امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

انقلاب ترکمن2 300x250 - فیلم مستند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادبیات ترکمن، در مراوه تپه کلید خورد+تصاویرتلویزیون-تورکمن نیوز فیلم مستند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادبیات ترکمن، در مراوه تپه کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ ‌این فیلم مستندکه کاری از واحد بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌باشد، به زندگی، اشعار و اندیشه‌های ۵ تن از شعرای ترکمن در خصوص مقاومت و وطن پرستی می‌پردازد.
این مستند در شهرستانهای مراوه تپه، گنبد، آق قلا، گمیشان و ترکمن، به زندگینامه شاعرانی چون ستار سوقی، رحمان قلی توماج، حاجی بای محمد قلیچی، اراز محمد ایری و عبدالخالق آدمی خواهد پرداخت.
نویسندگی، کارگردانی و تصویر برداری این مستند به عهده محد حسین صفری و تهیه‌کنندگی آن به عهده عباس صلحی و مدیر تولید این مجموعه نیز مهدی نوری می‌باشد.
به گزارش خبرنگار تورکمن نیوز شاعر مراوه تپه‌ای، حاجی بای محمد قلیچی درسال ۱۳۴۱ در روستای قرناوه بخش گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه بدنیا آمده است.
وی فرهنگی بازنشسته، شاعر، محقق و نویسنده بوده و تاکنون ۱۰ جلد کتاب چاپ نموده است.
دو جلد کتاب او بنام‌های ایلیمه سوغات و ایلیم حقدا به اشعار خود وی اختصاص داشته و سه کتاب نیز بنامهای عمر یولی، آق چشمه و صحت ایشانینگ دیوانی را به زندگینامه و اشعار شاعرانی چون آنه محمد قربانی، بردی کوسه و صحت ایشان به رشته تحریر در آورده است.
قلیچی کتاب از صحرا تا خدا را به زندگینامه ۵۰ شهید شهرستان مراوه تپه اختصاص داده است.
قلیچی در دو کتاب داغ باگول لاری و دریادن بیر دامجا به زندگینامه دو تن از علما و مبارزان سالهای قبل از انقلاب پرداخته است.
کتاب انه مهری این شاعر متشکل از ۱۶۰ شعر از ۹۰ شاعر ایرانی، ترکمنستانی و افغانستانی در خصوص پدر و مادر می‌باشد.
شاعر حاجی بای محمد قلیچی در کتاب هر گولدن بیر یاپراق نیز به زندگینامه و شعر ۲۳ تن از شعرای فقید ترکمن از گلستان، خراسان شمالی و رضوی پرداخته است.

 

عطاخانی خبرنگار تورکمن نیوز

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز