در نتیجه مشخص شد زنان باردار تمایل زیادی برای انجام عمل سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ به دلیل خاص بودن این تاریخ دارند.

طبق بررسی‌ میدانی انجام شده بیشتر افراد متقاضی زایمان در تاریخ لاکچری و انجام زایمان تقویمی از طبقه متوسط و مرفه با تحصیلات بالا هستند که داشتن فرزندانی با تاریخ تولد خاص را مایه افتخار می‌دانند.

یکی از زنان باردار حاضر در سالن انتظار مطب‌ پزشک متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس گفت: خاص بودن تاریخ تولد فرزندم برایم اهمیت ندارد اما اطرافیان بویژه اعضای خانواده بر انجام آن تاکید دارند و همین موضوع باعث شد تاریخ زایمان را برای همزمانی با ۹ آذر به تعویق بیندازم.

این فرد که خود را “مریم – ق” معرفی کرد، ادامه داد: پزشک معالجم بارها هشدار داد که به دلیل قرارداشتن در پایان هفته چهلم بارداری، رشد جنین کامل شده و باید زایمان کنم اما به تاکید خانواده همچنان بچه را چند روز دیگر نگه‌داشته و میخواهم در روز نهم آذر فرزندم را به دنیا بیاورم.

زن باردار دیگری گفت: تمایل زیادی دارم که نخستین فرزندم را در تاریخ نهم آذر امسال به دلیل خاص بودن آن به‌دنیا بیاورم و به چند پزشک هم مراجعه کردم اما همه آن‌ها به دلیل کامل نشدن رشد جنین مخالف این کار هستند.

“نرگس – ص” در مورد احتمال تولد نوزاد نارس به دلیل زایمان ناشی از کامل نشدن رشد جنین گفت: خیلی از دوستانم فرزند خود را زودتر از موعد به‌دنیا آوردند و مشکلی هم برای مادر و نوزاد بوجود نیامد و طرح این موضوع بازار گرمی پزشکان برای گرفتن پول بیشتر است.

چند پزشک متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس هم در گفت و گو با ایرنا، نظرات کارشناسی خود را در مورد درست یا غلط بودن تقاضای والدین برای زایمان تقویمی از جمله در ۹ آذر امسال مطرح کردند.

دکتر پروین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به قبول تقاضا برای زایمان زودتر از موعد در تاریخ‌های خاص گفت: پذیرش زیاد زنان باردار برای زایمان زودتر از موعد، علاوه بر احتمال عفونت بیمارستانی، نگرانی برای ابتلا به ویروس کرونا در محیط درمانی را هم افزایش می‌دهد.

وی افزود: برخی پزشکان ۱۵ تا ۲۰ مورد نوبت برای بستری و انجام سزارین در تاریخ نهم آذر دارند که در کنار موارد ضروری زایمان در این تاریخ، باعث شلوغی بیمارستان‌ها می‌شود.

علیزاده به پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه کرد در شرایط فعلی برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از زایمان زودرس، زنان باردار را نسبت به عوارض این اقدام توجیه کرده و از آنان بخواهند در زمان واقعی و به‌دور از نگرانی فرزند خود را بدنیا آوردند.

وی با اشاره به اینکه برای انجام سزارین باید حداقل ۳۸ هفته کامل از بارداری مادر گذشته باشد، گفت: انجام سزارین زودتر از این تاریخ باعث تولد نوزاد زودرس با مشکلات تنفسی، احتمال ابتلا به بیماری زردی و دارای هوش پایین شده و مادران را هم با مشکل خونریزی بعد از زایمان مواجه می‌کند.

دکتر آتوسا مجاهدیه یکی دیگر از متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس گفت: به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های درمانی از زنانی که به صورت عادی در ۹ آذر نوبت زایمان داشتند خواستم برای جلوگیری از شلوغی بیمارستان‌ها و حفظ سلامت خود و نوزاد، تاریخ زایمان‌ را به یک روز بعد و یا قبل از این تاریخ تغییر دهند که با موافقت خیلی از والدین همراه شد.

در همین پیوند سرگروه پزشکان متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس هم به خبرنگار ما گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا ۲۵ تخت بستری با حفظ فاصله مناسب میان بیماران در بخش جراحی زنان و زایمان بیمارستان شهدای شهرستان تدارک دیده شده که با توجه به علاقمندی زوج‌های جوان برای تولد نوزادان در ۹ آذر احتمال می دهیم بخش زیادی از این تخت‌ها اشغال شود.

دکتر پریسا انصافی اظهار داشت: خیلی از زنان باردار که چند هفته تا زمان واقعی رشد کامل نوزاد و زایمان‌ آن ها باقی مانده پزشکان را با بهانه‌های مختلف مانند کم شدن حرکت جنین و یا خون‌ریزی برای سزارین در تاریخ خاص تحت فشار می گذارند که در صورت زایمان مشکلات تنفسی برای نوزاد ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز