امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    95697

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:12 | ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

قزاقستان - فصل جدیدی از مراودات تجاری گلستان با قزاقستان/ دانش‌بنیان‌ها به فکر صادرات افتادندترکمن نیوز:  قزاقستان یکی از مهم‌ترین شرکتای اقتصادی گلستان به شمار می‌رود، با اینحال هنوز سهم این استان از بازار قزاقستان بسیار محدود و اندک است اما حالا شرکت‌های دانش‌بنیان استان هم می‌خواهند شانس خود را برای حضور در این کشور امتحان کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  در سال‌های اخیر با توجه به مشکلاتی که در ارتباط با مراودات تجاری با کشور ترکمنستان رخ داده است، بازارهای دیگری جایگزین شدند. هرچند هنوز ترکمنستان یکی از مهم ترین شرکای تجاری بازرگانان گلستانی است اما دیگر بزرگترین و نخستین مقصد صادراتی برای کالاهای استان گلستان نیست.

بازرگانان گلستانی توانستند با کشور قزاقستان روابط تجاری خوبی برقرار کنند، سال گذشته حدود 110 میلیون دلار صادرات از مبدا استان گلستان انجام شد که قزاقستان بیشترین سهم از کالاهای صادراتی این استان را داشت و پس از آن کشورهایی مانند ترکمنستان و افغانستان قرار داشتند.

عمده کالاهای صادراتی از استان شامل سیمان، میلگرد، پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، پنیر و غیره است و در عوض پارچه، خوراک دام و غیره وارد این استان می‌شود. آنچه که برای سال‌ها جایش در سبد صادراتی استان گلستان خالی بود، خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان بوده است.

این در حالی است که برخی از محصولات دانش بنیان گلستان، علاوه براینکه بخشی از نیازهای کشور را تأمین می‌کنند، با رویکرد صادراتی تولید می‌شود. برای اینکه این خلال تا حدودی برطرف شود، چند روز قبل تفاهم نامه همکاری بین پارک‌های علم و فناوری گلستان و قزاقستان به امضا رسید.

تفاهم نامه‌ای که اگر زمینه اجرایی پیدا کند می‌تواند گامی مهم برای ورود شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور گلستان به بازار آسیای میانه و حتی اتحادیه اوراسیا باشد.

مهدی غفاری، رئیس پارک علم و فناوری گلستان در این باره اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای که چند روز قبل با طرف قزاقستانی به امضا رسید با هدف توسعه همکاری‌ها و صادرات محصولات دانش بنیان شرکت‌های استان گلستان بود.

وی افزود: ایجاد واحدهای فناور در این کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی از دیگر موضوعات این تفاهم نامه بود که با توجه به مزیت‌هایی که استان گلستان و تولیدات دانش بنیان این استان دارند، زمینه خوبی برای همکاری دو جانبه فراهم شده است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری استان توریسم و موضوعات سلامت محور از دیگر مواردی بود که برای همکاری‌های بیشتر در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: قرار شد هیئت‌هایی متشکل از شرکت‌های دانش بنیان و مرکز فناوری کشور قزاقستان هم به استان گلستان سفرهایی داشته باشند تا زمینه‌ همکاری‌های بیشتر امکان سنجی شود.

چند روزی از امضای این تفاهم نامه نگذشته که 8 زمینه فعالیت برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در کشور قزاقستان منتشر شده است. تولید موتورهای الکتریکی در استان منگستائو با هزینه اولیه 30 میلیون دلار، ساخت دستگاه آب شیرین کن در منطقه کندله با ظرفیت 59 هزار مترمکعب با هزینه 118 میلیون دلار و ساخت کارخانه آب شیرین کن در منطقه کوریک با ظرفیت 50 هزار مترمکعب از جمله پروژه‌های مورد درخواست کشور قزاقستان است.

همچنین ساخت ایستگاه راه آهن در آکتائو با هزینه اولیه 19 میلیون دلار، ساخت گلخانه با هزینه 470 هزار دلار، پرورش غذاهای دریایی با هزینه 2.350 هزار دلار و ساخت استادیوم سوارکاری ملی با 35 میلیون دلار از دیگر درخواست‌های قزاقستان از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی است که فرصت خوبی برای حضور دانش‌ بنیان‌ها برای بازار این کشور خواهد بود.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز