امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    111931

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:21 | ۰۷ تیر ۱۴۰۱

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ایران قزاقستان 300x193 - نمایشگاه اختصاصی ایران در قزاقستان؛ نقشی که گلستان باید ایفا کندترکمن نیوز:  برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در قزاقستان در یازدهم ماه جاری و حضور فعال شرکت های گلستانی در این رویداد تجاری می تواند فصل نوینی پیش روی بازرگانان ،تجار و فعالان حوزه دانش بنیان این استان مرزی قرار داده تا زمینه دستیابی به بازارهای جدید خارجی، توسعه و رونق اقتصادی را فراهم سازد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  به همت شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری و با همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان، چهار روز دیگر (یازدهم تا سیزدهم ماه تیر) نمایشگاه اختصاصی ایران در شهر آلماتی قزاقستان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آلماتی(آتاکنت اکسپو) برگزار می شود.

در همین راستا و بر اساس اعلام معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این نمایشگاه بین المللی در زمینه های نفت- گاز- پتروشیمی- صنایع و مصالح ساختمانی-خدمات فنی و مهندسی – انرژی (آب و برق)، کشاورزی- صنعت و ماشین آلات، شوینده، آرایشی بهداشتی- گردشگری- لوازم خانگی- مبلمان و صنایع چوب- فرش و موکت، مواد و صنایع غذایی- دام و طیور، خودرو و قطعات خودرو پذیرای فعالان اقتصادی برگزار می شود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برگزاری چنین رویداد اقتصادی فرصتی بسیار مناسبی برای تجار گلستانی است که بتوانند با برنامه ریزی اصولی ظرفیت های موجود مربوط این استان را به آن کشور معرفی کنند.

لزوم داشتن نقشه راه برای تصاحب بازارهای اوراسیا

حضور بازرگانان گلستانی اگر با برنامه ریزی و وجود نقشه راه برای تصاحب بازارهای اوراسیا به ویژه قزاقستان همراه باشد می تواند به عنوان پیشران جدی برای توسعه بیش از پیش تبادلات تجاری بین ۲ کشور ایران و قزاقستان باشد.

گلستان به سبب بسیاری از ویژگی ها از جمله مسافت اندک با قزاقستان، برخورداری از کریدورهای ریلی و هوایی ، زندگی ده ها هزار قزاق در گلستان از ظرفیت های بیشتری نسبت به سایر استان ها برای ارتقای مراودات تجاری برخوردار است که استفاده از فرصت بسیاری از تنگناها و چالش های اقتصادی این استان را برطرف خواهد کرد.

در همین پیوند، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: حضور ایران در این نمایشگاه اهرمی برای تحقق منویات و توصیه های رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه روابط با شرق قلمداد می شود.

لزوم استفاده حداکثری از این فرصت

غلامرضا منتظری اظهارداشت: به یقین توسعه مباحث اقتصادی با کشورهای اوراسیا مانند قزاقستان در سایر مناسبت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اعضای CIS با ایران اثرات مثبتی خواهد گذاشت.

وی گفت : حضور در نمایشگاه آلماتی از جمله فرصت‌های ارائه ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران به ویژه گلستان برای مردم و بازرگانان قزاقستان است که باید با برنامه ریزی دقیق از این فرصت استفاده حداکثری را ببریم.

منتظری تصریح کرد: حضور در نمایشگاه به سبب آنکه امکان تعاملات چهره به چهره را برای بازرگانان و تجار فراهم می‌کند و واسطه گری در آن به حداقل می‌رسد ثمرات بسیار و زودبازده ای برای کشور دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گلستان به سبب ساختار جمعیتی خاص خود و برخورداری از جمعیت چند صدهزار نفری ترکمن و قزاق می تواند به پیشران توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه مانند ترکمنستان قزاقستان و دیگر اعضای کشورهای عضو اوراسیا شود.

افزایش تبادلات تجاری و مالی

رییس اتاق بازرگانی گلستان هم افزود: قزاقستان یکی از شرکای تجاری خوب جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که تجار ایرانی به صورت فعال مشغول امور بازرگانی و تجارت هستند و کریدورهای ریلی و دریایی موجود می‌تواند تسهیل بخش توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور دوست و مسلمان باشد.

علی محمد چوپانی به برپایی نمایشگاه ایران در آلماتی قزاقستان اشاره و اضافه کرد: تولیدکنندگان، بازرگانان و شرکت های دانش بنیان گلستان با مساعدت و پشتیبانی مالی پارک علم و فناوری و شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد هزینه مربوط به شرکتهای فعال در حوزه دانش بنیان توسط پارک علم و فناوری و در بخش تولیدکنندگان و صنعتگران هم توسط شرکت شهرکهای صنعتی پرداخت خواهد شد.

چوپانی ادامه داد: بر اساس برنامه مقرر است امسال حداقل سه میلیون تن غلات از قزاقستان وارد جمهوری اسلامی ایران شود.

وی تصریح کرد: با توجه به عضویت وزارت جهاد کشاورزی در میز مشترک تجارت ایران و قزاقستان و تفاهم نامه بین ۲ کشور در سال جاری شاهد ورود ۲.۵ میلیون تن گندم و ۵۰۰ هزار تن جو، کلزا و سایر فرآورده ها به ایران خواهیم بود که بخش زیادی از این محصولات از اینچه برون وارد و پویایی و شکوفایی این منطقه را رقم می زند.

رییس اتاق بازرگانی گلستان گفت: در مقابل این واردات ، نیازمندی های قزاقستان مانند سیمان، کاشی، سرامیک ، انواع میوه جات، خشکبار و محصولات پتروشیمی از سوی ایران به سوی قزاقستان صادر خواهد شد.

چوپانی افزود: تسهیل روابط تجاری با قزاقستان و استمرار در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تبادلات تجاری و مالی ۲ کشور را به رقم ۲ میلیارد دلار در سال جاری افزایش دهند، در حالی که این عدد در سال گذشته فقط ۵۰۰ میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: به دلیل تحولات سیاسی روسیه و تحریم های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه این کشور، کشورهای اوراسیا علاقه مند هستند تا با واسطه ایران و از طریق گذرهای ریلی و دریایی محصولات خود را روانه بازارهای جهانی و مایحتاج و نیازمندی های خود را از بازار ایران تهیه کنند.

به گفته وی این نمایشگاه فرصت مغتنمی است تا تولیدات و محصولات صنعتی و دانش بنیان ایرانی و به ویژه گلستانی بتوانند بازار های جدیدی را برای خود خلق کنند.

ضرورت معرفی فرصت های سرمایه گذاری مشترک

رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان هم در گزارشی یادآور شد : برگزاری این نمایشگاه نشان از عزم و اراده سیاسی – اقتصادی ۲ طرف برای افزایش نقش‌آفرینی بخش خصوصی و توسعه روابط تجاری مشترک دارد.

امیر عابدی افزود: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های کشاورزی، معدن، مواد غذایی، ساختمان را به تجار و فعالان اقتصادی ۲ طرف معرفی کنیم.

وی به رفع یکی از موانع در توسعه روابط ۲ کشور اشاره کرد و گفت: امروز شاهد پروازهای مستقیم گرگان – آکتائو و تهران – آلماتی هستیم و به زودی پرواز مستقیم مشهد-آلماتی آغاز به کار خواهد کرد.

می توان نیازمندی های قزاق ها را تامین کرد

عابدی اظهارداشت : جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات نفت و گاز، صنایع شیمیایی، لوازم‌خانگی، صنعت ساختمان، صنایع معدنی، صنایع کشاورزی، زیست‌ فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان گام‌های مناسبی برداشته است و می تواند بخش زیادی از نیازمندهای قزاق ها را برآورده کند.

وی افزود : بخش خصوصی ایران در حوزه بهداشت و درمان، ساخت تجهیزات پزشکی، داروهای نوترکیبی و صادرات آن نیز آمادگی همکاری است.

منطقه آزاد اینچه برون آماده سرمایه گذاری مشترک است

عابدی با بیان اینکه فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه زیرساخت‌های بنادر شمالی نظیر پایانه‌های صادراتی در بنادر کوریک و آکتائو و همچنین در حوزه توسعه کشتی‌های رورو برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد، گفت: در منطقه آزاد اینچه برون و منطقه آزاد سرخس آماده سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های لجستیکی هستیم.

وی با ابراز امیدواری بر حل مشکلات بانکی و صدور روادید تجاری تأکید کرد و گفت : با رفع موانع موجود دستیابی به عدد یک میلیارد دلار در حجم تجارت ۲ کشور دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش ایرنا ، نمایشگاه اختصاصی ایران در آلماتی قزاقستان یازدهم تا سیزدهم ماه تیر امسال به همت شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری و با همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه دوم تا چهارم جولای ۲۰۲۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آلماتی (آتاکنت اکسپو) برگزار خواهد شد.

جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.

استان مرزی گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

گلستان از نزدیک ترین استان‌های ایران به قزاقستان است که در صورت دست یابی به بازار این کشور می تواند به سبب کمی بعد مسافت و هزینه پایین ترانزیت کالا، محصولات صادراتی خود را با قیمت تمام شده کمتری نسبت به سایر استان ها به قزاقستان عرضه نماید.

ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان و ارتباط دریایی از طریق خزر از دیگر مزیت‌ها در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان است، به طور حتم با فعال تر شدن دیپلماسی اقتصادی و حضور در کشورهای مشترک المنافع بخشی از دغدغه های فعالان اقتصادی استان های مرزی نظیر گلستان برطرف خواهد شد.

کارشناسان و صاحبنظران گلستانی معتقدند که این استان مرزی باید به طور ویژه و با داشتن نقشه راه اقتصادی اصولی در نمایشگاه بین المللی قزاقستان شرکت کند و مهمتر این که این رویداد تجاری باید بستری بشود تا مسوولان و بازرگانان حوزه های مختلف استان اختصاصی علاوه بر قزاقستان با دیگر کشورهای اوراسیا تفاهم نامه های استانی مربوط منعقد کنند.

بنابراین گلستان علاوه بر ظرفیت های متعالی دیگر نظیر صنایع چوبی، گردشگری و دام و طیور، فقط در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور رتبه های اول تا پنجم کشوری را دارد، این ویژگی های برتر در شرایطی که دولت جهادی سیزدهم بستر ارتباط خارجی با کشورهای اوراسیا را فراهم کرد باید در این نمایشگاه به قزاق ها معرفی شود تا به معنای واقعی تبادلات تجاری و مالی و سرمایه گذاری های خارجی در این استان مرزی شکل بگیرد.

نکته دیگر استان گلستان به خاطر داشتن ظرفیت های متعالی در بخش های یادشده همچنین می تواند نمایشگاه ها و مراودات اقتصادی و تجاری را با استان های کشورهای منطقه اوراسیا برگزار کند که با ایفای این نقش در کنار سایر راهبردها، رونق اقتصادی برای این استان شمالی رقم می خورد.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز