امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    43539

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:57 | ۲۲ دی ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

mobahese turkmensnews - مباحثه با یک اصولگرای افراطیگفت و گو-ترکمن نیوز-  گاهگاهی به صورت فی البداهه و برنامه ریزی نشده گفتگوها و بحثهای شکل می گیرد. خوبی فضای مجازی این است که افرادی که هنوز یکدیگر را از نزدیک ندیده اند ولی با تفکر یکدیگر آشنا هستند به محض اینکه با یکدیگر روبرو و با چهره ی یکدیگر آشنا می شوند وارد بحث حتی بحثهای چالشی می شوند. قبلاً یکبار به صورت تصادفی با یک جوان طرفدار براندازی بحث کردم. اینبار هم با یک جوان اصولگرای تندرو که یادداشتهای من را دنبال می کرده است وارد بحث شدم. این گفتگو که بیشتر مطالب آن بصورت نقل به مضمون در ذهنم مانده است در ذیل می آید.

این دوست اصولگرا به من گفت تو بیشتر منتقد حکومت هستی یا دولت؟
من در جواب گفتم: من بیشتر منتقد حکومت هستم.

اصولگرا: چرا؟
خوجملی: چون حکومت اجازه تغییرات لازم را به دولت نمی دهد. این دولت است که با رای مردم انتخاب می شود و مردم به برنامه های آن رای می دهند. اگر مردم با تغییر دولت به اهدافشان نرسند در نهایت راههای دیگری را برای نیل به اهدافشان انتخاب می کنند.

اصولگرا: مثلاً چه راهی را؟
خوجملی: راه برای رسیدن به اهداف زیاد است. مانند انقلاب و شورش و تظاهرات و خشونت و کودتا و اعتصاب و جنگ داخلی و… همه اش که انتخابات و صندوقهای رای نیست. گرچه صندوق رای بهترین و کم هزینه ترین راه است ولی صندوق رای سال به سال از محتوای خود که تغییرات مسالمت آمیز و تدریجی و دموکراتیک است دور می شود.

اصولگرا: مگر حکومت منتخب مردم نیست؟ مگر مردم به قانون اساسی رای ندادند؟ مگر مردم به اصلاح قانون اساسی رای نداده اند؟ چرا شما اینها را نمی بینید؟
خوجملی: بله این حرفهای شما درست است مردم به همه ی آنها رای داده اند. ولی شما رای مردم را گزینشی قبول می کنید.آیا حاضرید هر ده سال یا بیست سال یکبار نظر مردم در مورد مسائل اختلافی و چالشی پرسیده شود؟ به هرحال تغییر نسلها را در نظر گرفت.

اصولگرا: مثلاً در مورد چی پرسیده شود؟
خوجملی: در مورد نظارت استصوابی یا حجاب اجباری یا رفتن خانمها به ورزشگاهها یا فعالیت سیاسی نظامیان و امثال آن.

اصولگرا: حجاب یک حکم اسلامی است اینها را نمی شود به همه پرسی گذاشت. رفتن خانمها به تماشای مسابقات هم یک فعل حرام است. آیا با همه پرسی می شود حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام کرد؟ مگر این نظامیان نیستند که امنیت را برقرار می کنند مردم راحت در خانه هایشان می خوابند.
خوجملی: چرا نمی شود مگر آیت الله خمینی نگفت اگر مصلحت نظام ایجاب کند می شود نماز و روزه را هم تعطیل کرد. برقراری امنیت هم وظیفه نظامیان است. آنها برای این کار بودجه های هنگفتی می گیرند. در تمام دنیا هم همین است اینکه منّتی ندارد. نظامیان نمی توانند به خاطر اینکه ما امنیت را برقرار می کنیم وارد سیاست شوند.

اصولگرا: این کارها در حکومت اسلامی غیر ممکن است. حکومت اسلامی نمی تواند راه گناه را برای مردم بگشاید. حکومت باید حد اکثر تلاش خود را بکند تا مردم را از گناه و آلودگی و پلیدی دور کند.
خوجملی: مگر حجاب اجباری چه ربطی به حکومت اسلامی دارد؟ اگرمن نماز نخواندم و روزه نگرفتم یا گناهان شخصی چه ربطی به حکومت دارد؟ مگر دینی بودن یا نبودن یک حکومت با نماز و روزه سنجیده می شود؟ دینی بودن حکومت منوط به برقراری عدالت است.

اصولگرا: نخیر. حجاب و نماز و روزه جزو اصول اساسی اسلام است. اینها را نمی شود نادیده گرفت. اگر شماها قدرت را کامل به دست بگیرید شراب خانه ها و قمارخانه ها و مراکز فحشا را هم دایر می کنید و حتی ساحل دریا ها را هم برای زنان و مردان مختلط آزاد اعلام می کنید. اهداف شماها از اصلاحات غیر از این چیز دیگری نیست.
خوجملی: این حرف شما درست است. اما ارزشها زمانی ارزش است که آزادانه و داوطلبانه پذیرفته شود نه با اجبار. زور و اجبار نفاق و دو رویی بوجود می آورد و حکومت را فریب می دهد و حکومت اسلامی گرفتار ظاهر و ریا می شود وباید از آن پرهیز کرد. قدغن کردن گناهان به معنای نبودن نیست. مردم تمایل پیدا کنند گناهان را پنهانی انجام می دهند. تمام این گناهان در ایران ممنوع ولی در ترکیه آزاد است. آیا می توانیم بگوییم مردم ایران دیندارتر از ترکیه هستند؟ ما فقط با قدغن کردن جای گناهان را عوض می کنیم به خاطر همین است سالانه حدود ده میلیون نفر برای تفریح به خارج مسافرت می کنند و ارز مملکت را هم به خارج می برند. اگر ساحل دریا ها در کشور آزاد بود آنها به خارج خیلی کمتر می رفتند و این قدر ارز هم از کشور خارج نمی شد. شما به این مسائل که خیلی مهم است بی توجه هستین.

اصولگرا: به این ترتیب حکومت اسلامی به یک حکومت سکولار تبدیل می شود. هدف شما غرب زده ها هم همین است ولی آنرا اعلام نمی کنید. نفاق و پنهانکاری در وجود شما موج می زند. شما فکر نکنید ما اینها را نمی دانیم. انقلاب اسلامی برای گناه کردن مردم بوجود نیامده است. شهدا برای این چیزها شهید نشده اند. اگر مردم گرسنه هم باشند عفت و پاک دامنی را نباید از دست بدهیم.
خوجملی: من اعتقادم این است وظیفه حکومت اسلامی نماز خوان کردن مردم نیست. منتها بسترها برای همه ی گرایشها مهیا و آماده باشد و حکومت باید در بین یک نماز خوان و غیر نماز خوان بی طرف باشد. تمام تلاش حکومت برای برقراری آزادی و عدالت باشد. اگر حکومت عادل باشد اسلامی شناخته خواهد شد گرچه مردمش هم نماز خوان نباشند. اگر حکومت تمام مردم را نماز خوان و روزه گیر کند ولی از عدالت خبری نباشد آن حکومت اسلامی شناخته نخواهد شد. مگر این دزدیهای بزرگ و اختلاسهای هزاران میلیاردی بوسیله همین نماز خوانها و چفیه به گردنهای متظاهر صورت نگرفت که دولت و حکومت فریب ظاهر آنها را خوردند.

اصولگرا: شما می گویید آزادی. اگر آزادی رواج پیدا بکند نتیجه ی محتومش همان بی بند و باری، همجنس بازی و مشروب خواری و انواع و اقسام گناهان بزرگ و کوچک است. بهتراست از خدا و پیغمبر بترسید و زمینه های گناه و آلودگی را برای جوانان فراهم نکنید. شما که طرفدار غرب هستید می دانید چه لجنزاری آنجا حاکم است.
خوجملی: اولاً این گناهانیکه برشمردید گناهان شخصی است. هیچ ربطی هم به حکومت اسلامی و غیر اسلامی ندارد. مگر همین الان که حکومت اسلامی برقرار است این گناهان شخصی وجود ندارد؟ مگر به خاطر همین گناهان شخصی افراد می شود حکومت را غیر اسلامی خواند؟. تازه بزرگترین گناهان دزدی و اختلاس از بیت المال است که در کشور ما بصورت وحشتناک وجود دارد. ولی یک هزار آنهم در کشورهای غربی وجود ندارد. آنجا نمایندگان و وزرا به خاطر یک تخلف بسیار بسیار کوچک در حد ده دلار از مقام خود استعفا می دهند و از قدرت کناره گیری می کنند ولی اینجا چی؟

اصولگرا: شما ها از جنایات امریکا و اسرائیل هیچ نمی گویید. مگر همین امریکا از اسرائیل غاصب و جنایتکار حمایت نمی کند؟ از حکومت استبدادی عربستان سعودی حمایت نمی کند؟ مگر از صدام و مبارک حمایت نکرد؟ این چه نوع دموکراسی و مردم سالاری است که از حکومت های جنایتکار و دیکتاتور حمایت می کند ولی شماها سکوت مرگ بار دارید. چطور جنایات امریکا و غرب و عربستان در یمن را نادیده می گیرید؟ این واقعاً برای اصلاح طلبان شرم آور است. باز هم می گویید دموکراسی خجالت بکشید!!! جنایات امریکا در ابوغریب و گوانتانامو را فراموش کردید؟ جنایات امریکا در ویتنام را فرا موش کردید؟ اینها در تاریخ مانده گار است هیچ موقع فراموش نمی شود.
خوجملی: اصلاح طلبان جنایات امریکا و اسرائیل انکار نمی کنند. ولی امریکا و اسرائیل مساوی با دموکراسی نیستند. خطای امریکا و اسرائیل را نمی شود به پای دموکراسی نوشت. وقتی نام دموکراسی آمد شما مصداق آن را در امریکا و اسرائیل می بینید ولی یادتان باشد کشورهای سوئیس و سوئد و دانمارک هم با سیستمهای دموکراسی اداره می شوند که شما از آنها نامی نمی برید. مگر درچین و روسیه جنایت نمی کنند و مگر مسلمانان را سرکوب نکردند چرا در مقابل آنها سکوت می کنید. در دنیا کشورهای ایران و عربستان سعودی و پاکستان با حکومتهای اسلامی اداره می شوند آیا می توانیم خطای آنها را بنام دین اسلام بنویسیم؟ همانطور که خطای ایران و عربستان را نمی شود به پای دین اسلام نوشت خطای امریکا و اسرائیل را هم نمی شود به پای دموکراسی نوشت.اینها را باید از یکدیگر تفکیک کرد.

اصولگرا: به هر حال شماها با این ادا اطوارها نمی توانید حاکمیت کفار را در سرزمینهای اسلامی برقرار کنید. چون پذیرش فرهنگ کفار در ایران ممکن نیست. بهتر است بیخود زحمت نکشید. نه فرهنگ غرب به درد ایران می خورد نه حکومت غرب و نه تمدن غرب.
خوجملی: به هرحال شما شناخت درستی از فرهنگ و تمدن و حکومتهای غربی ندارید. اگر آنجا اینقدر لجنزار و مظهر فساد و بی بند و باری باشد چطور این همه علم و صنعت و تکنولوژی و فناوری که هر روز همه ی ما از آن استفاده می کنیم و باعث رفاه و آسایش انسانها شده است، بوجود آمده است؟ فرزندان خودِ ما هم اگر آزاد باشند جایی را برای زندگی انتخاب کنند غرب را انتخاب می کنند. پس معلوم می شود غرب همه اش لجنزار نیست چیزهای خوب هم دارد بهتر است در قضاوت و داوری زیاد عجله نکنیم و در فکر شناخت بهتر و بیشتر وبی طرفانه تر باشیم که این به صواب نزدیکتر است.

اصولگرا: یادم است یکبار هم شما در نوشته هایت از بهائیان که یک فرقه ضاله و گمراه است حمایت کرده بودید. این برای یک مسلمان خوب نیست. البته می دانم شما تنها نیستید بقیه اصلاح طلبان هم چنین طرز تفکری دارند. بعضیها هم بی شرمانه آنها را برادر و هموطن خطاب می کنند که اصلاً قابل تحمل نیست.
خوجملی: درست است. البته محتوای یادداشتم یادم نیست ولی نوشته ای حمایت آمیز بود. به هرحال شما بگویید بهائیها به خاطر اعتقاداشان به زندان می افتند یا به خاطر جرمی که مرتکب می شوند.؟

اصولگرا: بهائیت یک فرقه ی ضاله ی منحرف است. اعتقاد به بهائیت جرم است در مذهب ما یکی از گناهان بزرگ است و قابل پذیرش نیست. اینها بیشتر هم جاسوس اسرائیل هستند.
خوجملی: من شناخت دقیقی از اعتقادات آنها ندارم. ولی فکر می کنم آنها منشعب از مذهب شیعه هستند. به هرحال من اعتقادم این است که معیار برای ما و مخصوصاً برای حکومت باید انسانیت و عدالت و اخلاق و معنویت باشد. اگر معیار دین باشد غیردیندارانی مانند کمونیستها و مارکسیستها و سکولارها و لاییکها و لیبرالها و… کنار گذاشته می شوند. اگر معیار دین اسلام باشد باز عیرمسلمانانی مانند مسیحیان و یهودیان و زرتشتیها و بودائیان وهندوها و… کنار گذاشته می شوند. اگر معیار فقط مذهب شیعه باشد باز سنیها کنار گذاشته می شوند. اگر معیار علاوه بر شیعه بودن انقلابی بودن و اعتقاد به ولایت فقیه هم شرط باشد باز هم عده ی زیادی حذف می شوند. معیارشدن دین و مذهب و افزودن شرط و شروط دیگر جز فرقه گرایی و حذف دیگران و تنگتر شدن دایره ی خودیها و غیر خودیها معنای دیگری ندارد. این روشها بقای هیچ حکومتی را تضمین نخواهد کرد.

اصولگرا: پس شما معتقدید که غیر مسلمانان بر مسلمانان حکومت کنند؟ مگر دین ما چنین اجازه ای می دهد؟
خوجملی: به هرحال بهترین راه برای اداره مملکت انسانیت و عدالت و اخلاق و معنویت می باشد. هرکس شناسنامه اش ایرانی باشد و برای هر پستی لیاقت و شایستگی و توانمندی داشته باشد. مدیر و مدبرهم باشد در اولویت است. این روش جلوی فرقه گرایی و شقه شقه شدن جامعه را خواهد گرفت و به وحدت و یک پارچگی کشور خواهد افزود.

مصاحبه :امان محمد خوجملی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز