امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    80980

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:00 | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

«وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» 200x300 - نمایش مقاومت و سرود همدلی ترکمن‌ها در «وقت جنگ دوتارت را کوک کن»ترکمن نیوز:  کتاب «وقت جنگ دو تارت را کوک کن» نوشته یوسف قوجق نمونه ادبیات فاخر و قرینه‌گی تاریخ و ادبیات است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  رمان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» نوشته یوسف قوجق اثری است که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این کتاب روایتی از مقاومت و همدلی است در یک قوم.

کتاب «وقت جنگ دو تارت را کوک کن» قرار است نمایش مقاومت و سرود همدلی قوم ترکمن باشد؛ قومی که بخشی از آداب، فرهنگ و سنن سرزمین ایران را در سینه‌اش، نسل به نسل منتقل کرده است.

شاید اگر دلاوری‌های این قوم در «گوگ تپه» به وقوع نمی‌پیوست و آن‌ها با از خود گذشتگی در مقابل آن ژنرال سرخ مو (اسکوبلف) به خاک و خون کشیده نمی‌شدند، اکنون تاریخ  ایران و قوم ترکمن نمی‌توانست قضاوتی این چنین سترگ را بر پیشانی‌اش ثبت کند. هر چند ترکمن خود تاریخی به عظمت تاریخ آدم بر گستره این سرزمین دارد.

«وقت جنگ دو تارت را کوک کن» نوشته یوسف قوجق است. ترکمن‌های قلعه گوگ تپه به رهبری «تیکمه سردار» و جوانانی ازخودگذشته صف آرایی می‌کنند تا دشمن روسی تا دندان مسلح را با خون داغ خود شکست بدهند.

در سال‌های ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۲ هجری شمسی قشون روس تزاری بعد از تصرف قفقاز و آذربایجان متوجه نواحی شرقی دریای خزر می‌شوند. بسیاری از مناطق سمرقند، تاشکند، بخارا و خیوه را تصرف کردند و کم‌کم متوجه صحرایی به نام صحرای «ترکمن» در شمالی‌ترین نقطه ایران ـ که یک سمت آن دریای خزر و سمت دیگرش دشتی وسیع، دارای کوه، بیابان و مراتع سرسبز است ـ شده‌اند. لشکرکشی آغاز می‌شود. بی آن که از شجاعت و غیرت مردم آن دیار، کمترین را بدانند.

در کتاب «وقت جنگ دو تارت را کوک کن» حرکت سیال داستان باعث می‌شود تا مخاطب با همذات‌پنداری با شخصیت‌ها و فضای حاکم بر محیط  اتفاقات، تجربه‌ای از نزدیکی ذهن به وقایع حسی را تجربه کند. زیرا نویسنده در هر صفحه با شرح وقایع و استفاده از عنصر توطئه در داستان، لحظه‌ای مخاطبش را رها نمی‌کند.

در واقع می‌توان گفت نویسنده دیواری طولانی از داستان را از ابتدا تا انتهای وقایع بنا نهاده که در هر صفحه به جای کلمات، تصاویر را بر آن به نمایش گذاشته است.

در کتاب «وقت جنگ دو تارت را کوک کن» همه شخصیت‌ها قهرمان زمانه خود هستند؛ زیرا نویسنده خون هیچ کدام را رنگین‌تر از خون دیگری نمی‌داند، یا لااقل این حس توسط مخاطب دریافت می‌شود. همه آن‌ها پهلوان و خالق ماندگاری قوم ترکمن هستند. حتی دو تاری که نویسنده از آن به عنوان نماد استفاده کرده است، رگی پرخون دارد. گاه از مظلومیت مردم ترکمن غمگنانه نوایی دارد و گاه در رثای شجاعتشان شوری وصف‌ناشدنی؛ تا جایی که این شور و شجاعت سدی می‌شود در مقابل توسعه‌طلبی‌های روسیه تزاری (بعد از معاهده ترکمانچای) و به عبارتی پاسداری از تمامیت ارضی ایران.

کتاب «وقت جنگ دو تارت را کوک کن» نمونه ادبیات فاخر و قرینگی تاریخ و ادبیات است.

گردآوری: گروه بین الملل ترکمن نیوز
https://turkmensnews.com
منبع: farsnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز