امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    80262

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:55 | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

صلح 300x151 - مذاکرات صلح و سرمایه‌گذاری بین ازبکستان و افغانستانترکمن نیوز:  رؤسای جمهور ازبکستان و افغانستان در گفت‌وگویی تلفنی اجرای طرح‌های زیربنایی و سرمایه‌گذاری را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی اجرای طرح‌های زیربنایی و جذب سرمایه‌گذاری برای کمک به توسعه پایدار افغانستان و رونق اقتصادی منطقه‌ را بررسی کردند.

رؤسای جمهور در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی به یکدیگر عید قربان را تبریک و برای مردم برادر دو کشور صلح، آرامش و رفاه آرزو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی مسائل روز و گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و حمل و نقلی بررسی شد.

میرضیایف و اشرف غنی از اقدامات انجام شده در دو کشور برای مقابله با شیوع کرونا و کنترل وضعیت اپیدمولوژی حمایت نمودند. همچنین بر اهمیت کاهش پیامدهای منفی پاندمی و حفظ آهنگ توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور تاکید کردند.

رؤسای جمهور بر تشدید تلاش‌ها جهت پیشبرد طرح‌های زیربنایی و جذب سرمایه‌گذاری برای کمک به توسعه پایدار افغانستان و رونق اقتصادی منطقه‌ای تأکید کردند.

در این دیدار بر ایجاد زیربناهای روز تجاری – لجستیکی در مناطق مرزی، اجرای طرح‌های بزرگ ساخت خط انتقال برق «سرخان- پلخمری» و کریدورهای موثر حمل و نقلی در قلمرو افغانستان مانند جذب امکانات کشورهای حامی و نهادهای مالی بین المللی اشاره کردند.

رؤسای جمهور ازبکستان و افغانستان همچنین  حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان را بررسی و حمایت خود را از کارهای در دست انجام برای آغاز سریع گفت‌وگوهای بین الافغانی ابراز کردند.

محمد اشرف غنی نقش تاریخی همایش بین‌المللی تاشکند با موضوع افغانستان که در ماه مارس سال 2018 میلادی برگزار شد، را مطرح کرد.

روسای جمهور ازبکستان و افغانستان در پایان این گفت‌وگوی تلفنی بر پایبندی خود برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه در جهت منافع دو کشور و منطقه آسیای مرکزی تاکید کردند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی در سطح 618 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه‌گذاران افغانی و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

گردآوری: گروه بین الملل ترکمن نیوز
https://turkmensnews.com
منبع: farsnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز