امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

سه جانبه افغانستان پاکستان و ازبکستان - نشست سه جانبه افغانستان- پاکستان و ازبکستان برگزار شدترکمن نیوز:  نشست نمایندگان ارشد کشورهای افغانستان، پاکستان و ازبکستان و همچنین نمایندگان نهادهای بین المللی مالی در شهر «تاشکند» برگزار و طرفین در مورد اجرایی طرح  ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  در این نشست طرفین چشم انداز اجرای طرح خط ریلی ترانس افغان «مزار شریف- کابل- پیشاور» را بررسی کردند.

در این نشست «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان و «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر پاکستان در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند.

روسای نهادهای بین المللی مالی مانند بانک جهانی، بانک توسعه آسیا، بانک توسعه و بازسازی اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه گذاری های زیربنایی آسیا، موسسه بین‌المللی توسعه مالی آمریکا و دیگر سخنرانان از طریق ویدئو کنفرانس از این طرح ساخت خط ریلی حمایت کردند.

وزیر امور خارجه افغانستان اظهار داشت که این نشست یک نقطه مبداء در همگرایی منطقه ای در قاره آسیا خواهد شد.

وزیر امور خارجه افغانستان افزود: ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» یک رویداد مهم در زندگی کشورهای مذکور است.

وی ادامه داد: افغانستان از همکاری های منطقه‌ای و به هم پیوستگی همه جانبه حمایت می‌کند. همچنین از گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری که در ثبات و امنیت منطقه سهم خود را دارد، استقبال می‌کند.

مشاور نخست وزیر پاکستان نیز گفت: همکاری های منطقه ای امکان تشدید به هم پیوستگی منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

عبدالرزاق داود ادامه داد: به هم پیوستگی حمل و نقلی منطقه برای رفاه تمام طرف های علاقمند سودمند خواهد بود، اجرای این طرح امکان کاهش هزینه ها، زمان ارسال و دریافت بارها را فراهم می‌کند.

وی افزود: اکنون زمان آن فرارسیده که برای افشای پتانسیل بزرگ در روابط بازرگانی بین کشورهای ما  از جایگاه منحصر بفرد خود سود ببریم.

عبدالرزاق داود خاطرنشان کرد: ما از طرف پاکستان بر پایبندی کامل خود برای اجرای این طرح که کشورهای ما را به یکدیگر متصل می‌کند، تاکید می‌کنیم. در این مسیر باید با کمک نهادهای بین‌المللی مالی به طور سخت کار کنیم.

در پایان این نشست 3 جانبه روسای هیئت ها برنامه جامع اقدامات («نقشه جاده») در ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» به امضا رسیده است.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز