امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

تیم ملی سپک تاکرا زیر 23 سال ایران قهرمان جهان شد

طلای جهان بر سینه جوانان قهرمان ایران+عکس و فیلم

تورکمن نیوز: رئیس انجمن و سرپرست تیم ملی سپک تاکرای ایران از قهرمانی جوانان ایران در مسابقات بین المللی سپک تاکرا در کشور تایلند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  سهراب آزاد از محل برگزاری مسابقات، کشور تایلند در گفت و گوی ویژه با خبرنگار تورکمن نیوز اظهار داشت: تیم ملی سپک تاکرا زیر 23 سال ایران با اولین حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان با غلبه بر تیم خوب کامبوج توانست به عنوان نخست رقابت های تیم ایونت در دویژن A کشور تایلند دست یابد.

وی افزود:  تیم ملی زیر 23 سال ایران در حالی به عنوان قهرمانی جهان رسید که برای کسب این عنوان به مصاف رقبایی با تجربه تر و بزرگتر از خودشان به لحاظ سنی حضور در مسابقات جهانی بودند.

آزاد در ادامه گفت: جوانان تیم ملی سپک تاکرای ایران توانستند از سد تیم های هنگ کنگ، پاکستان، بنگلادش و نهایتا تیم سرسخت کامبوج بگذرند تا در حضور 10 تیم حاضر در دویژن A به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: پس از ایران تیم کامبوج به عنوان نايب قهرماني رسید و تیم های استرالیا و بنگلادش مشترکا در سکوی سومی قرار گرفتند.

سهراب آزاد گفت: در رقابتهای جهانی امسال بیش از 850 ورزشکار، مربی و 50 داور از 31 کشور جهان حضور داشتند.

رئیس انجمن سپک تاکرای ایران گفت: شایان ذکر است که تیم ملی زیر 23 سال کشورمان برای اولین در رقابت های جهانی که سن آزاد است حضور پیدا کردند و در سه بخش تیم ایونت، دبل و رگو به مصاف حریفان رفتند.

وی افزود: در حالی پسران ایران به عنوان قهرمانی در رقابت های جهانی دست پیدا کردند که تیم ملی دختران ایران در سه بخش تیم ایونت، رگو و دبل برای نخستین بار در تاریخ این رشته در ایران با قرارگرفتن در سید برتر مسابقات جهانی به مصاف بهترین های جهان (مالزی، اندونزی، فلیپین و…..) رفتند و موفق شدند با ارائه بازی های درخشان نشان دهند که آینده درخشانی در انتظار آنها است و می توانند با کمی حمایت بیشتر در بازی های آسیایی آینده به مدال دست پیدا کنند.

بر اساس گزارش خبرنگار تورکمن نیوز: 3 بازیکن نوجوان تیم ملی سپک تکرای ایران از گلستان و گنبدکاووس با نام های؛ یاسر پردل، امیر حسین قرنجیک و عارف صفایی از بازیکنان تاثیرگذار و خوب تیم بودند.

گزارش از : یاشار نیازی

 

 

مختصری از پیشینه ورزش سپک تاکرا

ورزش سپک تاکرا ۵۰۰ سال قبل در مالزی پایه گذاری شد که البته آن زمان یک بازی درباری و سلطنتی بود. این ورزش در تایلندtakraw و در فیلیپین sepasepa و در میانمار chingloong و در اندونزی rago و در لائوس kator نامیده می شود. آخرین مدارک و شواهد نشان می دهد که این بازی در قرن پانزدهم در مالاکا یا ملاکا که یکی از شهرهای تاریخی مالزی می باشد، بازی می شده است. این بازی در اواخر دهه ی ۱۹۳۰ تغییراتی کرد و در سال ۱۹۳۵ در نگری سمبیلان و در زمان پادشاهی جورج پنجم و در جشن سالروز تاجگذاری sepakragaنامیده شد. با توجه به اینکه مقدمه ی این ورزش در سالروز جشن گذاشته شد، بنابراین به SepakRega Jubilee نیز شناخته می شود.
نام این ورزش از دو زبان گرفته شده. سپک Sepakدر زبان مالزیایی به معنای ضربه زدن و تاکرا Takrawدر زبان تایلندی یعنی توپ. هنگامی که این ورزش متولد شد تا حد زیادی شبیه ورزش ژاپنی “Kemari”, بود.

سپک تاکرا در ایران

اما سپک تاکرا از سال ۱۳۸۱ در زمان ریاست آقای علیپور وارد ایران شد. با حمایتهای آقای علیپور این رشته زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی گشت، آقای علی فولادی راد به عنوان اولین رئیس انجمن سپک تاکرا ایران انتخاب شد، پس از ایشان آقای سلامی به صورت موقت به عنوان سرپرست انجمن انتخاب شد که پس از ایشان آقای سهراب آزاد به عنوان رئیس انجمن منصوب گردید و در حال حاضر نیز مسئولیت این رشته به عهده ایشان میباشد. لازم به ذکر است رشته سپک تاکرا رشد سریع خود را مدیون جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران از جمله محمد یوسفی، محمد صراف رضوی، مهدی رضایی، مسلم خدابخش، محمد مرادی، پیام شیرعلی و… میباشد که علیرغم سختی های فراوان که در ابتدای کار وود داشت خالصانه به رشد این رشته کمک کردند.
سپک تاکرای ایران تا به حال چندین مقام مهم جهانی و آسیایی در کارنامه خود دارد که از جمله اینها میتوان به مقام سوم بازیهای آسیایی داخل سالن ویتنام، کسب مقام اول و سوم جهانی تایلند و کسب مقام اول مسابقات ساحلی عمان اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز