امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

اخبار گنبدکاووس-ترکمن نیوز-  با گذشت حدود سه سال از افتتاح و بهره‎برداری کشتارگاه صنعتی در اینچه برون،  در حالی تنها کشتارگاه صنعتی دام در استان به فعالیت خود ادامه می‎دهد که اکثر قصابان استان از وضعیت این کشتارگاه ناراضی هستند.

koshtargah 8m 300x163 - قصابان گلستان از تنها کشتارگاه صنعتی دام استان در اینچه‎برون ناراضی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  کشتارگاه‎های سنتی دام و مشکلات مربوط به آن از دیرباز جزو یکی از دغدغه‎های اصلی مسوولان و مردم نه تنها در گلستان بلکه در اکثر شهرهای کشور محسوب می‎شود در واقع به دلیل عدم رعایت بهداشت در کشتارگاه‎های سنتی دام، مشکلات جدی در بحث سلامت مردم ایجاد می‎شود و به گفته برخی مسوولان سونامی سرطان در کشور گواه بر تأیید این سخن است، از این‌رو در چند سال اخیر تلاش‎های جدی برای تعطیلی کشتارگاه‎های سنتی دام و راه‎اندازی کشتارگاه‎های صنعتی انجام شده است.

در گلستان نیز، حدود سه سالی از افتتاح و بهره‎برداری کشتارگاه صنعتی در اینچه‌برون می‎گذرد، با این وجود در حالی تنها کشتارگاه صنعتی دام در استان به فعالیت خود ادامه می‎دهد که اکثر قصابان استان از وضعیت این کشتارگاه ناراضی هستند.

دور بودن کشتارگاه از محل توزیع گوشت برای عاملان فروش، عدم رعایت موازین بهداشتی در کشتارگاه، تحویل با تأخیر لاشه به قصابان و مقرون به صرفه نبودن ذبح اندک دام در شهرهای کوچک به دلیل طی مسافت طولانی تا کشتارگاه صنعتی دام استان، از جمله مواردی است که به عنوان مهمترین مشکلات کشتارگاه صنعتی اینچه‎برون محسوب شده و موجبات نارضایتی برای قصابان استان را فراهم کرده است.

*رفتن به اینچه‎برون برای کشتار یک دام به صرفه نیست

در همین رابطه یکی از عاملان توزیع گوشت قرمز در گرگان با ابراز نارضایتی از وضعیت بهداشتی در کشتارگاه صنعتی اینچه‎برون در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: گوشت‎های داخل مغازه خود را از دامداران خریداری می‎کنیم که این دام‎ها در کشتارگاه اینچه‎برون به صورت روزانه کشتار می‎شوند با این وجود از وضعیت بهداشتی گوشت‎ها در مغازه راضی نیستم چرا که این کشتارگاه از لحاظ امکانات و رعایت بهداشت وضعیت مناسبی ندارد، چند روز گذشته برای ذبح دام به کشتارگاه اینچه‌برون رفتم کارگری را مشاهده کردم که ساعت 10 صبح محل کشتارگاه را سم‎پاشی و بعد با همان لباس دام را ذبح کرد.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد از کشتارگاه‌های استان به صورت غیرمجاز فعالیت خود را ادامه می‎دهند در شهرهای کوچک که به طور متوسط در روز دو یا سه کشتار بیشتر ندارند برایشان مقرون به صرفه نیست که به اینچه‎برون بروند بنابراین خودشان به صورت سنتی نسبت به کشتار دام اقدام می‎کنند.

این فروشنده گوشت قرمز در گرگان بیان کرد: شرق استان باید دو تا سه کشتارگاه داشته باشد متأسفانه کشتارگاه اینچه‎برون انحصاری شده است و ما مجبور هستیم برای کشتار خود به این منطقه برویم در حالی‌که آب آشامیدنی مناسب در این کشتارگاه وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی پیگیر هیچ‌گونه نظارتی در این کشتارگاه صنعتی نیستند و تنها به دلیل آنکه نام تنها کشتارگاه صنعتی استان را یدک می‎کشد مسوولان از آن حمایت می‎کنند.

وی خاطرنشان کرد: با احداث کشتارگاه‎های جدید بازار رقابتی بهپوجود خواهد آمد و قصاب حق انتخاب خواهد داشت که کشتارگاه نزدیک‎تر و مجهزتر به خود را انتخاب کند.

*جای خالی نظارت در کشتارگاه‌های دام گلستان

از سویی دیگر رئیس اتحادیه قصابان گرگان راه‎اندازی کشتارگاه صنعتی دام در اینچه‎برون را ظلمی مضاعف به مردم استان دانست و در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال 1394 طبق مصوبه‎ای در کارگروه امنیت غذایی استان تنها به خاطر حمایت از یک شخص با نفوذ به یک و نیم میلیون نفر از جمعیت استان ظلم کردند.

یوسف اسدی تصریح کرد: طبق مصوبه کارگروه امنیت غذایی استان در سال مذکور تمام کشتارگاه‎های سنتی استان و حتی کشتارگاه 90 درصدی صنعتی گرگان که واقع در شهر «جلین» بود باید تعطیل می‎شد اگر چه این اقدام، کار بسیار خوبی بود اما باعث شد تا نظارت‎ در بحث کشتارگاه‎ها به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

وی ادامه داد: قبلأ در کشتارگاه‌های سنتی و نیمه صنعتی استان شاهد نظارتی بودیم اما الان نظارت در شهرهای بزرگ به 60 درصد و در شهرهای کوچک به 95 درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای ظلم روا داشتن به مردم است.

رئیس اتحادیه قصابان گرگان در ادامه به مشکلات قصابان برای ذبح دام در کشتارگاه صنعتی اینچه‌برون اشاره کرد و افزود: قصابی که در روز به ذبح دو گوسفند نیاز دارد باید کرایه زیادی را برای رفتن به اینچه‎برون متقبل شود و بعد از ذبح 24 تا 48 ساعت آتی لاشه به دست آنها خواهد رسید متأسفانه مسوولان نسبت به تصویب مصوبه‎ای اقدام کرده‎اند که هیچ‎گونه کار کارشناسی و مطالعه‎ای انجام نشده است.

اسدی افزود: بیماری‎های مشترک بین انسان و دام بسیار است و سونامی سرطان‎ها به دلیل نبود نظارت و رعایت بهداشت است.

وی ابراز کرد: کشتارگاه 90 درصدی صنعتی دام گرگان در «جلین» به دلیل اعمال نفوذ از بالا تعطیل شد سال 1393 در زمان شهردار وقت گرگان، آقای صادقلو 2 میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی این کشتارگاه هزینه شد و شهردار اعلام کرده بود هزینه کشتارگاه صنعتی گرگان را تا 5 میلیارد تومان تقبل خواهد کرد اما کشتارگاه واقع در «جلین» بسته شد تنها به دلیل آنکه یک سرمایه‎دار بدون مطالعه و کار کارشناسی نسبت به احداث کشتارگاه در اینچه‎برون اقدام کرده بود و با اعمال نفوذ به مسوولان استانی کشتارگاه صنعتی گرگان را تعطیل کرد تا به اجبار در اینچه‎برون کشتار انجام شود.

*احداث کشتارگاه جدید، مطالبه قصابان گلستان

رئیس اتحادیه قصابان گرگان، با بیان اینکه سونامی سرطان در کشور به خاطر عدم نظارت بر مسائل بهداشت تغذیه‎ای است، افزود: در کشتارگاه نیمه صنعتی و سنتی نظارت 100 درصدی وجود داشت اما اکنون این نظارت از بین رفته است حدود یک سال و نیم است که این موضوع را پیگیری اما سازمانی پاسخگوی ما نبوده است.

اسدی بیان کرد: کشتارگاه صنعتی اینچه‎برون تنها مشکل قصابان نیست بلکه مشکل مردم نیز محسوب می‎شود چرا که با سلامت مردم سر و کار دارد.

وی گفت: راهکاری که برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‎شود این است که کشتارگاهی در سطح شهر گرگان یا کردکوی احداث شود کشتارگاه جلین 5 تا 10 درصد دارای نواقص است که اگر این نواقص رفع شود می‎توان به عنوان کشتارگاه صنعتی از آن استفاده کرد.

اسدی اذعان کرد: برخی مسوولان اظهار می‎کنند کشتارگاه جلین تنها به دلیل آنکه در وسط شهر قرار داشت تعطیل شد در صورتی که این حرف درستی نیست چرا که به طور مثال 70 درصد از کشتارگاه‌های تهران در بافت مسکونی قرار دارد و در شهر برلین واقع در کشور آلمان کشتارگاه صنعتی در مرکز شهر است چرا که استانداردها رعایت می‎شود.

بر اساس این گزارش، بدون تردید امروزه امنیت غذایی یکی از نیازهای مهم بشر محسوب می‎شود در این میان اگر چه جنبه کمی یکی از مباحث مهم در تحقق امنیت غذایی است اما اهمیت جنبه کیفی امنیت غذایی نیز کمتر از کمیت آن نبوده چرا که این امر به طور مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد و هر گونه اجحاف در این بحث به نوعی ظلم در حق مردم است بنابراین انتظار می‎رود مسوولان امر توجه ویژه‎ای به کیفیت مواد غذایی که در اختیار مردم قرار می‎دهند داشته باشند تا بیش از این شاهد شیوع امراض و سرطان‎های مختلف در جامعه نباشیم.

 

گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: فارس

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز