امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

7748609 595 300x177 - شهر گل فشان‌ها، گمیشانگردشگری-ترکمن نیوز- شهرستان ساحلی گمیشان شهر گل فشان‌ها، این قلب تپنده طبیعت به دلیل سردی و خاموشی از فوران از جاذبه‌های کم نظیر گردشگری استان گلستان است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران, به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, ایام نوروز فرصتی برای رقم زدن خاطراتی خوش و ماندگار در استان گلستان، ایرانی کوچک با جاذبه‌های گردشگری، آب و هوای مطبوع، طبیعتی بکر و زیبا با مردمی خونگرم و مهمان نواز است.

گلستان با بیش از یک هزار و ۵۰۰ جاذبه تاریخی، فرهنگی و گردشگری یکی از زیباترین استان‌های شمال کشور بوده و با سفر به مناطق شمالی استان گلستان به شهری می‌رسیم که یکی از بکرترین و زیباترین مناطق گردشگری استان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: این شهرستان به کوموش دفه یا کوموش تپه معروف است که بنابر اعتقاد مردم بومی، چون اشیا قدیمی ازجمله ظروف و مخصوصا سکه‌های نقره‌ای بسیاری در اواسط دوره قاجار از این تپه بدست می‌آمد و نقره هم به زبان ترکمنی «کوموش» می‌گفتند، بدین جهت آنجا را «کوموش دفه» نامیدند.

فرمانی درباره جاذبه‌های گردشگری این شهرستان افزود: یک از جاذبه‌های بی نظیر این شهرستان سواحل زیبای این منطقه است که دارای ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی است و از خصوصیات بارز این سواحل ماسه‌ای، کم عمق و امن بودن آن است و از نظر شرایط آب وهوایی با اقلیم تالابی تلاقی می‌کند.

7748605 136 300x174 - شهر گل فشان‌ها، گمیشان

فرمانی ادامه داد: وجود پرندگان مختلفی مانند: فلامینگو، اردک، غاز و فک دریای خزر از جمله جاذبه‌های زیبای این نوار ساحلی است.

تالاب بین المللی گمیشان

وی ادامه داد: تالاب گمیشان هم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در غرب وشمال غرب گمیشان با گستره ۲۰ هزار هکتار و عمق متوسط یک متر واقع شده است.

7748609 595 300x177 - شهر گل فشان‌ها، گمیشان

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: به طور کلی ۲۶ گونه پستاندار در تالاب گمیشان واطراف آن شناسایی شده است و تنها پستانداری که داخل تالاب گمیشان دیده می‌شود فک دریای خزر است که گونه‌ای آسیب پذیر است و گردشگران می‌توانند برای بازدید به این منطقه مسافرت کنند.

فوران گل فشان‌ها

فرمانی افزود: یکی از مناطق زیبا و دیدنی استان و همچنین یکی از استثنا‌های زمین شناسی پدیده گل فشان، قارنیارق، گمیشان و نفتلیچه سه گل فشان استان گلستان است.

7748608 324 300x174 - شهر گل فشان‌ها، گمیشان

قارنیارق در ۳۴ کیلومتری شرق گمیشان است که بزرگترین گل فشان ترکمن صحرا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: محوطه گل فشان قارنی یاریق به سبب رویش گل‌های لاله وحشی از زیبایی منحصر به فردی برخوردار می‌شود و آب این گل فشان بیشتر در درمان امراض پوستی و قارچی، درد‌های روماتیسم، کوفتگی وخستگی کاربرد دارد.

خانه‌ها و بنا‌های قدیمی گمیشان

ایمانیان معاون میراث فرهنگی گلستان هم درباره خانه‌های قدیمی و معروف این شهرستان گفت: در شهر‌های گمیش تپه و سیمین شهر بنا‌های قدیمی با قدمتی بیش از صد سال وجود دارد که این بنا‌ها را معماران بومی این منطقه با الهام از خانه‌های شوروی سابق و تجربه معماری می‌کردند و طرح و نقشه آن‌ها مثل ساختمان‌های امروزی نقشه کشی می‌کردند و این بنا‌ها اغلب در دو و یا سه طبقه ساخته شده است.

7748606 335 300x177 - شهر گل فشان‌ها، گمیشان

وی افزود: اتاق‌های تودرتو، دالان‌ها و شومینه‌های اتاق‌ها در این ساختمان‌ها از خصوصیات منحصر به فرد این سازه‌ها است وحکایت از کار مهندسی و کارشناسی این بنا‌ها دارد.

این بنا‌ها مربوط به قشر خاصی نیست بلکه هر کس که توان ساخت آن را داشت اقدام به ساختمان سازی می‌کرد.

7748607 340 300x177 - شهر گل فشان‌ها، گمیشان

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز